Сьогодення актуалізує значення
реалізації цього напряму фізкультурно-оздоровчої роботи в закладі дошкільної
освіти. Змістовий та організаційно-методичний
аспекти такої роботи передбачають прищеплення дітям навичок безпечної поведінки
як у процесі виконання фізичних вправ, так і у спеціально організованій
освітній діяльності.
Дитина дошкільного віку з огляду на свої
психофізіологічні особливості не здатна самостійно визначити міру небезпеки,
тому на дорослих, які перебувають поруч, покладена місія її захисту. Визначено
два основні напрями освітньої роботи з безпеки життєдіяльності: створення
безпечних умов для розвитку здорової особистості та цілеспрямована робота з
формування доступних дітям навичок безпечної поведінки.
Орієнтирами в плануванні освітньої роботи
у дошкільному закладі відповідно визначених напрямів є види безпеки.
Фізична безпека передбачає
дотримання дитиною правил поведінки на вулиці та в природі, на воді, в побуті,
з тваринами, птахами та небезпечними рослинами.
Психологічна безпека орієнтована
на збереження стабільності самопочуття і повсякденного життя дитини, задоволення
її особистісних потреб, забезпечення емоційного комфорту, впевненості у
благополуччі, відчуття захищеності, відсутності загроз.
Соціальна безпека передбачає
сформованість у дитини навичок налагодження взаємодії з дорослими та однолітками,
нормалізації спілкування задля запобігання виникненню конфліктів, образ,
приниження, насилля тощо.
У сучасних умовах важливо переосмислити
зміст та способи формування в дітей навичок безпечної поведінки. Новим і
нетиповим для дітей дошкільного віку є необхідність засвоєння знань про
мінну безпеку, дії під час повітряних тривог, поведінки в укритті тощо.
Етапи
формування навичок безпечної поведінки
1.
Підготовчий етап полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень
про можливі варіанти небезпечних ситуацій. На цьому етапі переважатимуть такі
форми і методи роботи, як екскурсії, спостереження, цільові прогулянки (якщо в
місцевості проживання дітей дозволено відвідування зелених зон), читання творів
художньої літератури, розглядання ілюстрацій, перегляд контенту медіа-ресурсів,
мультфільмів тощо.
2.
Основний етап спрямований на формування елементарних уявлень та
вироблення навичок безпечної поведінки. Дієвим на цьому етапі буде
застосування різних видів ігор, зміст та дії яких орієнтовані на засвоєння
дітьми елементів безпеки життєдіяльності, бесід, складання описових та творчих
розповідей, розучування вправ, віршів, виконання трудових доручень тощо.
3. Практичний
етап
дає змогу закріпити набуті дітьми знання та навички в повсякденні. Ефективним
є моделювання навчально-ігрових ситуацій, у яких діти мають можливість
продемонструвати навички безпечної поведінки. Цьому допоможе розв'язання проблемних
ситуацій, творчих завдань, створення образів за допомогою різних засобів,
пошуково-дослідницька діяльність.
Дорослі мають
усвідомлювати, що різноманітні заходи є складниками процесу допомоги дитині у
становленні її суб’єктивності, самоствердженні, фізичному, інтелектуальному,
емоційно-вольовому розвитку. У реалізації цього завдання важлива солідарна
відповідальність батьків і вихователів, яка ґрунтується на засадах партнерської
взаємодії.
Отже, плануючи зміст роботи в закладі
дошкільної освіти, слід розглядати її як цілісну систему виховних впливів на
дітей, що охоплює всі компоненти освітнього процесу. Педагоги мають повсякчас
дбати про дотримання умов здоров’язбереження і усвідомлювати, що заходи зі
збереження життя і здоров’я повинні пронизувати всі види діяльності в закладі
дошкільної освіти та вдома.
Комментариев нет:
Отправить комментарий