ОСОБИСТІСНА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
(Впровадження
оновленого Базового компонента дошкільної освіти)
Особистісна
компетентність — одна з ключових для дитини дошкільного віку. І водночас
одна з тих, що викликає в педагогів -практиків чи не найбільше запитань.
Оновлений БКДО визначає результат
освіти як сформованість та розвиненість життєвих компетентностей дитини,
які вона набуває шляхом збагачення досвіду діяльності.
Спілкування, гра, образотворча, пошуково-дослідницька, господарсько-побутова
діяльність виконують функції збагачення дитини культурним досвідом взаємодії з
іншими людьми. Це забезпечує якісні зміни, особистісне зростання, сприяє розвитку
емоційної сфери, збагаченню знань про навколишній світ, формуванню життєвих
навичок, які демонструють здатність дитини використовувати набуті зцання в
житті та її відкритість для нового досвіду.
Якщо в дитини розвинені вольова
регуляція, самостійність, сформовані основи світогляду та певна картина світу,
мотивація до прояву активності, якщо вона усвідомлює своє місце серед інших
людей, можна говорити про набуття нею особистісноі компетентності.
Життєво важливі характеристики
особистісної компетентності:
♦
позитивне ставлення до світу, до себе та
інших;
♦
адекватна самооцінка;
♦
здатність співчувати, надавати допомогу та
просити про неї;
♦
готовність до взаємодії з дітьми й дорослими,
прагнення бути частиною групи;
♦
здатність самостійно розв’язувати посильні
життєві проблемні ситуації.
Перелічені особистісні досягнення
складають основу для формування наскрізних умінь, які потрібні людині впродовж
життя і забезпечують наступність між дошкільною та початковою ланками освіти.
Спільними для всіх ключових
компетентностей дитини на етапі дошкільної та початкової освіти є такі наскрізні вміння і навички:
♦
проявляти творчість та ініціативність;
♦
керувати емоціями;
♦
самостійно мислити, висловлювати та
обґрунтовувати власну думку;
♦
приймати рішення;
♦
розв’язувати проблеми;
♦
співпрацювати в колективі.
Розвиненість наскрізних умінь та
навичок, які поступово формуються в рамках різних компетентностей дитини, зокрема
особистісної, вказує на те, що дитина готова до нового способу організації
життя — до систематичного шкільного навчання.
Зміст особистісної компетентності,
визначений у держстандарті, засвідчує цілісний підхід до розвитку дитини —
такий, що охоплює емоційний, вольовий та інтелектуальний аспекти її
особистості. Тож і психолого-педагогічний вплив дорослих має сприяти розвитку
всіх психічних характеристик, притаманних дошкільникам.
Рівень розвиненості психіки дитини
віддзеркалює особливості її відносин зі світом. Відкриття на етапі раннього та
молодшого дошкільного віку власного Я (феномен “Я сам!”), тобто усвідомлення
своєї ідентичності як центральної цінності, спричиняє зміни в
емоційній, пізнавальній, вольовій сферах дитини. Ці зміни є основою для всіх
подальших психологічних досягнень, які спираються на механізм активності “Я
сам!”. Звідси випливає можливість розширення спектра предметно-практичних,
ігрових, пізнавальних ситуацій, у яких формуються і розвиваються важливі
особистісні якості: самостійність, наполегливість, рішучість, сміливість,
цілеспрямованість, допитливість, інтерес, здатність до творчості та регуляції
поведінки й діяльності.
Збагачення досвіду, у якому дитина
демонструє свою “самість”, стає основою для формування самооцінки, яка
охоплює її ставлення до себе і знання про себе, для набуття нею здатності аналізувати
свої психологічні надбання (емоційні стани, бажання, наміри, потреби, гордість
за свій успіх, ціннісне ставлення до соціального та природного світу).
Сформований зв’язок “Я і мої досягнення" дає поштовх розвитку дитячої
самосвідомості.
Будь-яка
активна діяльність дитини формує важливі механізми - феномен “Я сам!” та почуття
гордості за власні успіхи.
Важливими ознаками такого процесу
саморозвитку особистості в дошкільному віці виступають самоідентифікація,
самооцінка, самосвідомість.
Які види діяльності сприяють становленню
згаданих якостей особистості?
Діяльність у кожному освітньому напрямі
має бути змістовною, продуктивною, усвідомленою. І тут особливого значення
набувають вільні ігри дітей, зокрема самодіяльні творчі. У
них закладається основа формування наскрізних умінь та навичок, які є
спільними для всіх компетентностей,
визначених
як базові для дошкільної та початкової освіти.
Провідна ігрова діяльність формує в
дитини вміння організувати гру, підтримувати процес її розгортання, діяти
разом, миритися, просити вибачення і вибачати, комунікативно-мовленнєві навички,
уміння слухати іншого, навички вибору та прийняття рішень.
Діяльнісний характер організації життя дошкільників,
у якому всі особистісні досягнення розглядаються як результат досвіду продуктивної
взаємодії з дорослим, однолітками та світом, створює умови для трансформації
знань дитини з репродуктивних (за зразком дорослого) у творчі.
Зміна
знаннєво-просвітницької парадигми компетентнісною означає, що для результату
освіти важливим стає не лише те, що
знає вихованець / педагог, а й те, як
він діє, якими цінностями керується в організації своєї діяльності.
Досвід діяльності набуває статусу дидактичної
одиниці. За компетентнісного підходу традиційна тріада “знання — вміння —
навички” доповнюється новою та важливою для розуміння особливостей дошкільної
дидактики та педагогіки загалом дидактичною одиницею — “особистий досвід
діяльності’. При цьому характер діяльності (репродуктивний або
творчий) є принципово важливою характеристикою розвитку вихованців (і
педагогів), оскільки враховує особистісні якості людини (риси характеру,
цінності, сформованість вольової регуляції діяльності).
У процесі становлення особистістної
компетентності важливими, визначальними чинниками виступають відносини дитини
з оточенням — соціальним, предметним, природним. З огляду на це,
особливого значення набуває ставлення дорослих до дітей
в особистісно орієнтованому просторі закладу дошкільної освіти та сім’ї.
Чинники, що сприяють
формуванню особистісної
компетентності
♦
Повага
та прихильне ставлення да дітей. Важливий принцип
взаємодії з дитиною — прийняття її такою як вона є, позитивно забарвлене емоційне
спілкування, симпатія, різні прояви прихильного ставлення (дружелюбність,
доброта, турбота тощо).
♦
Компетентність
і справедливість. Освітня діяльність дорослих має базуватися на знанні
психологічних закономірностей розвитку дітей та доцільності вибору засобів
впливу (освітніх та виховних технологій). Педагогічний репертуар дорослих має
бути різноманітним і багатим, а впевненість дитини у справедливості їхніх дій
— незаперечною.
♦
Рух
виховання від критики помилок і оцінювання до фокусування на успіхах і досягненнях
дитини. Педагог має створювати ситуації успіху в різних видах
побутової, творчої та ігрової діяльності; заохочувати, схвалювати, помічати
досягнення дитини та старанність у процесі діяльності.
*Оптимальне психічне
напруження. Коли дитині все легко дається, у
майбутньому вона може пасувати перед найменшими труднощами. Отже, необхідно
навчати її долати труднощі, відповідні віку та можливостям (доводити розпочату
справу до кінця; самостійно робити те, що вона вже вміє, не чекаючи допомоги
від дорослих; спокійно сприймати відмову інших дітей у допомозі в ігрових
ситуаціях та побутових справах; самостійно обирати, чим зайняти вільний час,
тощо).
*Привабливість освітнього
простору групи та зацікавленість педагогів справами дітей.
Розвивальне середовище групи закладу дошкільної освіти має бути універсальним
і оснащеним відповідно до сучасних вимог та забезпечувати розмаїття специфічно
дитячих видів діяльності, що забезпечує радісне, наповнене життя малят і
позитивну атмосферу співпраці та дружніх стосунків між дітьми й дорослими.
Виховний потенціал такого простору значно більший, а негативізм у поведінці
дітей проявляється в ньому значно рідше.
*
Вимогливість до вихованців.
Важливо обговорювати права і обов'язки дітей та дорослих, обмеження, правила і
норми поведінки з урахуванням віку малят із поступовим їх розширенням та
обов’язковим дотриманням; домовитися про право дітей обирати стратегію власної
поведінки та їхню відповідальність за наслідки своїх учинків; попередити їх
про можливі форми покарання за негідні вчинки, за свідоме порушення
встановлених правил. При цьому емоційний стан дорослих має бути спокійним, дружелюбним,
без злості та роздратування. Важливою складовою є обговорення шляхів
виправлення наслідків негарних учинків та активізація самостійних дуй дитини у
визначеному напрямку.
*Оптимальне використання
часу для виховного впливу. Іноді ситуації порушення
правил чи конфлікти між дітьми виникають у ході
напруженого графіка занять у дошкільному закладі, і педагоги відтерміновують
виховні дії. Це знижує виховний вплив на дітей, особливо в дошкільному віці,
тому педагоги можуть користуватися своїм правом “академічної свободи” й
упроваджувати так звану “педагогіку моменту”, яка передбачає невідкладність виховних
дій у певних ситуаціях та можливість моделювання педагогом освітньої діяльності
впродовж дня.
Аналізуючи
специфіку становлення особистісної компетентності
дошкільника, можна зробити певні висновки.
Рівень
особистісної компетентності проявляється в розвиненості особистісних
якостей дитини — від елементарних уявлень про себе та зовнішній світ до
сформованості позитивного ставлення до свого внутрішнього світу (думок,
почуттів, мрій, бажань, мотивів, планів, ідеалів, цілей, прагнень), а також
основ світогляду й усвідомленості (розвиненості пізнавальної активності,
емоційної сприйнятливості, позитивної налаштованості дій та думок, переважання
оптимістичних переживань, реалістичних намірів).
Особистісну компетентність характеризує
також сформованість самосвідомості: ідентифікація зі своїм Я; позитивна
самооцінка; домагання визнання іншими своїх чеснот; уміння співвідносити
“хочу” (мотиви і наміри), “можу” (знання, уміння та навички) і “буду”
(регуляція поведінки та діяльності); здатність уявляти себе в минулому,
сьогоденні та майбутньому; орієнтування у своїх основних правах і обов’язках.
Потенціал особистісної компетентності
реалізується у творчій активності дитини у всіх специфічно дитячих видах
діяльності (ігровій, пізнавальній, образотворчій).
Комментариев нет:
Отправить комментарий