ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ЕТИКА ВИКЛАДАЧА
Сьогодення гостро ставить завдання по створенню нової
філософії освіти. На цій основі
повинна формуватися нова педагогіка – педагогіка компетентної, відповідальної людини.
Компетентністний підхід вважається ключовою інноваційною
ідеєю сучасної освіти.
Компетентність - це орієнтація освіти на рівень, який не може бути зведений
лише до формування набору знань, умінь, навичок, а передбачає формування
сукупності складних умінь і якостей особистості, загальної здатності, що
базується на знаннях, досвіді, цінностях, набутих завдяки навчанню. Професійна компетентність передбачає
розвиток самосвімосвідомості, перехід на
рівень, де основним
є самоактуалізація, самореалізація
особистості на основі етико-деонтологічних принципів педагогічної справи.
Педагогічна етика – це принципи, цінності й норми, яких
повинні дотримуватися педагоги у своїй повсякденній роботі та житті.
Батьки, які довіряють педагогу свою дитину, сподіваються не лише на його високий
професіоналізм, а й порядність, чесність, терпіння, милосердя, чуйність,
цілеспрямованість, уміння співпереживати. Тому з давніх часів суспільство ставить особливі вимоги до
якостей доброчинства педагогів.
Частиною педагогічної етики є деонтологія. Цей термін походить від грецького «деон» - обов'язок і
«логос» — навчання, наука.
Педагогічна деонтологія – наука про професійні,
морально-етичні обов'язки, правила поведінки педагога по відношенню до
вихованців (у першу чергу), їхніх батьків, колег, керівників тощо.
Педагог по ставленню до вихованців, їхніх батьків, колег,
суспільства в цілому бере на себе певні етичні обов'язки: бути відданим
педагогічній справі, творити добро, поважати гідність дитини, поважати права і
обов'язки іншої людини, не заподіяти шкоди, дотримуватися слова.
Саме в розумінні своєї високої моральної
відповідальності, морального обов'язку виявляється професіоналізм педагога.
Сумлінність, порядність, дисциплінованість, ввічливість, делікатність,
толерантність, такт — ось основні складові професійної етики, ті норми життя,
затверджувати які повинна кожна людина, що обрала педагогічну професію.
Педагогічна етика складається з внутрішньої та зовнішньої
культури.
Внутрішня культура – це індивідуально-особистісна
ідеологія, яка! формується все життя. Важливі надбання відбуваються в
студентські роки. Це прагнення до організованості, скромності, щирості,
толерантності, об'єктивності, справедливості до інших і до себе, правдивості,
педагогічної спостережливості, відповідності за якість виконання дорученої
справи, поваги до праці. Адже саме ці риси сприяють прогресивному рухові
суспільства, реалізації поставлених суспільством завдань. Внутрішня культура
знаходить прояв у зовнішній культурі: доречність одягу, відсутність зайвих
прикрас, помірний макіяж, охайність, постава, манера тримати себе, вираз
обличчя, міміка, жести, емоційна стійкість тощо.
Відповідальна і творча праця педагога передбачає гуманні
й демократичні його взаємини зі своїми вихованцями, їхніми батьками, колегами,
які слід будувати на етико-деонтологічних принципах, а саме:
-
щодня
і щохвилини виправдовувати довіру всіх тих, з ким маєш справу, кого навчаєш і в
кого навчаєшся сам;
-
неухильно
дотримуватися професійної етики, в будь-якій ситуації координувати свої дії,
виходячи з кращих традицій педагогічної праці;
-
бути
добре підготовленим до будь-якого діалогу з питань, що належить до кола
професійної компетенції;
-
у
будь-якій ситуації пам'ятати про обов'язок, чесність та порядність, а головне,
про святість справи, якій служиш;
-
завжди
тверезо оцінювати дійсність, зокрема й особисті досягнення, завжди вміти
підсвідомо оцінювати міру свого педагогічного впливу, намагатися знаходити
єдино правильний вихід з кожної життєвої ситуації.
Повноцінне,
досконале володіння педагогічною культурою,
яка ґрунтується на етико-деонтологічних принципах,
притаманне лише працелюбним,
допитливим людям, які перебувають у постійному пошуку, які, якщо чого не
знають, дізнаються, запитують, з'ясовують, якщо чого не вміють, навчаються, а
головне — невтомно вдосконалюють власну педагогічну культуру.
Важливим проявом дотримання етико-деонтологічних
принципів є комунікативна компетентність та культура спілкування педагога.
Характерною особливістю культури спілкування педагога є взаємозв'язок
із співрозмовником, відгук на його думку і почуття. Саме за цих умов
педагогічне спілкування, комунікативна діяльність в цілому досягає свого
соціального призначення.
У спілкуванні віддзеркалюється внутрішня культура
педагога. Лаконічність, динамізм спілкування залежать від внутрішньої
зібраності в справах, вчинках, мовленні.
Педагогічне спілкування – це вимогливість до себе та
інших людей у всьому, що стосується навчання та виховання.
Магістральний напрям розбудови системи освіти, який
висуває життя, гуманістична педагогіка співробітництва педагогів і дітей,
навчальних закладів і батьків, навчальних закладів і соціального оточення.
Суть педагогіки співробітництва можна реалізувати лише на
основі найвищого рівня професійної культури педагога. Саме від його знань,
умінь, досвіду, професійної
майстерності багато в чому залежить соціалізація молодого покоління, майбутній
інтелектуальний і моральний розвиток нашого суспільства.
Комментариев нет:
Отправить комментарий