МОВНА КУЛЬТУРА ЯК
СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ
Ткаченко Л. М.
Мова – це характер народу, його
пам'ять, історія і духовна могутність. У ній відбивається психічний склад
народу, його звичаї, традиції, побут, сучасне і минуле. Все ми оформляємо за
допомогою слова. Людина реалізується в культурі думки, культурі праці й культурі
мови.
Україна, що виборола свою
незалежність, увійшла нині в сім'ю європейських народів, і її державна мова
посіла своє належне місце серед мов світу. Цієї думки повинен дотримуватися
кожен громадянин. Велику увагу при вивченні української мови слід приділяти
патріотичності. У складну епоху політичних переворотів, державних бумів ми
повинні звертатися до формування внутрішнього духовного світу людини, її
прагнення до краси, до істини, до духовних та історичних витоків свого народу,
а це можна здійснити лише завдяки мові.
Патріотизм починається зі
ставлення до своєї мови. Об'єктивно поняття рідної мови виступає поряд з
поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни.
Батьківська хата змалку вчить
поважати старше покоління, шанувати батька й матір, бути терплячим, чесним і
працьовитим. І коли батьки проводжають своїх дітей у далеку дорогу, на згадку
про батьківську домівку дарують їм колосся пшениці, гроно калини, вишитий
рушник. «Хай стелиться вам доля рушниками!» – кажуть в Україні, бажаючи людині
щастя. Український рушник пройшов крізь віки і нині символізує чистоту патріотичних
почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє
душею, він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям. Висіли рушники
над вікнами і над дверима, на покуті – це оберіг од усього злого, що може зайти
в дім.
Рушник у нашому побуті живе і
сьогодні. Його використовують на весіллі, під час проводів хлопців до армії. З
хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогах гостей.
Матері всім своїм життям і
працею, прикладом і вихованням утверджують в дітях кращі риси людяності й
добра, вчать жити гідно серед людей і творити добро на своїй землі, мріють
бачити дітей господарями своєї землі, свого краю, своєї батьківщини.
Мова – оберіг здоров'я, міра
духовності, знань, краси людини. Мова єднає родину, народ, державу. Вона
сприймається не просто як засіб комунікації і навіть не тільки як знаряддя формування
думок, а значно інтимніше - як одне з головних джерел, що оживляють патріотичні
почуття, як рецептор духовно-емоційного життя людини. Рідна мова є одним із
головних засобів, за допомогою яких створюється соціальний механізм устаткування
культури від покоління до покоління, тобто вироблення національної культурної
традиції. Культура – це не тільки все те, що створено руками і розумом людини,
а й вироблений віками спосіб суспільного погодження, що виражається в народних
звичаях, віруваннях, у ставлення один до одного, до праці, до мови. Чим міцніші
зв'язки людини з культурою народу, тим більшого можна сподіватися від неї як
від громадянина, патріота, свідомого творця матеріальних і духовних благ.
Мова єднає між собою
представників певного народу у часі і в просторі. Прилучення дитини до рідної
мови – це входження її в суспільство, підключення до колективного розуму. Усвідомлення
себе як людини здійснюється через мову рідних дитині людей, а тому протягом
усього свого життя кожен сприймає цю першу мову в оточенні спогадів про батька
й матір, братів і сестер, про рідний дім. Позбавити людину рідної мови – чи то
згідно з її волею, чи всупереч їй – аморально: це те ж саме, що підрізати
коріння її духовності.
Дбати про мову – це справа
совісті сучасної людини, якщо вона громадянин і патріот, а не бюрократ і
обиватель. Особливу увагу слід звертати на культуру мовлення. Грамотне, багате
мовлення – не тільки ефективний засіб передачі й сприйняття думок та образів.
Це й вияв поваги до людей, з якими спілкуєшся, до народу, який створив цю
мову.
Суспільство завжди дбає про те,
щоб його члени користувалися мовою не лише спонтанно, не тільки як даним від
природи даром, а свідомо, як знаряддям найактивнішого розкриття своєї
особистості.
Сьогодні культура і мова
виявилися об'єднаними в царині духовних вартостей кожної людини і всього суспільства.
Мабуть ніхто не буде заперечувати, що в низькій культурі мови виявляються
виразні ознаки бездуховності... Мовна неграмотність, невміння написати
елементарний текст, перекласти його з української мови на російську і навпаки
чомусь перестали сприйматись як пляма на службовому мундирі.
Мовна культура – це надійна опора
у вираженні незалежності думки, розвиненості людських почуттів, у вихованні
діяльного справжнього патріотизму. Це складова професійної культури фахівця
будь-якої ланки. В українській фразеології є вислови, в яких лаконічно
узагальнюються народні погляди на культуру мовлення. Наприклад:
Що маєш казати – наперед
обміркуй.
Говори мало, слухай багато, а
думай ще більше.
Не хочеш почути поганих і дурних
слів, не кажи їх сам.
Краще недоговорити, ніж
переговорити.
Умій вчасно сказати і вчасно
змовчати.
Умієш говорити – умій слухати.
Коли сам добре не знаєш, то не
говори.
Краще мовчати, ніж брехати.
Дав слово – виконай його.
Велике значення в патріотичному
вихованні молоді є проведення Міжнародних конкурсів з української мови імені
Петра Яцика, що проходять не лише в Україні, а й далеко за її межами,
повсюди, де живуть українці. Метою конкурсів, як записано у його Положенні, є
піднесення престижу рідної мови у нашій країні, а також утвердження її
державного статусу; формування в молодої людини почуття патріотизму, потреби
особистої причетності до процесів утвердження і розвитку української мови;
виховання у молодого покоління любові до мови свого народу, усвідомлення того,
що українська мова є генетичним кодом української нації.
Конкурс з кожним роком стає
дедалі більш масовим, а молодь ще
активніше долучається до цієї потужності націєтворчої акції. Отож українською
мовою треба пишатися. Вона - щонайперша ознака присутності нашої нації на
планеті, вона звучить у
різних кінцях світу, належить до світових мов, незважаючи на те, що в нашій державі є люди, котрі її цураються.
Мова – явище суспільне.
Суспільство здорове, життєздатне, коли
воно складається не з безликих індивідуумів, а з громадян, патріотів своєї
землі. І чим глибше проникає
молодь у скарбницю національної і духовної культури, осмислює найвищі
досягнення нації, тим глибші в неї патріотичні почуття, стійкіші громадські
поривання. Тому виховну роботу необхідно
будувати на матеріалах національної культури, культурно-історичних,
національно-духовних традиціях рідного народу.
Необхідно пам'ятати, що головна мета
як освітнього, так і виховного процесу – виховати свідому, мислячу особистість,
таку, яка вміє відчувати і співпереживати, Людину, яка цінує й поважає себе, а,
відтак, - і всіх навколо, Людину, яка не буде губитися в світі і
розчаровуватися в ньому, а сама знайде
опору і відраду в тяжкий момент, Людину – патріота своєї країни.
Комментариев нет:
Отправить комментарий