четвер, 20 березня 2025 р.

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРАЦЕЮ ДОРОСЛИХ ЯК ЗАСІБ ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


Базовий компонент дошкільної освіти орієнтує на те,  щоб дитина була готовою брати участь у суспільно значущій діяльності, вона має усвідомлювати рукотворне походження навколишнього предметного світу, знати про існування різних професій, усвідомлювати елементарні вимоги  до людини-трудівника, розуміти, що працелюбність є показником людської гідності та можливістю вдосконалювати себе. Дуже важливо, щоб у дитини змалечку було сформоване уявлення про те, що кожна людина є не лише споживачем предметів, а й їх творцем. Формування такої внутрішньої позиції залежить від дорослих, вихователів та батьків.

Навчально-виховний процес в дошкільному закладі передбачає ознайомлення дітей з працею дорослих і виховання поваги до неї. Все це один із засобів формування у дітей працьовитості, позитивного ставлення до праці та до працівників різних галузей. Серед багатьох завдань дошкільного виховання є одне, зрозуміле всім – формування у дітей позитивного ставлення до праці як запорука виховання працелюбності та подальшої успішної соціалізації в суспільстві. Програма виховання і навчання дітей дошкільного віку «Дитина» визначає працелюбність як одну з базових якостей особистості, що стоїть поряд з такими, як самостійність, людяність, розсудливість, справедливість, самоволодіння, спостережливість, відповідальність і креативність.

 Сучасні українські дослідники проблеми трудового виховання (3. Борисова, В. Павленчик, Г. Бєлєнька, М. Машовець) вивчають питання виховного значення праці дітей у дошкільному закладі і сім'ї.

Все починається з дитинства і позитивне ставлення до праці також закладається в цьому віці. Так, молодший дошкільник засвоює початкову інформацію про трудову діяльність дорослих, набуває перших нескладних трудових умінь та усвідомлює істину: всі дорослі працюють. У старшому дошкільному віці вдосконалюється трудова діяльність дітей. Хоча вона не спрямована на створення суспільно корисних предметів, проте саме в цей час закладаються передумови майбутньої виробничої праці: складаються уявлення про працю та професії дорослих, формуються окремі трудові вміння і навички, мотиви виконання трудових доручень, розвивається здатність самостійно ставити та певний час утримувати мету діяльності, формуються деякі особистісні якості – працелюбність, наполегливість, цілеспрямованість, старанність тощо. Однак на сучасному етапі розвитку дошкільної освіти в Україні у сфері трудового виховання дошкільників утворився певний вакуум. Найбільш значущими проблемами (за визнанням як батьків, так і вихователів) вважаються здоров'я дітей та їх підготовка до школи. На інші види роботи з дітьми (і особливо працю дітей та ознайомлення їх з працею дорослих) відводиться мінімум часу.

В умовах дошкільного закладу первинні знання про працю накопичуються при використанні різних форм і методів роботи, враження від спостережень закріплюються під час бесід, малювання, сюжетних ігор. Проте сучасні методичні кабінети в дошкільних закладах здебільшого не можуть запропонувати вихователям методичного обладнання для здійснення такої діяльності. І це не тому, що методист не бажає цього робити. Просто не розроблені ще науковцями і не випущені видавництвами картини для дошкільнят на тему «Сучасні професії», відсутні іграшки, що мають характерні ознаки представників тієї чи іншої професії.

Із сумом можна констатувати і той факт, що у торговій мережі дитячої літератури в більшості відсутні твори, в яких описувалася б праця людей, розкривалося її значення для інших, подавалася характеристика особистісних рис працівників будь-якої професії. В наш час дітям традиційно читають казки, до того ж більшою мірою чарівні. Побутові казки менш популярні. Звідки ж діти можуть дізнатися про характерні особливості діяльності працівників різних професій? Слід визнати: сучасні дошкільники мало обізнані з професіями своїх батьків та іншими професіями, їх значенням для людей.

Тож, дійсно, справа з трудовим вихованням сьогодні поставлена незадовільно. В сім'ї, як першому осередку вирішення виховних завдань, йому приділяється мало уваги і діти не знають радості від праці. Дослідження показують: у старших дошкільнят уже сформоване певне негативне ставлення до праці, інтерес до неї відсутній. Звичайно ж, усі батьки мріють про щасливе майбутнє своїх дітей. А щастя більшість з них розуміють як успішність дитини у соціумі, яку й прагнуть забезпечити, розвиваючи фізичні сили та інтелект дитини. Орієнтуючись на соціальне замовлення, що йде від батьків, дошкільні заклади освіти спрямовують свої зусилля на збереження та поліпшення фізичного здоров'я дітей, підготовку їх до шкільного навчання. А малюки успішно опановують початкові основи математики, грамоти, іноземної мови, інформатики, логіки, їх також навчають бальних танців та основ бойових мистецтв. Що стосується трудового виховання – на це у дорослих (і в дітей також) не лишається ні часу, ні сил, ні бажання.

У розробці вітчизняної теорії трудового виховання дошкільників простежуються два основні напрями:

1. Теорія питання (виховні можливості дитячої праці, її значення, вплив різних видів трудової діяльності на формування моральних якостей дітей).

2. Методика керівництва дитячою працею (найдоцільніша система впливу на організацію праці дітей з боку дорослих).

Сьогодні необхідно продовжити наукові дослідження другого напряму з урахуванням специфіки часу та індивідуальних особливостей дітей. Слід реально, а не формально, повернути працю в освітньо-виховний процес, відвівши їй законне місце в розпорядку дня дошкільного закладу та родини.

Педагоги мають здійснювати просвітницьку роботу серед членів родин своїх вихованців, переконувати їх у тому, що завдання дошкільного закладу не підготовка дитини до школи, а підготовка до життя. Маючи знання, навіть на дуже високому рівні, дитина може виявитися неуспішною в шкільному та й всьому подальшому житті, якщо не підготувати її до праці.

У дошкільні заклади слід повернути таку форму роботи, як зустрічі дітей з батьками представниками різних професій, на яких дорослі розкажуть про свою працю. Варто організувати виставку малюнків «Професії наших батьків» чи фотовернісаж на таку саму тему. Слід також зазначити, що професія «мама» має бути найпочеснішою серед усіх. Тоді й дівчатка хотітимуть бути мамами, а не лише нареченими, як це є зараз.

Ознайомлення з працею дорослих ставить за мету дати дітям конкретні знання та уявлення про працю і виховати повагу до праці дорослих, навчити цінувати її, виховати інтерес і любов до праці. Одночасно вирішується завдання впливати і на поведінку дітей - викликати бажання трудитися, працювати сумлінно, ретельно. Трудова діяльність дорослих, яку діти можуть безпосередньо спостерігати, зазвичай робить більш діючий вплив. Живі і досить привабливі приклади швидше викликають наслідування.

Тож, ефективність роботи буде досягнута при дотриманні таких загальних умов: 

       ознайомлення з працею дорослих повинно бути ретельно спланованим, будуватись на основі систематичної послідовної роботи з дошкільниками;

       слід забезпечувати ефективне використання різних форм і методів роботи з визначеням конкретної мети, завдань і змісту та врахуванням віку і можливостей дітей для самостійної діяльності;

       у процесі спостережень необхідно давати невелику кількість відомостей, поступово розширяти і поглиблювати знання дітей, доповнюючи відоме новими знаннями, закріплюючи попереднє;

       враховувати цінність, доступність змісту і розуміння видів професій для спостережень;

       ретельно здійснювати відбір змісту занять по ознайомленню з навколишнім як важливий чинник створення позитивного трудового спрямування;

       використовувати трудові завдання ігрового спрямування та створювати проблемні ситуації для самостійного вирішення та оцінки;

       поєднувати накопичення знань про особливості праці з уявленням про те, хто її здійснює і ставленням до праці;

       залучати дітей до трудового процесу, використовуючи посильні доручення і елементарне співробітництво;

       здійснювати безпосередню організацію спільної діяльності дорослих і дітей,  де прикладом є емоційне ставлення дорослих до праці;

       використовувати приклади трудової поведінки працівників дошкільного закладу і батьків;

       враховувати індивідуально-психологічні особливості кожного вихованця.

Отже, серед багатьох завдань дошкільного виховання є одне, зрозуміле всім – формування у дітей позитивного ставлення до праці є основою для виховання працелюбності та подальшої успішної соціалізації в суспільстві.

Світ професій в суспільстві складна, динамічна система, яка постійно розвивається. Знайомство дітей з працею дорослих це не тільки засіб формування системних знань, а й значущий соціально-емоційний засіб прилучення до світу дорослих, придбання дітьми досвіду спілкування з людьми. Діти отримують можливість розширити і уточнити знання про професії і збагатити словник.

 Ставлення до професії виробляється в процесі соціалізації особистості, яке охоплює і дошкільний період. Великий вплив на дітей має емоційне відношення дорослих до праці, яке є зразком для наслідування. А результат роботи залежить від системної послідовної роботи дошкільного закладу в поєднанні з сім`єю.

                   Отже, формування уявлень про професії дорослих є складовою у вирішенні завдань трудового виховання, а педагогічними умовами виступають  організація системи роботи  в  умовах дошкільного закладу з використанням різних форм і методів та тісної співпраці з батьками.  

 

Немає коментарів:

Дописати коментар