ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-ПРАКТИЧНОЇ, ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНІСТІ ДИТИНИ
(Впровадження
оновленого Базового компонента
дошкільної освіти)
Предметно-практична, технологічна
компетентність — нове поняття в Державному стандарті дошкільної освіти, що
розглядається в рамках освітнього напряму “Дитина в сенсорно-пізнавальному
просторі".
У новій редакції Базового компонента
дошкільної освіти як Державного стандарту дошкільної освіти предметно-практичну,
технологічну компетентність визначено як здатність дитини з допомогою
дорослого чи самостійно реалізовувати творчі задуми з перетворення об’єктів
довкілля з використанням різних матеріалів у процесі виконання конструктивних,
технічно-творчих завдань та завдань з моделювання, що спирається на обізнаність
із відповідними засобами та предметно-практичними діями.
Формування цієї компетентності є
підгрунтям для успішного навчання дитини на наступних етапах життя, зокрема в
початковій школі, й узгоджується з Державним стандартом початкової освіти.
Ключовими
аспектами формування предметно-практичної, технологічної компетентності є:
*
Формування компетентності відбувається в процесі
розв’язання конкретних практичних завдань, під час активної діяльності.
*
Високий рівень активності дітей досягається
завдяки посиленій мотивації.
*
Обов’язковим етапом предметно-практичної
діяльності, що впливає на якість результатів, є її рефлексивний аналіз та самоаналіз.
Предметно-практична та технологічна
діяльність передбачає розв’язання дитиною практичних завдань: постановка
мети – планування послідовності виконання дій – формування простих висновків
щодо способів дій – розподіл обов’язків – вибір необхідних матеріалів та
інструментів – контроль за виконанням дій – аналіз та оцінювання отриманого
результату.
Той факт, що формування предметно-практичної,
технологічної компетентності, власне, як і інших компетентностей дошкільника,
відбувається в різних видах активності, пояснюється пріоритетністю
діяльнісного підходу, проголошеною в БКДО.
Сучасні реалії вимагають від дошкільнят оволодіння елементарними вміннями:
визначатися з метою діяльності, планувати свої дії, проявляти самостійність,
цілеспрямованість, наполегливість у доланні труднощів власними силами.
Їм також мають бути притаманні прагнення
досягти кінцевого результату, радість від здатності до самостійних дій.
Головне
завдання педагога - створення умов для прояву самостійності та практичного
розв'язання проблем самими дошкільниками.
Педагоги мають підтримувати прагнення
дітей приймати елементарні рішення, проявляти ініціативу, обирати на свій
розсуд шляхи і засоби досягнення цілей, задовольняти власні потреби та
інтереси.
Варто відмовлятися від діяльності за
зразком вихователя, а спонукати малят намагатися знаходити нові способи дій.
З огляду на це виникає потреба у використанні графічних організаторів,
як-от дерево цілей, дошка вибору,
інтелектуальна карта, алгоритми, таблиці з даними, схеми для моделювання,
які допомагають вибудувати вільну творчу взаємодію за власним вибором дитини.
Виконуючи дії з реальними предметами, переміщуючи
їх у просторі, змінюючи їхнє функціональне призначення та вдосконалюючи складники,
дитина долає статичність сприйняття, усвідомлює динамічність навколишнього середовища,
перетворює його за власним задумом або відповідно до завдань, які ставить перед
нею дорослий, чи умов ситуації.
Процес формування предметно-практичної
компетентності інтегрується з іншими видами дитячої діяльності. Це
стимулює самостійність та активність дитини і задовольняє її основні потреби,
дає можливість використовувати отриману інформацію, застосовувати опановані
способи та засоби діяльності в нових умовах, забезпечує зв’язок з особистим
досвідом, а також взаємодію дітей і дорослих. Педагог при цьому виступає
партнером дитини та діє відповідно до спільної домовленості задля досягнення
бажаного результату.
Не
слід віддавати перевагу розвитку окремих компетентностей (зокрема і через створення груп із
пріоритетними напрямами розвитку), бо зрештою це призведе до однобічного, а не
всебічного (як проголошено у Держстандарті) розвитку дітей.
Серед видів діяльності, у процесі яких
створюються сприятливі умови для розвитку предметно- практичної, технологічної
компетентності дітей, варто назвати: предметно-практичну, предметно-ігрову,
конструкторську, трудову, художньо- практичну.
Цілком очевидно, що відхід від принципів
традиційної педагогіки та вихід на діяпьнісний вимір освітніх результатів
потребує нового, нестандартного підходу до організації освітнього процесу.
Сутність
діяльнішого підходу полягає у зміщенні акценту з процесу формування системи
знань, умінь та навичок на розвиток власних моделей поведінки в різних
ситуаціях, їх авторську апробацію, адаптацію до особливостей власного мислення
на основі ціннісних орієнтацій особистості.
Провідною формою навчання дітей предметно-практичної
та технологічної діяльності були і залишаються заняття різних видів і типів.
Також використовуються проектна діяльність, завдання
художньо-продуктивного характеру (технічне моделювання, хендмейд, дизайн та
ін.). Ці завдання можуть виконуватись як в індивідуальному форматі, так і в
командній взаємодії.
Сьогодні людина для повноцінного життя в
суспільстві, самореалізації як особистості має проявляти творчу активність,
самостійність, розвивати свої здібності, постійно вчитися і самовдосконалюватися.
Тому для педагогів як ніколи актуальне правило: не надто керувати діяльністю
дітей.
Що
менше керуємо дітьми, то активнішу позицію вони займають у житті.
Дорослому має відводитись роль опосередкованого
учасника, організатора розвивального середовища, сприятливого для розвитку
активності кожної дитини, заохочення її до творчих ініціативних кроків у
предметно-практичній та технологічній діяльності. Вимогливе й водночас
шанобливе ставлення педагога до вихованців, вираження довіри до їхніх можливостей,
надання їм права вибору (предметів для діяльності, способу діяльності,
партнерів), спрямовування їхніх дій на подолання посильних труднощів,
спонукання доводити почате до кінця, виховання терпіння й наполегливості — усе
це сприяє ефективному формуванню в малечі предметно-практичної, технологічної
компетентності.
Задеклароване
в Держстандарті оновлення змісту освіти в ЗДО, зміщення акцентів зі знаннєвої
парадигми на практично-діяльнісну сприятиме формуванню в дошкільників
предметно-практичних та технологічних навичок, внутрішньої потреби у праці й
шанобливого ставлення до неї. А також забезпечить підготовку до успішної
творчої предметно-перетворювальної діяльності та самоактуалізації в
майбутньому.
Комментариев нет:
Отправить комментарий