Педагогічна майстерність як складова професійної діяльності
вихователя дошкільного закладу
Педагог-новатор Ш.О. Амонашвілі
переконаний, що майстерність учителя виявляється в чіткій педагогічній
позиції, у постійному пошуку ефективних шляхів розв’язання проблем виховання і
навчання, у швидкому й правильному розв’язанні складних педагогічних ситуацій,
у педагогічній інтуїції, в умінні керувати педагогічним процесом легко і без
примусу, бути для своїх вихованців потрібною людиною з широким кругозором,
принциповістю, невичерпним оптимізмом і креативністю. А головне на шляху до
педагогічної майстерності - це віра в самого себе, у свої можливості:
«Потрібно вірити, що кожен із нас здатен стати неповторним, унікальним, найвищим
майстром професійної, педагогічної праці, і потрібно, щоб кожен із нас умів
розкривати свої сили і можливості».
Отже, майстерність
педагога - це вищий рівень його професійної діяльності, який виявляється в
тому, що у відведений час він досягає оптимальних результатів.
Зовні майстерність вихователя виявляється
в успішному розв’язанні різноманітних педагогічних завдань, у високому рівні
організації навчально-виховного процесу. А її суть - в особистісних якостях,
які й забезпечують успіх діяльності. Ці якості виявляються не лише в уміннях,
а й у сукупності властивостей вихователя, його педагогічних позиціях, які й
визначають продуктивність і творчий характер професійної діяльності.
Вихователь - це двічі майстер, тому що,
по-перше, - це відмінний знавець психології особистості дошкільника і того,
чого її слід навчити, а по-друге, - це людина, яка володіє способами виховання
і навчання.
Знання індивідуальних особливостей психіки
кожної дитини в групі, уміння зрозуміти мотиви її різноманітних дій допомагають
вихователю не тільки обирати правильну тактику поведінки н конкретній ситуації,
а й прогнозувати подальший розвиток цієї ситуації, передбачати наступні вчинки
вихованця. У разі виникнення конфлікту між дітьми вихователю необхідно швидко
зорієнтуватися в ситуації, чітко її проаналізувати й швидко прийняли рішення.
Авторитет вихователя значною мірою залежить від його вміння дати справедливу
оцінку кожному вчинку дитини.
Діти дуже чутливі до цієї якості педагога і не
вибачають йому найменших проявів несправедливості в оцінках їх знань і
поведінки. Розуміння мотивів дій кожної дитини, прогнозування її поведінки
допомагає і в організації різноманітних видів дитячої діяльності - ігор, праці,
художньої творчості, навчання.
Отже, майстерність виявляється в
діяльності і характеризується високим рівнем розвитку педагогічної інтуїції,
спеціальних та загальних умінь педагога.
Педагогічна
майстерність
— це комплекс
властивостей особистості, який забезпечує високий рівень самоорганізації професійної
педагогічної діяльності на рефлексивній основі (за I.A. Зязюном).
Рефлексія — процес самопізнання суб’єктом внутрішніх
психічних актів і станів.
Визначають педагогічну майстерність такі
її компоненти:
1)
гуманістична
спрямованість;
2)
професійні
знання (професійну компетентність);
3)
педагогічні
здібності;
4)
педагогічна
техніка (професійні вміння).
При цьому підґрунтям педагогічної
майстерності педагог визначає професійну компетентність — знання вчителя
звернені, з одного боку, до дисципліни, яку він викладає, а з іншого - до учнів,
психологію яких мусить добре знати, тобто це знання предмета, методики його
викладання, педагогіки і психології.
Гуманістична спрямованість вихователя визначається мотивами, потребами,
ціннісними орієнтаціями, інтересами, схильностями, ідеалами. Вона тісно
пов’язана з мотиваційним комплексом, який охоплює такі принципи:
1)
ставлення
до дитини як суспільної цінності;
2)
спрямованість
на відкрите активне партнерське спілкування;
3)
прагнення
до самовдосконалення;
4)
установка
на творчість;
5)
спрямованість
на всебічний і гармонійний розвиток вихованців з орієнтацією на Базовий
компонент дошкільної освіти.
У кожного вихователя свої інтереси
(наприклад, інтерес молодого вихователя полягає в тому, щоб вихованці бачили в
ньому знаючого педагога, який доступно, зрозуміло і цікаво розповідає на заняттях
і поза ними, знає багато ігор і може їх навчити тощо; у досвідченого вихователя
інтерес виявляється в тому, щоб знайти ефективні методи і прийоми взаємодії з
вихованцями, які сприятимуть їх максимальному саморозвитку і самореалізації як
творчих, самодостатніх особистостей).
Професійні знання вихователя — це основа педагогічної майстерності.
Вихователь дошкільного закладу повинен мати ґрунтовні знання з гуманітарних і
соціально-економічних, фундаментальних і професійно орієнтованих дисциплін.
Основою професійної діяльності вихователя
ДНЗ є знання вікових та індивідуальних психолого-педагогічних особливостей
розвитку дітей дошкільного віку. Ураховуючи їх, вихователь планує подальшу
роботу: організовує ігрову діяльність, самостійну, навчальну, конструктивну,
образотворчу тощо. Знання вікових особливостей необхідне для використання
адекватних вікові, ситуації форм, методів і прийомів роботи: педагог ураховує
закономірності розвитку пізнавальних здібностей дітей різного віку.
Особливостями професійних знань є:
1)
науковість;
2)
комплексність,
що вимагає від вихователя синтезу різноманітних знань з усіх галузей наук;
3)
особистісна
забарвленість;
4)
оновлення
знань.
Педагогічні здібності вихователя. Здібності - індивідуальні особливості людини, від
яких залежить успішне виконання певних видів діяльності. Здібності не даються
від природи в готовому вигляді. Велике значення у їх формуванні мають задатки.
Здібності можуть формуватися в певних соціальних умовах, у процесі засвоєння,
а потім і творчого застосування знань, умінь і навичок.
Визначається
6 головних педагогічних здібностей вихователя:
1)
комунікативністпь, тобто здатність спілкуватися. Вона охоплює добре
ставлення до людей, контактність, доброзичливість.' Низький рівень
комунікативності педагога руйнує середовище професійної діяльності, створює
труднощі на шляху до взаємодії з вихованцями;
2)
перцептивні
здібності передбачають наявність професійної
далекоглядності, спостережливості, емпатії, педагогічної інтуїції, уміння
читати настрій і думки по очах дітей, розуміти мотиви вчинків. Спостережливість
вимагає вміння бачити і чути, аналізувати, переробляти отриману інформацію.
Спосте-1 режливість і досвід - це основа інтуїції.
3)
динамізм - здатність до переконання і навіювання; це внутрішня
енергія, гнучкість та ініціатива в різноманітності впливів. Прикладом
динамізму є діяльність педагогів-новаторів;
4)
емоційна
стійкість - уміння володіти собою в різноманітних ситуаціях,
здатність до саморегуляції;
5)
оптимістичне
прогнозування - провідна
педагогічна здібність, що передбачає опору на позитивні сторони вихованця.
Принцип оптимістичного прогнозування був засадничим у педагогічній системі A.C. Макаренка;
6)
креативність
- здатність до творчості.
Педагогічна техніка (професійні уміння вихователя). Уміння - здобута на основі досвіду,
знання здатність належно робити що- небудь; готовність до практичних і
теоретичних дій, які виконуються швидко, точно і свідомо на основі засвоєних
знань і життєвого досвіду.
Внутрішня техніка - створення внутрішнього переживання
особистості, психологічне настроювання вчителя на майбутню діяльність через
вплив на розум, волю і почуття.
Зовнішня техніка - втілення внутрішнього переживання особистості
вчителя в його тілесній природі: міміці, голосі, мовленні, рухах, пластиці.
Отже,
це людина особливо вправна, неперевершена
у своїй справі. Майстра ще називають асом, професіоналом. Майстер - це людина,
що має ґрунтовні знання про об’єкт своєї діяльності і засоби впливу на нього,
хист до конкретного виду діяльності, володіє низкою важливих для самореалізації
в професії особистісних якостей, любить свою професію, має досвід роботи і
послідовників, яким уміло передає своє ремесло, постійно самовдосконалюється.
Комментариев нет:
Отправить комментарий