ПРИНЦИПИ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Конституція України, Закон України «Про освіту»
гарантують усім дітям право на освіту. Діти з особливими потребами мають право
на задоволення своїх потреб так само, як і всі інші члени суспільства.
Включення таких дітей у педагогічний процес
закладу змінює насамперед установки дорослих: у всіх дітей є особливості, а не тільки у дітей з особливими освітніми
потребами. Перший етап введення дітей з особливостями психофізичного
розвитку до загальноосвітнього простору здійснюється в дошкільному закладі.
Інклюзивний заклад дошкільної освіти – заклад освіти, що забезпечує інклюзивну освіту як
систему освітніх послуг, зокрема: адаптує освітні програми, середовище, методи
та форми навчання, використовує наявні ресурси, залучає батьків, співпрацює з
фахівцями для надання спеціальних послуг, створює позитивний клімат.
Ефективність роботи залежить від дотримання таких принципів:
– принцип індивідуального підходу
передбачає вибір форм, методів і засобів навчання та виховання з урахуванням
індивідуальних освітніх потреб кожної дитини в групі. Індивідуальні програми
розвитку ґрунтуються на діагностиці функціонального стану дитини й припускають
вироблення індивідуальної стратегії розвитку конкретного вихованця. Індивідуальний
підхід передбачає не тільки увагу до потреб дитини, але й надає їй самій можливості
реалізувати свою індивідуальність;
− принцип підтримки самостійної активності дитини.
Реалізація цього принципу дає змогу формувати соціально активну особистість,
яка є суб’єктом свого розвитку та соціально значущої діяльності. Це стосується
і батьків дітей з особливими потребами. Батьки можуть сподіватися на допомогу
або активно домагатися пільг від держави, ігноруючи власні можливості участі у
соціальному житті;
− принцип активного залучення в освітній процес усіх
його учасників передбачає створення умов для розуміння
та прийняття одне одного з метою досягнення плідної взаємодії на гуманістичній
основі. Інклюзія – активне включення дітей батьків і фахівців у спільну
діяльність;
− принцип міждисциплінарного підходу.
Різноманітність індивідуальних характеристик дітей диктує необхідність комплексного,
міждисциплінарного підходу до методів та засобів виховання й навчання. Фахівці
(вихователь, логопед, соціальний педагог, психолог, дефектолог, за участю
старшого вихователя), що працюють у групі, регулярно здійснюють діагностику
дітей та складають в результаті обговорення освітній план дій, розрахований як
на конкретну дитину, так і на групу в цілому;
− принцип варіативності в організації процесів
навчання і виховання. Включення в інклюзивну групу дітей з
різними особливостями розвитку передбачає наявність варіативного розвивального
середовища, тобто відповідних розвивальних та дидактичних посібників, засобів
навчання, безбар’єрного середовища, варіативної методичної бази та здатність
педагога до застосування різноманітних методів і засобів роботи як загальної
(дошкільної), так і спеціальної педагогіки;
− принцип партнерської взаємодії із сім’єю. Завдання
фахівця – встановити довірчі партнерські взаємини з рідними дитини, домовитися
про спільні дії, уважно ставитися до їхніх запитів;
− принцип динамічного розвитку освітньої моделі
дошкільного закладу. Модель дошкільного закладу, включаючи
нові структурні підрозділи, фахівців, розвивальні методи і засоби, може
змінюватися.
Отже, досвід перебування в інклюзивній групі дає дитині
можливість набувати комунікативних та соціальних навичок відповідно до її віку,
спільні заняття сприяють концентрації її уваги, посиленню мотивації до навчання.
Це підґрунтя для подальшої освіти та набуття вмінь, потрібних для успішного
самостійного життя в суспільстві.
Комментариев нет:
Отправить комментарий