вторник, 27 августа 2024 г.

НОВИЙ ЗАКОН УКРАЇНИ “ПРО ДОШКІЛЬНУ ОСВІТУ”

 

   Закон України "Про дошкільну освіту" (далі — Закон) — ключовий державний документ, що визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування системи дошкільної осві­ти України. 6 червня 2024 року Верховна Рада України ухвалила проект Закону, який було під­писано Президентом України 5 липня 2024 року. Закон почне діяти через рік після набрання ним чинності, тобто із 7 липня 2025 року.

У 2024/2025 навчальному році діяльність ЗДО регламентуватиметься Законом України "Про до­шкільну освіту" в редакції 2001 року (зі змінами).

                       Основні положення нового Закону

Закон передбачає створення максимально сприятливих умов для розвитку якісної та до­ступної дошкільної освіти, а також збалансуван­ня інтересів усіх учасників освітнього процесу і насамперед дітей. Цим документом визначено, що дошкільна освіта — це процес і результат усебічного розвитку, виховання, навчання, со­ціалізації дітей та формування в них необхідних життєвих навичок і компетентностей на етапі під­готовки до здобуття початкової освіти.

Основні засади державної політики та базові принципи освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти:

              дитиноцентризм та особистісно орієнтова­ний підхід до розвитку дитини відповідно до її індивідуальних особливостей, потреб, інте­ресів, здібностей, обдарувань та свободи ви­бору (з огляду на це перед педагогами стоїть непросте завдання — знайти індивідуальний підхід до кожної дитини, допомогти розкрити її потенціал та сприяти якнайкращому особис- тісному розвитку всіх вихованців);

              рівний доступ до здобуття дошкільної освіти незалежно від будь-яких обставин, у яких пе­ребуває дитина або її родина;

              пріоритет сімейного виховання дитини, обов'язкове педагогічне партнерство сім'ї та закладу дошкільної освіти;

             доступність, зокрема територіальна (для ви­конання цього завдання передбачено розро­бити новий законопроект щодо запроваджен­ня ефективних механізмів забезпечення пішої доступності ЗДО під час забудови територій);

              безоплатність і світський характер дошкіль­ної освіти в державних та комунальних ЗДО;

              створення умов, зокрема інклюзивного чи спе­ціального освітнього середовища, для здобут­тя дошкільної освіти дітьми з ООП;

              створення безпечного та здорового освітньо­го середовища (Законом передбачено затвер­дження державної програми адаптації при­міщень закладів дошкільної освіти до вимог цивільного захисту в умовах воєнного стану);

              обов'язковість здобуття дошкільної освіти відповідно до державного стандарту дітьми старшого дошкільного віку.

Базові етапи дошкільної освіти (на основі ві­кової періодизації розвитку дитини):

1)             ранній вік (з віку немовляти до 3 років);

2)             дошкільний вік (від 3 до б (7, 8) років).

Основною формою здобуття дошкільної освіти залишається очна (денна). Проте закла­ди дошкільної освіти по змозі, з урахуванням за­питів батьків дітей та за рішенням засновника, можуть також запроваджувати інші форми: ме­режеву дистанційну педагогічний патронаж або поєднувати очну та дистанційну форми роботи, так звану змішану форму освіти, яка вже актив­но використовується педагогами. В умовах війни змішана форма освіти себе виправдала і в ній гармонійно поєднуються суспільна і домашня ос­віта. Батьки мають право організовувати здобут­тя їхніми дітьми дошкільної освіти за сімейною (домашньою) формою.

Закон гарантує право на здобуття дошкільної освіти і створення умов для його реалізації з урахуванням індивідуальних особливостей, особли­вих освітніх та інших потреб і можливостей кож­ної дитини.

Типи організації освітньої діяльності, перед­бачені Законом:

              ясла, що забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми віком від 3 місяців до 3 років;

              дитячий садок — для дітей віком від 2 до 6 або 7 років (для дітей з ООП — до 7 або 8 років);

              спеціальний дитячий садок — для дітей віком від 2 до 7 або 8 років, що мають особливі освіт­ні потреби, зумовлені фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними пору­шеннями, розладами поведінки;

             мобільний дитячий садок, що забезпечує на­дання освітніх послуг у сфері дошкільної осві­ти за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням або на базі спеціально обла- штованого для надання таких послуг транс­портного засобу;

              сімейний (родинний) садок за місцем прожи­вання сім'ї(родини) в індивідуальному житло­вому будинку з наданням освітніх послуг від народження дітям, які перебувають у родин­них стосунках, та/або дітям, які не є членами сім'ї (родини);

              мінісадок — для одночасного перебування не більше п'яти дітей;

              центр педагогічного партнерства, що за­безпечує розвиток дітей від народження за обов'язкової участі їхніх батьків (одного з них);

              центр розвитку дитини — для дітей, які здо­бувають дошкільну освіту в інших суб'єктів освітньої діяльності або в сім'ї за окремими парціальними програмами, для надання їм окремих психолого-педагогічних та корекцій- но-розвивальних послуг.

ЗДО може поєднувати різні типи організації освітньої діяльності, утворюючи для цього окре­мі структурні підрозділи та/або групи.

Важливо, що ліквідація комунального закла­ду дошкільної освіти у сільській місцевості тепер допускається лише після громадського обгово­рення проекту відповідного рішення засновника.

Реорганізація і ліквідація комунальних спеці­альних дитячих садків, спеціальних груп у спеці­альних ЗЗСО допускаються лише після погоджен­ня з МОН України.

Права, які гарантує Закон

1. Право на дошкільну освіту гарантується не­залежно від статі, раси, кольору шкіри, стану здоров'я, наявності інвалідності, ООП, грома­дянства, національності, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілку­вання, походження, сімейного, соціального та майнового стану, інших обставин та ознак.

2. Передбачено безоплатне здобуття дошкіль­ної освіти в державних та комунальних закла­дах освіти з можливістю перебування в них за запитом батьків до 11 годин на день.

3. Заборонено всі форми дискримінації (зокре­ма на підставі надання чи ненадання батька­ми благодійної допомоги ЗДО).

4. Кожна дитина має право на здобуття до­шкільної освіти в найбільш доступному і на­ближеному до місця її проживання комунальному закладі освіти. Але це не обмежує права батьків дитини обрати інший заклад.

5. Діти з ООП мають право на здобуття дошкіль­ної освіти відповідно до індивідуальної про­грами розвитку та з урахуванням їхніх інди­відуальних потреб і можливостей.

6. Дітям, які належать до корінних народів або національних меншин (спільнот) України, га­рантується і забезпечується право вивчати мову відповідного корінного народу або наці­ональної меншини (спільноти) України в дер­жавних, комунальних і корпоративних ЗДО або через національні культурні товариства.

7. Дітям із порушеннями слуху забезпечується право на здобуття дошкільної освіти україн­ською жестовою мовою.

8. Діти, зокрема діти з ООП, можуть здобувати дошкільну освіту за вибором їхніх батьків:

–  у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми власності;

– у дошкільних підрозділах юридичних осіб, зокрема закладів освіти;

– у сім'ї — за сімейною (домашньою) фор­мою здобуття дошкільної освіти;

– за допомогою фізичних осіб — підприєм­ців, які провадять освітню діяльність у сфе­рі дошкільної освіти.

9. Діти дошкільного віку, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надаєть­ся реабілітаційна допомога в закладах охо­рони здоров'я, мають право на отримання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти (на сьогодні це Школа супергероїв).

10. Кожному вихованцю в ЗДО гарантуються без­пека, психолого-педагогічний супровід, а та­кож, у разі потреби, домедична допомога.

11.  Дитина з особливими освітніми потребами має право на здобуття дошкільної освіти за допомогою асистента такої дитини.

12. За кошти засновника відповідного ЗДО (тобто безкоштовно для батьків дітей) здійснюється харчування в державних і комунальних ЗДО дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з ООП, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відпо¬відно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із числа осіб, визначених статтями 10 і 10’ Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дітей із сімей, сукупний дохід яких на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

13.  Захисні споруди цивільного захисту, що перебувають на балансі та / або території ЗДО, використовуються для захисту виключно учасників освітнього процесу.

                                Організація освітнього процесу

     Відповідно до Закону освітній процес має організовуватись у безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі, здійснюватись з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб.

    Освітній процес має ґрунтуватися на культурних цінностях українського народу, інших цінностях і принципах, визначених законодавством України, та спрямовуватися на формування у вихованців суспільних цінностей, зокрема чесності, справедливості, патріотизму, гуманізму, милосердя, толерантності, поваги до честі та гідності людини і результатів її праці, здорового способу життя та екологічної поведінки, цінностей постійного пізнання і розвитку.

    Єдність розвитку, виховання і навчання вихованців має забезпечуватись спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу, як педагогів, так і батьків. Дошкільний заклад організовує та здійснює освітній процес за освітніми та парціальними програмами,з атвердженими в установленому порядку та схваленими педрадою.

   Батьки, які обрали для своїх дітей сімейну (домашню) форму здобуття освіти, самостійно обирають освітні та парціальні програми, навчально-методичне та інше ресурсне забезпечення їх реалізації.

  Для забезпечення підтримки дітей в освітньому процесі, здійснення психолого-педагогічного супроводу, включно з організацією та проведенням корекційно-розвивальних занять з дітьми з ООП, у ЗДО передбачено облаштування ресурсних, сенсорних кімнат або осередків.


КЛЮЧОВІ ЗАВДАННЯ НА 2024/2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Насамперед, звісно, на нас чекає імплемента­ція нового Закону України "Про дошкільну осві­ту", яка передбачає розроблення нормативно-правових актів, передбачених цим Законом. Також заплановано реалізацію таких завдань:

              розширення мережі закладів дошкільної осві­ти, які працюватимуть в очному форматі;

              реконструкцію та будівництво укриттів, бом­босховищ у ЗДО;

              упровадження нових форм організації до­шкільної освіти (дитячий садок на коле­сах, дистанційна освіта та змішаний формат, онлайн-садок, педагогічний патронат, кон­сультативні пункти, сімейні дитсадки тощо);

              створення безпечного, сучасного та інклюзив­ного освітнього простору для всіх дітей;

              психологічну підтримку всіх учасників освіт­нього процесу в ЗДО;

              підвищення статусу та надання соціальних га­рантій педагогічним працівникам дошкілля;

              підвищення кваліфікації та сприяння профе­сійному зростанню педагогів ЗДО.

    Серед першочергових завдань, які сьогодні стоять перед педагогами: удосконалення вмін­ня користуватися сучасними освітніми технологі­ями; організація роботи з дітьми та мотивування батьків до співпраці з використанням як передо­вого світового досвіду, так і надбань української дошкільної освіти з її колоритом і традиціями; за­безпечення психологічної підтримки дітей.

      Дошкільна освіта є невід'ємним складником системи освіти в Україні, фундаментом, на якому буде побудовано всю наступну освіту її громадян упродовж життя. Однак найголовнішим завданням залишається збереження життя та здоров'я дітей, забезпечення їх розвитку і благо­получчя в ЗДО в умовах надзвичайних ситуацій.


Комментариев нет:

Отправить комментарий