ОСНОВИ УСПІШНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА
Важлива риса, необхідна кожному члену
суспільства, — здатність до співробітництва. Тож розвивати її маємо з
дитинства, показуючи малятам, що разом будь-яке завдання розв’язується легше.
А ще — якісніше, швидше, креативніше. Але взаємодіяти часом важче, ніж робити
самому: треба домовлятися, шукати компроміс, поважати погляди партнера, відстоюючи
власну думку, не ображати його. І що раніше діти почнуть вчитися працювати у
колективі, то кращими будуть результати.
Базовий компонент дошкільної освіти,
визначаючи мінімально достатній і необхідний для дитини перших 6 (7) років
життя рівень соціальної компетентності, передбачає формування в неї навичок
соціально прийнятної поведінки, здатності розуміти інших, долучатися до
спільної з однолітками та дорослими діяльності, об’єднувати зусилля для
досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання
та інтереси інших людей. З огляду на це важливим напрямом роботи дошкільного
закладу є створення сприятливих умов для набуття вихованцями досвіду
міжособистісного партнерства.
Партнерські стосунки з однолітками — необхідна
умова нормального психічного розвитку дитини. Продуктивність міжсуб’єктної взаємодії тісно
пов’язана з особливостями об’єднання дітей, які беруть участь у спільній
діяльності.
Міжособистісне партнерство —
це тип взаємодії у спільній діяльності, що вимагає об’єднання зусиль учасників
і передбачає взаємне узгодження дій на рівні постановки мети, планування і
регулювання діяльності для досягнення результату. Партнерські стосунки
регулюються нормами і правилами, встановленими у групі однолітків, і
приймаються всіма учасниками безумовно.
Бути партнером означає: поділяти
одні й ті самі ідеї, брати участь у спільній діяльності, самостійно обираючи
тип цієї діяльності, мати зобов’язання і здійснювати комунікацію.
Розкриваючи питання педагогіки успіху у
вихованні особистості, І.Бех наголошує, що слід якомога раніше залучати дітей
до організованої колективної діяльності.
Оптимальною у виховному й розвивальному
плані є кооперативна форма колективної діяльності.
У звичайній колективній діяльності
мета є індивідуальною: кожний її учасник досягає індивідуального
результату незалежно від іншого; він не відповідає за результат партнера. 1.
Бех робить висновок, що в такій діяльності немає умов для виникнення
соціальних стосунків, які сприяли б особистісному розвиткові її учасників.
У кооперативній діяльності мета і,
відповідно, результат є спільними. Кожен учасник діяльності
робить внесок у спільний продукт.
Цим знімається проблема
формування і прояву конфліктності й конкуренції, натомість серед учасників
кооперативної діяльності утверджуються співпраця і злагода. Зацікавленість
кожного учасника такої діяльності в якісному кінцевому продукті може
стимулювати становлення так званої допоміжної, тобто орієнтованої на допомогу
іншій людині, поведінки. Переживання успіху за умови досягнення спільного для
всіх результату виступає механізмом згуртування учасників діяльності. Кооперативна взаємодія має застосовуватись в
ігровій, спортивній, усіх видах трудової діяльності, а також дозвілля дітей.
Ефективність
формування уявлень старших дошкільників про однолітків як партнерів залежить
від особливостей вибору пари для спільної діяльності.
В освітній практиці склад пар для
спільної діяльності найчастіше формується такими шляхами: взаємний вибір
партнерами одне одного;
випадковий вибір
партнера; об’єднання у пари на розсуд вихователя.
Так, стійке
міжособистісне партнерство між дошкільниками складається, коли учасники
групи самі об’єдналися у пару, симпатизують одне одному, часто разом
грають, навчаються. Це позначається на особливостях сприйняття ними одне
одного як партнерів у спільній діяльності та на характері їхньої взаємодії.
Вибір партнера для учасників цієї групи є однозначним: вони відмовляються
виконувати завдання з ким-небудь іншим, окрім названої дитини (якщо вона зайнята,
члени групи готові чекати, поки вона звільниться). Перед початком спільної
роботи діти мають піднесений настрій, проявляють радість (усміхаються одне
одному, беруться за руки, згадують, що і як вони вже робили разом, яке задоволення
від цього мали тощо). У спільній діяльності таких дітей більше емоційної
підтримки, взаємності у стосунках, доброзичливості, природно проявляється
зацікавленість у процесі та результаті роботи, частіше спостерігається взаємодопомога.
Така взаємодія характеризується вищим рівнем емоційної стійкості, терпимості
щодо дій партнерів.
Взаємодія
пар, об’єднаних на розсуд педагога, зазвичай менш успішна,
учасники частіше демонструють повну відсутність міжособистісного партнерства.
Співпраця в таких парах характеризується емоційною нестійкістю, спостерігаються
прояви тиску одне на одного, невдоволення, виникають конфлікти. Так само
складається взаємодія і за випадкового
вибору дошкільниками одне одного. Це переконує у важливості й
необхідності врахування взаємних симпатій і уподобань дітей при виборі
партнерів для спільної роботи.
Тип
міжособистісного партнерства залежить також від соціальної активності й
реактивності дошкільників.
Схильність до узгодженої міжособистісної
взаємодії проявляють партнери, один
з яких характеризується яскраво вираженою ініціативною, а другий —
виконавською поведінкою. Нестійким, переривчастим є міжособистісне
партнерство імпульсивних дітей і
дітей з явним переважанням ініціативи.
Під час виконання спільного завдання у багатьох
дошкільників спостерігаються труднощі взаємодії. Вони виражаються у нестійкості
мотивів взаємодії, невмінні чітко домовлятися, розподіляти дії й узгоджено
досягати спільного результату. Це призводить до швидкого згасання ініціативи
дітей і розпаду взаємодії на індивідуальні лінії поведінки. Така поведінка, що
характеризується емоційною нестійкістю, запальністю, схильністю ображатися
одне на одного, свідчить про недостатню сформованість у дітей практичних умінь
взаємодіяти з однолітками в процесі спільної діяльності.
Слід зазначити, що труднощі, яких
зазнають діти, багато в чому можуть бути наслідком недостатньо ефективної
тактики організації та керівництва міжособистісним партнерством з боку
педагога — як у плані стимулювання інтересу дітей до партнерства й до
однолітка як партнера, так і в плані збагачення вмінь узгоджувати свої дії в
процесі діяльності, контролювати її й оцінювати спільний результат.
Логіка формування міжособистісних
партнерських стосунків старших дошкільників з однолітками у спільній
діяльності передбачає різні рівні взаємодії
педагога з дошкільниками:
–
Навчально-корекційна позиція дорослого на етапі
засвоєння дітьми досвіду міжособистісного партнерства.
–
Спрямувально-корекційна позиція дорослого як посередника
на етапі накопичення дітьми досвіду міжособистісного партнерства. Підтримувальна та стимулювальна позиція дорослого
щодо ініціативи дітей на етапі широкого застосування ними моделей
співпраці з однолітками.
Така послідовність формування міжособистісного
партнерства у старших дошкільнят дає надзвичайно високі результати:
напередодні вступу до школи діти чудово вміють знаходити спільну мову з
однолітками, планувати та реалізовувати спільну діяльність, толерантно та
доброзичливо ставляться одне до одного.
Комментариев нет:
Отправить комментарий