ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ
ОСВІТИ
Ткаченко Л. М.
Сучасне суспільство, що
характеризується стрімким динамічним розвитком усіх сфер життєдіяльності,
процесами гуманізації і демократизації, зумовлює необхідність повернення вищої
педагогічної освіти у контекст культури. У ситуації, що склалася висуваються
нові вимоги до особистості фахівця дошкільної освіти та його професійної
діяльності. У зв’язку з цим змінюється підхід до визначення змісту загальнокультурної
і фахової підготовки у вищій педагогічній школі. Спеціаліст у галузі дошкільної
освіти стає носієм загальнолюдських цінностей, виступає як представник певної
культури з розвиненим творчим відношенням до професійно-педагогічної діяльності,
досвідом спілкування та гуманним ставленням до дітей. Слід відмітити, що у
центрі уваги професійної діяльності майбутніх вихователів – дитина, яка росте і
розвивається. Дошкільне дитинство – це сензитивний період у житті людини, коли
закладаються основи формування особистості. Тож досягнення цілей сучасної
освіти пов’язане з особистим потенціалом майбутнього вихователя, створенням
ефективних умов для його становлення і реалізації як суб’єкта професійної
культури.
Актуальність
дослідження формування професійної культури як необхідної якості в процесі
фахової підготовки майбутніх вихователів зумовлено Національною доктриною
розвитку освіти, Державною національною програмою «Освіта» (Україна ХХІ
століття), Галузевим стандартом вищої освіти, Базовим компонентом дошкільної
освіти, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про вищу
освіту» та іншими державними нормативними документами.
Сучасні заклади вищої освіти
повинні формувати нове покоління української інтелігенції, яке буде брати
активну участь у майбутньому незалежної країни. А сучасний етап ринкової
економіки пред'являє принципово нові вимоги до фахівців: високий рівень
професіоналізму, активність, діловитість, мобільність, необхідність постійно
підвищувати рівень знань, вміння приймати рішення і вміння працювати ефективно
і якісно. Тож державна система освіти ставить перед закладами вищої освіти завдання
підготувати професіонала високого рівня з розвиненим почуттям громадськості,
поваги і любові до Батьківщини. Випускник, де б він не працював, повинен
створювати навколо себе мікроклімат культури і духовності, мати широкий
кругозір і високий рівень свідомості, володіти якостями організатора і
вихователя, бути неординарною особистістю.
Однією з багатоаспектних сучасних
проблем, що має актуальне соціальне і наукове значення є проблема формування
культури майбутнього фахівця. Тенденції гуманізації і індивідуалізації
освітнього процесу у вищій школі змушують переглянути не тільки зміст,
технології і організаційні форми освітнього процесу, а й зовсім по-іншому
поставити проблеми виховання, освіти і розвитку особистості, формування її
культури.
Проблема виховання фахівця, який
поєднує високий професіоналізм, інтелігентність, соціальну зрілість і творчий
потенціал, може бути вирішена у вищому освітньому закладі шляхом системної
науково обґрунтованої організації різних видів діяльності студентів, оскільки
їх особистісна і професійна культура формується в процесі різнопланової
діяльності, а розвиток і самовизначення залежить від широти, діапазону і змісту
цієї діяльності.
Якщо виховання у закладі вищої
освіти розглядати як процес
систематичного і цілеспрямованого впливу на духовний і фізичний розвиток
особистості, то виховання професійної
культури зокрема - це формування системи таких соціальних якостей, що
безпосередньо забезпечують творчий рівень трудової і професійної діяльності
майбутнього фахівця, визначають його особистісні характеристики, відношення до праці,
свідому потребу самовдосконалення.
На рівень професійної культури
майбутнього фахівця впливають багато чинників, але найвагомішими з них є:
наукова і загальна культура викладачів, культура організації різнопланової
діяльності студента у закладі, якість і естетичний вигляд матеріально-технічного
і методичного забезпечення освітнього процесу.
В.О. Сухомлинський писав, що для
того, щоб людина прагнула до моральної краси і досконалості в самому собі,
вона повинна бачити цю красу і досконалість поряд з собою.
Нові вимоги до виховання
передбачають і нові вимоги до педагогічного середовища.
У закладі вищої освіти задача формування загальної
і професійної культури майбутнього фахівця вирішується колективом викладачів -
людей різного віку і досвіду, різних спеціальностей і педагогічних поглядів,
різного характеру і темпераменту, морального розвитку тощо.
Специфіка викладацької праці
полягає в тому, що крім спеціальних знань, професійною необхідністю є
наявність авторитету серед колег і студентів тому, що праця викладача спрямована
на перетворення людини, удосконалення її особистості, інтелектуальний розвиток
і професійне становлення майбутніх фахівців. Досягти педагогічних цілей в
сумісній діяльності можливо передусім за умов високої культури педагогічного
спілкування, в тому числі культури і етики поведінки викладачів у колективі,
що повинні стати взірцем для оточуючих, прикладом для студентів.
Відома сила дії прикладу
пояснюється насамперед його відчутністю і конкретністю, а його привабливість
збільшується, якщо приклад близький до життєвих інтересів молодої людини.
Такі якості особистості як дисциплінованість, організованість,
відповідальність, ввічливість, уважність та інше здобуваються лише за умов,
коли молода людина не тільки теоретично засвоює знання про ці правила і норми
поведінки, а й бачить позитивні зразки діяльності і поведінки людей.
Формування професійної культури
майбутнього фахівця неможливе у
колективі, де не склалась культура сумісної діяльності і міжособистісного
спілкування викладачів. Тому оновлення вимог до професійної культури
майбутнього фахівця, автоматично доповнюють перелік вимог до науково-педагогічного
складу освітнього закладу, адже наукове
знання може існувати тільки в певному культурному середовищі.
Гуманізація освіти і виховання
пов'язана також з якісною зміною їх змісту й стилю, впровадженням нових форм
сумісної діяльності викладача і студента, оскільки досягти педагогічних цілей
освіти можливо лише за умов демократичних, діалогових, варіативних методів спілкування,
що формують стійкі внутрішні духовні основи молоді.
Формування цілісної культури
майбутнього фахівця відбувається також у процесі вивчення навчальних дисциплін
- фундаментальних, гуманітарних, спеціальних, що створюють моральну,
інтелектуальну і психологічну базу для професійної майстерності, формують
широкий спектр творчих здібностей молоді.
Реалізація вище означених завдань
вимагає відходу від традиціоналізму, стереотипів, догматизму мислення
викладачів до впровадження нових прийомів та методів викладання, в основі яких
лежить не викладання дисципліни в старому його розумінні, а робота з
керівництва різнобічною діяльністю студента. Складність таких перетворень
полягає в тому, що не кожен викладач може стати дійсним лідером, науковим авторитетом
для студента. Зрозуміло, що тільки викладач, який має власне педагогічне і
наукове обличчя може реалізувати проблеми професійного виховання,
індивідуалізувати навчання студентів, особисто впливати на них. Тому підвищення
науково-педагогічного потенціалу викладацького складу є найважливішою умовою
підвищення якості підготовки фахівців взагалі та їх професійної культури
зокрема.
Підвищення рівня професійної
культури студента неможливо також без покращення якості освітньої діяльності, а
саме: культури навчальної праці, її продуктивності за рахунок наукової
організації та інтенсифікації освітнього процесу, збільшення коефіцієнту
корисної аудиторної і позааудиторної роботи.
На практиці це означає певні
зміни в організаційній структурі закладу вищої освіти, що враховували б
тенденції інтеграції навчально-виховної, наукової і виробничої діяльності,
створювали умови для формування соціокультурних аспектів професійної діяльності
майбутніх вихователів, адаптували механізм організації різнобічної діяльності
студентів до нових вимог часу.
Гармонійний розвиток особистості
неможливий без підвищення обсягу культурного і інформаційного насичення
освітнього процесу, впровадження проблемного навчання й моделювання
професійних ситуацій.
Професійна культура вихователя залежить не тільки від організації освітньо-виховного
процесу у освітньому закладі, а й організації всієї структури діяльності
студента (освітньої, науково-дослідної, трудової, суспільної, культурної тощо).
Причому процес формування цілісної особистісної культури передбачає ускладнення,
розширення видів діяльності студента протягом навчання у вузі, що, як показує
досвід, позитивно впливає на якість освітньої діяльності, поглиблює мотивацію,
розвиває зацікавленість і відповідальність студентів за результати навчання.
Участь студентів на всіх рівнях
управління освітнім закладом
(самоуправління і соуправління), залучення до розробки і обговорення заходів
щодо удосконалення освітньо-виховного процесу, підвищення його якості і
ефективності створюють єдиний морально-психологічнии клімат, стимулюють творчу
активність, професійне і моральне становлення майбутніх вихователів.
Також особлива роль у формуванні
творчої активності, розумового мислення, інтелектуальної і професійної
культури майбутніх фахівців належить науково-дослідницькій роботі студентів як
комплексного засобу формування культури. Її ефективність підвищується залежно
від рівня організації, змісту і якості самостійної роботи студентів. В організації
цієї роботи повинні поєднуватися різні напрями, форми і види, що комплексно
розвиватимуть культуру майбутнього фахівця, його світоглядну, загальнонаукову
і методологічну підготовку, уміння вести наукові дискусії.
Організаційно-практичні,
управлінські проблеми, що пов'язані з пошуком нових форм організації виховної
роботи, апробацією нових ідей, принципів і методів виховання, стилем міжособистісних
відносин можуть бути вирішені скоординованими зусиллями усіх викладачів і співробітників
освтнього закладу, відвертих відносин між педагогічним колективом і колективом
студентів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий