понедельник, 15 апреля 2024 г.

ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНЯТ – ОСНОВНА УМОВА ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

  

Правове виховання – важлива складова становлення загальнорозвиненої особистості зі сформованими моральними та громадянськими якостями. У Декларації про права дитини, яка була прийнята ООН в 1959 році, йдеться про те, що діти мають бути об’єктом особливого захисту та допомоги. У 1989 році Генеральною Асамблеєю ООН була прийнята Конвенція про права дитини – документ, рівнозначний закону – яка забезпечує дітям допомогу та захист держави. Одне із завдань, означених у освітній програмі  «Дитина», є створення умов для розвитку правової компетентності дітей, ознайомлення їх не лише з правами, а й обовязками – загальнолюдськими та національними. Найперше суспільне середовище, до якого потрапляє дитина, – це заклад дошкільної освіти, який у взаємодії з родиною має створити належні умови для забезпечення психічного, фізичного здоров’я дітей, їх повноцінного розвитку, набуття життєвого досвіду.

Дошкільний вік – період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, маленька людина має засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві. Життя дитини сповнене різних, складних для неї ситуацій та перешкод. І саме дорослі повинні навчити знаходити вихід із них, почуватися впевнено й комфортно. Правове виховання дошкільників – є основною ланкою формування життєвої компетентності особистості. Система правової освіти і виховання має бути безперервною, починаючи з дошкільного закладу, продовжуючи у школі, закладах передвищої та вищої освіти.

Завдання педагогічних працівників – виростити компетентну особистість, здатну самостійно приймати рішення, визнавати свої помилки, відстоювати свою гідність, реалізовувати природні можливості.

Забезпечення ефективного правового виховання дітей значною мірою залежить від професійних якостей педагогічних працівників. Тому організація методичної роботи з педагогами у закладах дошкільної освіти спрямована на формування практичних навичок захисту і збереження прав дитини у процесі педагогічної діяльності, застосування інноваційних технологій щодо розвитку у дітей почуття власної гідності та самосвідомості, формування знань про свої права та обов’язки.

Організація роботи з правового виховання  дошкільнят спрямована в трьох напрямах:

-  організаційно-методична робота з педагогами; 
освітня робота з правового виховання дошкільників; 
- робота з формування правового світогляду батьків.

Обираючи форми і методи роботи з дітьми старшого дошкільного віку, необхідно зважити не тільки на специфіку закладу дошкільної освіти, але й на інтелектуальні, психолого-педагогічні особливості старших дошкільників та на їхні індивідуальні характеристики.

         З метою формування інтересу дітей до правової освіти, розвитку комунікативних умінь і більш глибокого розуміння матеріалу важливо використовувати:

-різні методи, форми, засоби щодо формування правової культури дошкільників;

-обговорення в групі, під час якого дошкільнята знайомляться із загальнолюдськими та національними цінностями й поняттями, набувають уміння формулювати й аргументовано висловлювати власні думки;

-ігрові ситуації та інсценування, що дає дітям можливість виступати в різноманітних соціальних ролях і зіставляти їх із ситуаціями зі свого життя;

-творчий пошук, що передбачає збирання, зіставлення й аналіз інформації під керівництвом вихователя або самостійно, розв’язувати проблеми шляхом ухвалення спільних рішень;

-використання новітніх компютерних технологій у освітньо-виховному процесі.

     Здійснюючи роботу з правового виховання дошкільників, вихователі мають не тільки сформувати у дітей уявлення про права дитини, а й навчити їх застосовувати ці знання у практичному житті. Саме у нестандартних доступних формах дошкільники здатні засвоїти наукову інформацію, адаптовану до їхнього сприймання. Знання основних прав та обовязків, сформованість правової поведінки допоможе дітям передбачити наслідки своїх дій, спонукатиме до контролю власної поведінки.

         Формування у дитини дошкільного віку свідомої осмисленої поведінки та найпростіших правових знань основане на прикладах поведінки дорослих. Тому важливе значення має чітко сформована робота з батьками, оскільки головну роль у вихованні дітей відіграє родина як перший осередок виховання людяності, національної свідомості, патріотизму й гуманізму. Роботу з батьками спрямовано на розуміння того, що діти наслідують їх приклад, тому не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо  самі не завжди його виконують. Так як сім'я продовжує залишатися найефективнішим інструментом у розвитку особистості дитини, основними завданнями в цьому напрямку слід зазначити  такі:

- познайомити зі змістом статей Конвенції про права дитини;

-викликати інтерес у батьків і бажання осмислити власні права і в доступній формі знайомити з ними своїх дітей.

 

 

У здійсненні правової освіти дошкільного закладу з батьками використовуються різні форми:

-інформаційні стенди з правової тематики;

-круглі столи з участю фахівців з права;

-анкетування батьків;

-нетрадиційні батьківські збори;

- підготовка пам’яток для батьків;

-рольові ігри;

-практикуми з рішенням педагогічних задач.

Ефективним засобом педагогічної та правової просвіти батьків є наочна агітація. Рекомендується для використання:

- папки-пересувки з темами «Мистецтво бути батьком, «Караючи, подумай: навіщо?»;

- куточок з книгами, що містить нормативно-правові документи щодо захисту прав дитини;

- складання листівок на тему «Знаємо ми права свої - допомагають нам вони»;

- оформлення фотоальбомів «Я і моя сім'я».

Робота з батьками вихованців здійснюється під час батьківських зборів, індивідуальних та групових консультацій, та охоплює широке коло питань правового змісту , наприклад, «Виховання дітей – спільна справа батьків і педагогів», «Роль сім’ї у розвитку особистості дитини», «Дотримання прав дитини. Обов’язки батьків. Конвенція ООН про права дитини», «Вікові особливості дошкільника», «Етика стосунків у сім’ї» та інші. Проведення такої роботи дозволяє сім'ї вихованців ближче познайомитися з методами  і формами правового виховання дітей та з'ясувати, наскільки важливо дотримуватися вимог щодо прав дитини в кожній родині.                                                    

      Головне у співпраці з кожною сім'єю – допомогти батькам зрозуміти і сприйняти сучасні гуманістичні ідеї та орієнтири, які ґрунтуються на повазі до особистості дитини, турботі про її всебічний розвиток. Ігнорування суб’єктивного досвіду дитини призводить до виникнення проблем у вихованні.

Комментариев нет:

Отправить комментарий