Внаслідок війни на вулицях міст усе частіше можна зустріти людину на кріслі колісному, з протезом, із пов’язкою на оці, зі шрамами на обличчі або тілі. Такі зустрічі, поза сумнівом, збуджують цікавість дітей, спричиняють страх, тривожність чи несприйняття. Від реакції дорослих на поведінку дитини в таких випадках залежить те, як вона поводитиметься і як ставитиметься до людей з інвалідністю надалі.
Діти завжди потребують дорослого, якому вони
можуть довіряти, який вислухає їх, дасть відповіді на запитання, що їх
хвилюють, серйозно поставиться до їхніх почуттів і просто буде поруч. А отже,
спантеличена і вражена дитина неодмінно прийде до дорослого із запитаннями.
Тож як реагувати на запитання малечі про
інвалідність? Доречними стануть кілька
порад.
♦
Під
час такої розмови будьте щирими, зважайте
на вік та стан дитини. За потреби допоможіть їй висловити свої почуття й
емоції. По змозі використовуйте прості слова та фрази. Будьте готові до
уточнювальних запитань.
♦
Ви
можете не мати готової відповіді на запитання малюка — це нормально. Будьте чесними з дитиною, пообіцяйте,
що поміркуєте над поставленим запитанням і, знайшовши відповідь, повернетесь
до розмови.
♦
Головне правило в такій розмові — насамперед говорити про людину, а не про
її діагноз, стан здоров’я чи його порушення. Людина, її особистість,
характер, інтереси набагато важливіші, ніж її діагноз. Запам’ятайте «правило
прийменника з»: говоріть «людина з
інвалідністю», а не «інвалід», «дитина з аутизмом», а не «аутист». Говорячи
про інвалідність, краще не вживати слова «хвороба», «хворий», адже, спираючись
на власний досвід, діти сприймають хворобу як тимчасове явище, що має початок і
кінець.
♦
Звертаючись до дорослого із запитанням, дитина
не сподівається отримати вичерпне наукове пояснення явища, яке її схвилювало і
вразило. Не намагайтеся пояснити причини інвалідності (ви можете їх не знати).
Буде достатньо короткої відповіді: «Таке буває. Так трапилося, що в цієї
людини є інвалідність». Головне, що дитина має винести з вашої розмови, —
базові принципи толерантності, найважливіший із яких — прийняття факту, що всі люди різні й кожен по-своєму особливий, а
отже, дізнава-
тися про особливості
інших людей і враховувати їх у спілкуванні — важливо і... цікаво.
♦
Не
заважайте дитині спілкуватися і
товаришувати з дітьми з інвалідністю. Постарайтеся сформувати в неї
розуміння, що відмінності — не завада для спілкування й дружби, а навпаки —
можливість дізнатися щось нове. Акцентуйте увагу на тих речах, які об’єднують
дітей. Поясніть, що діти з інвалідністю граються в ті самі ігри, що й діти без
неї. Так само захоплюються лего і футболом, бавлять ляльок або «залипають» у
гаджетах. Просто через інвалідність їм може бути важче робити деякі речі або це
займає більше часу.
♦
Аби
дитина не опинилася в незручному становищі або не злякалася в момент зустрічі
з людиною, що має інвалідність, допоможіть їй більше дізнатися про цю людину та про речі, які полегшують їй життя.
Заздалегідь поговоріть із дитиною про крісла колісні, пандуси, слухові
апарати, жестову мову, шрифт Брайля, тростини, собак-поводирів тощо.
♦
Під
час першої зустрічі дитину можуть збентежити деякі прояви інвалідності,
наприклад, сильні емоції чи дивні звуки. Варто заспокоїти малечу і без зайвого
драматизму пояснити, що відбувається. Варто пам’ятати, що діти завжди
спостерігають за діями дорослого, наслідують і копіюють їх. Саме тому вкрай
важливо на власному прикладі
демонструвати толерантну модель поведінки щодо людей з інвалідністю. Тож
ваш спокій і готовність допомогти стане для дитини найкращим зразком дій.
♦
Важливо донести до малечі думку, що рівне ставлення до людей базується насамперед
на повазі, а не на страху чи жалощах. Ми повинні відрізняти жалість від
підтримки. Жалість робить людину, яку ми жаліємо, маленькою та безпорадною і в
наших очах, і в очах оточення. Підтримка ж — це спілкування на рівних, яке не
принижує. Головне правило спілкування — бути щирими. Це допоможе знайти
потрібні слова і порозумітися.
♦
Насамкінець переконайтеся, що дитина отримала
відповіді на всі свої запитання. Запевніть її, що вона завжди може до вас
звернутися в разі виникнення нових.
Тож як говорити з дітьми на важливі теми невимушено?
Як пояснити, що «інший» не означає «гірший»? Як навчити дітей не засуджувати
інших, знаходити спільну мову, сприймати людей такими, якими вони є, і поважати
права кожного?
Один зі способів — спільний перегляд та
обговорення тематичних мультфільмів, кожен з яких утверджує глибоку
гуманістичну ідею, або читання художньої літератури та організація за змістом
прочитаних книжок відповідної освітньої діяльності.
Перегляньте разом з
дітьми:
♦
«Мій
братик з Місяця» (Франція, 2007).
♦
«Тамара»
(США, 2013).
♦
«Секрет
Маела» (Франція, 2014).
♦
«Поза
зором» (Тайвань, 2010).
♦
«Мотузки»
(Іспанія, 2014).
♦
«Каструлька
Анатоля» (Франція, 2014).
♦
«Подарунок»
(Німеччина, 2015).
♦
«Скарлетт»
(США, 2016).
Почитайте разом з дітьми:
♦
Оксана Драчковська «Зайчик-нестрибайчик та
його смілива мама».
♦
Оксана Драчковська «Зайчик-нестрибайчик
подорожує».
♦
Надія Степула «Петрик і фонтани».
♦
Юлія Аронова «Який такий».
♦
Таня Стус «Рідні люди».
♦
Анастасія Степула «Світ без меж».
Пам’ятаймо, що інвалідність — це виклик,
і не тільки для людей, що її мають. Насамперед це виклик для нас. І ми маємо гідно
прийняти його, зробити все задля
того, щоб наші діти усвідомили: інший не гірший! Тоді замість страху, жалощів та
ніяковості вони відчуватимуть щирий інтерес та повагу до людей із будь-якими
особливостями і замість уникати їх надаватимуть підтримку, відкриваючись для
спілкування, яке, поза сумнівом, збагатить їх духовно і подарує радість усім
учасникам. Це допоможе малечі стати кращими версіями себе, зробить їхнє життя
цікавішим, багатшим і яскравішим, а світ загалом — більш гуманним і теплим
для всіх та кожного, незалежно від особливостей, що нас відрізняють.
Комментариев нет:
Отправить комментарий