ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІКА У
ДОШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ НІМЕЧЧИНИ
УДК
378.147:373.2.016(043.2)
Ткаченко Л. М.
Красноградський
коледж Комунального закладу
«Харківська гуманітарно-педагогічна академія»
Харківської обласної ради
Вальдорфська педагогіка є сукупністю методів і прийомів виховання і
навчання. Розроблені німецьким філософом Рудольфом Штейнером (1861-1925)
методичні й дидактико-методичні основи вальдорфської педагогіки є фундаментом
роботи відповідних шкіл, перша з яких була відкрита у Штутгарті (1919). Пізніше
ця педагогіка стала використовуватися і у дитячих садках.
Метою вальдорфської школи є глибоке вивчення природи дитини, розвиток
її здібностей шляхом поєднання з навколишнім світом. Організовуючи освітній
процес, вчителі виходять з ритмічності життя дитини. Характерним для навчання є
періодичність викладання предметів, вивчення живопису, скульптури; драматургія,
ліплення, гра на музичних інструментах; залучення до ткацтва, обробка металів,
ковальські справи. Особливим видом художніх занять є евритмія – адекватне
відображення музики засобами рухів пластики.
Обов’язком класного учителя є організація майже всієї
навчально-виховної роботи з учнями протягом перших восьми років навчання. Він вивчає
з дітьми основні загальноосвітні предмети, створює і підтримує в інтересах
виховання тісну взаємодію між учнями, школою і батьками.
Вальдорфські установи автономні і не мають керівних інстанцій,
керуються педагогічною радою (посада директора відсутня). Останнім часом ідеї
вальдорфської педагогіки реалізуються в школах і дитячих садках різних міст
України.
Концепція вальдорфського садка у Німеччині ґрунтується на твердженні,
що в кожну дитину від природи закладені мудрі життєві сили, які керують її
розвитком. Під впливом цих сил розвиток відбувається семирічними циклами. Отже,
й виховання слід здійснювати так само циклічно, щоб не знищити внутрішнє
керівне начало й створити оптимальні умови для природного розвитку маляти.
У перші роки життя дитини сили природи спрямовані на формування
внутрішніх органів «тілесності». Вважається, що в цей період ще не сформовані
внутрішні органи, мозок, тому не можна форсувати інтелектуальний розвиток. Це
дозволить зберегти природнішим для фізичного і психічного розвитку. Під час
навчального процесу педагоги дають можливість малюкові іти тим шляхом, який
відповідає його природі, допомагають поєднатися з навколишнім світом, створюють
умови для поступового пробудження свідомості самій дитині шукати контакти з
навколишнім світом усе переживати по своєму.
Основними принципами вальдорфської педагогіки вважають наслідування.
Отже, виховуємо своїми вчинками, особистим прикладом, а не тим, що говоримо, оскільки
у дошкільному віці слово ще не має вирішального впливу на розвиток дітей.
Другий важливий принцип – ритм та повторення. Надається величезного
значення регулярності та порядку в повсякденному житті. Це вважається запорукою
збереження здоров’я та правильного розвитку дітей, таким чином, принцип свободи
дитини реалізується за допомогою врівноваження його ритмом. Порядок пронизує
повсякденне життя дітей.
Вихователь ні в якому разі не повинен виводити дитину зі стану спокою.
У зв’язку з цим і до нього висуваються вимоги бути спокійним і впевненим.
Педагог повинен доброзичливо ставитися до своїх вихованців і
випромінювати тепло. Тон спілкування має бути спокійним, урівноваженим,
позитивним. Якщо педагога хвилює поведінка якоїсь дитини, він повинен не карати
її, а аналізувати власне ставлення до неї. Велике значення надається одягу
педагога. Чорні й коричневі кольори в одязі не рекомендуються. Косметика й
прикраси не використовуються.
Педагогічний процес будується на зацікавленості, інтересі,
наслідуванні: якщо праця, то зі співом, до якої поступово і за власним бажанням
залучаються діти. Робота вихователя не може бути автоматичною.
У вальдорфських дитячих садках кожен вид діяльності супроводжується
віршами, піснями, хороводами.
У харчування дітей переважають
натуральні природні компоненти. До меню включають сир, свіжі фрукти, пророщену пшеницю, суміш
фруктів, горіхи, пшеничну кашу та ін.
Надаючи дітям свободу і самостійність, вихователі проявляють велику
витримку і терпіння, оскільки без тиску та без контролю часу діти здатні
досягти поставленої мети.
У вальдорфському дитячому садку великого значення надають грі, для якої
створено всі належні умови. Вихованцям надається повна свобода у виборі теми
гри, іграшок, партнерів. Втручання дорослого не допускається, але вихователь
повинен тримати у полі зору всю групу дітей.
Важливим є розвиток моторики дітей, виконання циклу вправ: плетіння,
вишивання, шиття.
Дітям багато читають, розповідають казки, проводять ігри-драматизації. Це
сприяє розвитку мислення, допомагає тримати дитину в образно-мрійливому світі
дитинства. Будь-який факт пізнання повинен давати їй радість, а все разом
пробуджувати любов до світу. Виховання має цінність тоді, коли збуджує інтерес
до пізнання.
Дитина навчається через тонке безпосереднє природне спостереження, яке
є не пасивним заняттям, а активним процесом. Знання, поняття про ті чи інші
явища мають накопичуватися систематично та послідовно. Неприпустимим є будь-яке
навантаження на пам’ять. Поняття повинні формуватися з власного, пережитого
дитиною досвіду. Вихователь намагається так працювати з дітьми, щоб істина
поступово розкривалася перед ними.
Вальдорфська педагогіка орієнтує
на вільне виховання, де самобутнє
людське «Я» виявляється в гармонії трьох головних функцій душі – волі, почуттів
та мислення. Результатом є інтелектуальний розвиток дитини, формування творчої
особистості з оригінальним та самобутнім мисленням.
Комментариев нет:
Отправить комментарий