Основи обдарованості дітей дошкільного віку
Нині проблема обдарованості, яку часто
називають проблемою обдарованих дітей, стала певною мірою популярною не лише у
вузьких колах науковців (психологів, педагогів та ін.) і вчителів, а і серед
багатьох батьків, які особливо зацікавлені у незвичайній і щасливій долі своїх нащадків, починаючи від
дошкільного віку, навчання у школі, далі в університеті, аспірантурі тощо.
Чи можна у зв’язку з цим говорити про
якусь моду на дослідження й обговорення цієї проблеми? Чому саме останнім часом
вона набула відчутного розголосу? Чи
є новою проблема обдарованості і чому саме останнім часом їй надають так багато
уваги?
Якщо уважно простежити ситуацію у
світі, пов’язану із загальним та економічним розвитком різних країн, та видно
що уже давно стало очевидним, що найбільших успіхів досягають ті держави, які
мають висококваліфіковані кадри працівників у відповідних сферах діяльності,
тобто фактично йдеться про інтелектуальний, творчий потенціал кожної країни.
Це особливо стає зрозумілим нині, в
період століття який вже давно назвали часом інформаційних технологій,
домінування інформації, як основної цінності. Так само це особливо гостро
відчувають на нинішньому етапі розвитку її держави, й серед них Україна, де
довільно і малоефективно розв’язуються найактуальніші проблеми сьогодення й серед різних причин називається недостатня інтелектуальна готовність до
розв’язання нових і складних проблем. Тобто відчувається дефіцит фахівців
високого рівня в різних галузях, дефіцит обдарованих працівників.
Усе це поза сумнівом, стимулює
зацікавленість проблеми обдарованості, творчості, інтелекту, яка і повинна
перерости в послідовну державну політику, спрямовану на пошук, навчання і
виховання обдарованих дітей та молоді, на адекватне стимулювання творчої праці
серед фахівців, узагалі на захист таланту.
Говорячи переважно про
соціально-економічне значення проблеми обдарованості, важливості її наукового
дослідження не можна обминути питання, які стосуються сутності самобдаровання,
його реальних рівнів.
Серед фахівців набули значення
трактування таких визначень, які є в основі обдарованості:
• Задатки –
спадкові анатомо-фізіологічні особливості, які є основою для розвитку на їх
базі здібностей.
• Нахили – ставлення, конкретна вибіркова
спрямованість індивіда на певну діяльність; ґрунтуються на інтересах, потребах
у виконанні тієї чи іншої діяльності; постійна потреба у виконанні певної
діяльності; прагнення удосконалювати її та засоби її виконання становлять
основу покликання.
• Здібності – це індивідуальні
властивості особливості, які дають змогу за інших рівних умов більш успішно
оволодівати тією чи іншою діяльністю, розв’язувати ті чи інші завдання,
проблеми тощо.
• Загальні здібності – це властивості, які лежать в основі оволодіння будь-якою діяльністю.
• Спеціальні здібності – дають змогу конкретній людині оволодіти певною діяльністю, успішно
виконувати цю діяльність.
• Творчі здібності – дають змогу успішно
виконувати творчу діяльність (загальні творчі здібності – будь-яку творчу діяльність,
літературну).
• Обдарованість – специфічне поєднання
здібностей, інтересів, потреб, яке дає змогу виконувати певну діяльність на
якісно високому рівні, що відрізняється від умовного «середнього» рівня.
• Творча обдарованість – дає змогу
успішно розв’язувати творчі завдання, виконувати творчі завдання, виконувати
творчу діяльність більш оригінально, ніж при наявності «простих» творчих
здібностей.
• Талант – система якостей, властивостей,
які дають змогу особистості досягти значних успіхів в оригінальному виконання
творчої діяльності.
• Геніальність –
система характеристика особистості, яка свідчить про її досягнення, дуже суттєво переважаючі
«звичайну» й навіть творчу діяльність (у тому числі й на рівні таланту).
Таким чином, обдарована дитина – це
дитина, яка, виділяється серед своїх колег яскраво вираженими успіхами в
досягненні результатів на якісно вищому рівні, який перевершує певний умовний
«середній» рівень. При цьому важливо мати на увазі, що йдеться не про окремі випадкові
успіхи, а про систематичні, які взагалі притаманні певній діяльності цієї
дитини. А коли результати її діяльності будуть оригінальними, то можна говорити
саме про творчу обдарованість.
Обдарована
дитина
-
володіє великим об’ємом інформації;
-
має багатий словниковий запас;
-
самостійно переносе засвоєне на новий матеріал;
-
встановлює причинно-наслідкові зв’язки;
-
уміє робити висновки;
-
за власною ініціативою обирає для рішення складні
завдання;
-
здатна організувати і узагальнити існуючу інформацію;
-
уміє замічати нове в матеріалі;
-
аналізує ситуацію, яка виникла, перш ніж діяти в ній;
-
уміє оцінити як результат, так і сам процес праці;
-
використовує ідеї на практиці;
-
володіє високою працездатністю;
-
здатна ризикувати;
-
має розвинене мислення;
-
володіє багатою уявою;
-
має високі естетичні цінності;
-
володіє розвиненою інтуїцією.
У відношенні до себе і до інших така
дитина володіє достатньо реалістичним уявленням про себе (адекватною
самооцінкою), а також наступними рисами:
-
повага до людей;
-
здібність до співчуття, співпереживання;
-
терплячість до недоліків інших;
-
схильність до самоаналізу;
-
нормальне відношення до критики;
-
готовність ділитись з іншими речами і ідеями;
-
наполегливість у праці і навчанні;
-
розвинена потреба у досягненні успіхів;
-
слабо виражена агресивність;
-
незалежність у мисленні і поведінці;
-
готовність вступити у змагання з іншими людьми;
-
розвинене почуття гумору;
-
впевненість у своїх силах і здібностях.
Комментариев нет:
Отправить комментарий