У понять “лідерство” і “лідер” англійське коріння, етимологічно вони походять від слів “шлях” і “вести”, оскільки раніше лідерами називали людей або судна, які прокладали чи показували шлях. Англійське слово leadership перекладається і як “лідерство”, і як “керівництво”, що, зрештою, можна трактувати як вплив на інших людей з метою оптимального розв’язання спільних завдань.
Якщо спробувати розкласти лідерство як особистїсну якість на складники, то виокремлюються такі риси, як упевненість, ініціативність, рішучість, активна позиція, здатність до генерування ідей, комунікативні здібності тощо. Проте поряд з позитивними рисами не можна залишити поза увагою й можливість прояву зверхності, ігнорування інших людей, жадібності чи заздрісності.
Рівні розвитку лідерства в особистості
І. Здатність узяти відповідальність за себе – базовий рівень, потрібний кожному для успішного життя в суспільстві.
II. Готовність узяти на себе відповідальність за інших членів своєї групи: зрозуміти, оцінити, навчити, мотивувати до дії, підтримати, захистити.
Ill. Служіння суспільству, своєму народові – найвищий ступінь розвитку лідерства.
Питання лідерства як проблема виховання охоплює принаймні три вузлові моменти:
– дитячо-батьківські стосунки як чинник формування лідерських рис;
– стосунки однолітків, взаємодія між ними як школа виховання лідера;
– організація освітнього процесу як чинник сприяння або гальмування становлення й розвитку лідерських рис у контексті розвитку особистості дитини.
ТИПОВІ ПОМИЛКИ У РОЗУМІННІ ЛІДЕРСТВА
Батьки часто припускаються помилок у розумінні лідерства, коли справа стосується їхніх дітей.
По-перше, вони невиправдано підмінюють сутність цього поняття, приймаючи за лідерство непокору (хибно вважають її проявом сили духу), дитячий егоїзм (трактують як незалежність) та ігнорування інтересів людей навколо (вбачають у цьому цілеспрямованість).
Багатьох тат і мам цілком задовольнить, що їхня дитина здатна, “пробігши по головах”, видертися нагору й переможно з’їхати з гірки поза чергою. Проте такі батьки й незчуються, як втрачають контроль над ситуацією, змушені підкорятися абсолютній владі маленького тирана або звести взаємодію з малюком до постійних конфліктів.
Ще одна помилка – культивування в дитини відчуття власної унікальності, що зумовлює прояви зверхності та спотворює душу малюка, який відмовляється помічати й поважати інших людей.
Тож слід враховувати те, що дітям на етапі дошкільного дитинства справді притаманний певний егоцентризм, навіть сором’язливі прагнуть визнання. І це природно. Проте й малюка важливо навчити рахуватися з іншими людьми.
Гуманність і творчість – два крила педагога!
четвер, 20 березня 2025 р.
ЛІДЕР І ЛІДЕРСТВО: СУТЬ ПОНЯТЬ
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар