БАЗОВІ ПОНЯТТЯ
МОДЕЛІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
ЮНЕСКО
визначає інклюзивне навчання як «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби
учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті
громади, та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».
Законодавчо
схвалено вживання терміну «діти з особливими освітніми потребами» щодо дітей до
18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки
з метою покращення здоров’я, розвитку, навчання, загальної якості життя та
соціалізації, тобто включення в громади своїх однолітків та інших дітей. До
цієї категорії належать і діти з постійною або тимчасовою інвалідністю.
Конвенція
ООН про права людей з інвалідністю, стаття1, визначає, що до людей з інвалідністю належать особи
зі стійкими фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями,
які можуть заважати їхній повній та ефективній участі в житті суспільства
нарівні з іншими.
Інклюзія
означає не виокремлення особливої дитини, а навпаки – злиття з класом і
суспільством, коли її особливість не помітна, бо вона нічим її не обмежує. Переваги
інклюзивного навчання:
− усуваються
бар’єри в системі освіти та системі підтримки дітей з особливими освітніми
потребами;
− створюється
атмосфера спокійного прийняття відмінностей інших людей;
− у
дітей з особливими освітніми потребами формуються соціальні компетентності для налагодження дружніх
стосунків з ровесниками у школі;
− батьки
залучені до процесу навчання;
− діти
отримують можливість для нормальної соціалізації, розвитку своїх сильних сторін
і талантів та поступова інтеграція в суспільство, вступ до професійних та вищих
навчальних закладів.
Інклюзивне освітнє середовище –
доступне,
толерантне, доброзичливе, сприятливе, зручне і універсальне для розвитку
кожного. Навчання дітей з інвалідністю – це завжди
особистісно орієнтоване навчання.
Труднощі
дітей з інвалідністю:
− неможливість
брати участь у навчанні через свої особливості;
− проблеми
уваги та здатності зосередитися;
− невміння
будувати комунікацію в нових умовах;
− занадто
складні завдання;
− емоційно-вольові
розлади;
− загострення
конфліктів з батьками;
− неготовність
до відсутності особистого контакту з учителем та однокласниками;
− орієнтованість
на оцінку та мотивація навчання через оцінки.
Труднощі, які можуть виникати в організації інклюзивного
освітнього процесу – недоступність; нерозуміння учителем пізнавальних особливостей
учня; недотримання послідовності етапів засвоєння знань, їх недостатня
тривалість; низька індивідуалізованість навчання; проблеми з організацією
психолого-педагогічної взаємодії; неналагоджена комунікація з батьками;
особливості традиційної урочної системи та системи оцінювання знань.
Рекомендації по роботі з батьками
особливої дитини:
− визначити,
що дитині потрібна допомога для ефективного навчання;
− чітко
узгодити рівень відповідальності та самостійності дитини;
− ділитися
навчальними матеріалами, які стосуються методів навчання;
− обговорювати
труднощі, причини їх виникнення та шляхи запобігання;
− враховувати
індивідуальні особливості батьків, їх рівень знань, характер, стосунки з
дитиною;
− наголошувати
на важливості позитивного підкріплювання успіхів дитини, її самостійності;
− працювати
у парі з сімейним психологом;
− допомагати
батькам долати стрес, мотивувати їх, підтримувати.
Комментариев нет:
Отправить комментарий