ПЕДАГОГІЧНА ЗРІЛІСТЬ ВИХОВАТЕЛЯ ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ
МАЙСТЕРНОСТІ
Реалізація на практиці гуманістичної парадигми дошкільної
освіти неможлива без педагогічної зрілості вихователя. Основними її складниками
є професійна та особистісна зрілість педагога.
Професійна зрілість означає психолого-педагогічну підготовленість педагога, його методологічну
та методичну грамотність, педагогічну майстерність та практичний досвід роботи
з дітьми дошкільного віку.
Психолого-педагогічна підготовленість передбачає:
• наявність відповідної освіти;
• психологічну та педагогічну грамотність (знання
основ сучасної педагогічної та вікової психології, дошкільної педагогіки);
• орієнтування в
сучасних тенденціях розвитку освіти взагалі, дошкільної зокрема;
• уміння організовувати педагогічну діяльність на новій
засадах, створювати інноваційне середовище;
• знання правових основ і законодавчих
актів у сфері дошкільної
освіти.
Методологічна та методична грамотність включає:
• знання методології гуманітарної
парадигми дошкільної освіти;
• розуміння та прийняття основ гуманістичного
підходу до дошкільної освіти;
• володіння основними
методами гуманістичної педагогіки, вміння адекватно
застосовувати їх;
• знання програмових завдань та методик
виховання і навчання;
• відкритість інноваціям, здатність
функціонувати як відкрита система, інтерес до нових освітніх проектів, уміння
бачити переваги гуманістичного підходу;
• вміння добирати, варіювати, модифікувати (створювати)
сучасні розвивальні, виховні та навчальні технології, що
відповідають конкретним завданням та умовам;
• уміння висувати та перевіряти гіпотези, аналізувати
та інтерпретувати дані своїх спостережень за дитиною, робити
об'єктивні та обґрунтовані висновки.
Педагогічна майстерність включає:
• гуманітарні інтереси, цінності, ідеали;
• педагогічні здібності (гностичні
— знання своїх власних особливостей та особливостей дитини; конструктивні
— уміння планувати, проектувати, прогнозувати; організаторські —
здатність налагоджувати, залучати, упорядковувати, дисциплінувати; комунікативні
— уміння встановлювати, налагоджувати, гармонізувати взаємини та
спільну діяльність; застосовувати словесні, мімічні та пантомімічні засоби;
поєднувати ділове та особистісне спілкування; виявляти емпатію, увагу і повагу,
слухати і чути, допомагати й підтримувати, адекватно виражати свою позицію,
виявляти гнучкість);
• здатність переосмислювати традиційний
педагогічний досвід, створювати інновації;
• турбота про якісну освіту, здатність
реалізовувати інтегральний підхід у вихованні та навчанні, досягати високої
продуктивності педагогічної діяльності;
• володіння сучасними розвивальними, виховними та
навчальними технологіями, здатність "приміряти"кожну з них до
конкретної життєвої ситуації, індивідуального життєвого досвіду та
особливостей вихованців;
•
здатність розробляти індивідуальні способи реалізації інновацій,
виявляти мобільність, урізноманітнювати форми й способи активізації
педагогічного процесу.
Практичний
досвід
передбачає:
•
наявність у дорослого практики взаємодії з дошкільниками,
досвіду роботи в сфері освіти;
•
володіння досвідом використання гуманістично спрямованих методик
виховання і навчання;
•
наявність досвіду самостійної модернізації або створення авторських
програм, технологій виховання та навчання дошкільника.
Особистісна зрілість передбачає
сформованість у вихователя визначеної світоглядної позиції, педагогічної
рефлексії (здатності аналізувати себе самого, співвідносити думку про себе з
очікуваннями інших), потреби у самовдосконаленні. Особистісну зрілість
педагога засвідчує його особистісна та соціальна компетентність.
Особистісна
компетентність
визначається комплексом особистісних якостей та вмінь, зокрема:
• інтелектуальних (креативності, евристичності,
здатності виділяти головне й другорядне, встановлювати закономірності,
аналізувати, порівнювати, узагальню вати, бачити ситуацію з різних точок зору;
розсудливості, виваженості);
• моральних (щирості,
доброзичливості, чуйності, толерантності, відповідальності тощо);
• емоційних (врівноваженості,
здатності стримувати імпульсивні емоції; позитивного самопочуття);
• вольових (наполегливості,
самостійності, цілеспрямованості, витриманості тощо);
• перцептивних (спостережливості,
сприйнятливості, вміння відчувати стан іншого та адекватно на нього реагувати);
• контрольно-оцінних (схильності до
обґрунтованих та оптимістичних оцінок; здатності використовувати конструктивні,
захисні, регулювальні, спрямувальні та такі, що раціоналізують та мобілізують і
заспокоюють судження).
Соціальна
компетентність
педагога означає сформованість таких умінь:
•
уміння поважати дошкільника (ставитися до нього як до цінності;
визнавати за ним право на помилку; бачити його чесноти й досягнення; приймати
таким, яким він є; вірити в його можливості; визнавати право бути самим собою,
поводитися самостійно, мати свою точку зору, власні таємниці, проявляти
творчість; не принижувати його гідності);
•
уміння розуміти вихованця (орієнтуватися в його сильних і слабких
сторонах, бачити сутнісне в ньому, мати уявлення про його натуру; відчувати
його стан, настрій, прогнозувати ймовірну тактику поведінки; використовувати
інтуїцію; виявляти проникливість, чуйність, щирість);
•
уміння допомагати і підтримувати дитину (не просто давати їй
поради або щось вирішувати за неї, а сприяти повноцінній життєдіяльності,
створювати атмосферу безпеки й довіри, спиратися на її сильні сторони, не
підкреслювати слабких, поступово ускладнювати завдання);
•
уміння домовлятися, укладати з вихованцем угоду (запобігати
конфліктам та з найменшими емоційними витратами розв'язувати їх, уникати
загострень взаємин; підтримувати справедливі відносини; активно слухати дитину;
сприяти рівноправним партнерським стосункам);
•
уміння бути самим собою (зберігати свою індивідуальність,
своєрідність; виявляти принциповість у ситуаціях тиску; не намагатися бути,
"як усі", мати своє особистісне та професійне обличчя).
Як
особистість і професіонал, педагог має бути відкритим інноваціям, жити
свідомим життям, не пришвидшувати штучно темп розвитку дошкільника, бути для
нього оберегом, допомагати, а не ускладнювати його щоденне
буття, поважати та брати до уваги об'єктивні закони психічного розвитку,
орієнтуватися на норму як індивідуальну систему вимог і оцінок.
Показниками ефективності педагогічної діяльності є конструктивність,
послідовність, гнучкість, виваженість, позитивна емоційна забарвленість та
результативність поведінки вихователя, бажання дитини відвідувати дошкільний
заклад.
Комментариев нет:
Отправить комментарий