пятница, 15 ноября 2019 г.


ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ЕТИКА ВИКЛАДАЧА
Сьогодення гостро ставить завдання по створенню нової філософії освіти. На цій основі повинна формуватися нова педагогіка  педагогіка компетентної, відповідальної людини.
Компетентністний підхід вважається ключовою інноваційною ідеєю сучасної освіти. Компетентність - це орієнтація освіти на рівень, який не може бути зведений лише до формування набору знань, умінь, навичок, а передбачає формування сукупності складних умінь і якостей особистості, загальної здатності, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, набутих завдяки навчанню. Професійна компетентність передбачає розвиток самосвімосвідомості,   перехід на  рівень,  де  основним  є   самоактуалізація, самореалізація особистості на основі етико-деонтологічних принципів педагогічної справи.
Педагогічна етика – це принципи, цінності й норми, яких повинні дотримуватися педагоги у своїй повсякденній роботі та житті.
Батьки, які довіряють педагогу свою дитину, сподіваються не лише на його високий професіоналізм, а й порядність, чесність, терпіння, милосердя, чуйність, цілеспрямованість, уміння співпереживати. Тому з давніх часів суспільство ставить особливі вимоги до якостей доброчинства  педагогів.
Частиною педагогічної етики є деонтологія. Цей термін походить від грецького «деон» - обов'язок і «логос» — навчання, наука.
Педагогічна деонтологія – наука про професійні, морально-етичні обов'язки, правила поведінки педагога по відношенню до вихованців (у першу чергу), їхніх батьків, колег, керівників тощо.
Педагог по ставленню до вихованців, їхніх батьків, колег, суспільства в цілому бере на себе певні етичні обов'язки: бути відданим педагогічній справі, творити добро, поважати гідність дитини, поважати права і обов'язки іншої людини, не заподіяти шкоди, дотримуватися слова.
Саме в розумінні своєї високої моральної відповідальності, морального обов'язку виявляється професіоналізм педагога. Сумлінність, порядність, дисциплінованість, ввічливість, делікатність, толерантність, такт — ось основні складові професійної етики, ті норми життя, затверджувати які повинна кожна людина, що обрала педагогічну професію.
Педагогічна етика складається з внутрішньої та зовнішньої культури.
Внутрішня культура – це індивідуально-особистісна ідеологія, яка! формується все життя. Важливі надбання відбуваються в студентські роки. Це прагнення до організованості, скромності, щирості, толерантності, об'єктивності, справедливості до інших і до себе, правдивості, педагогічної спостережливості, відповідності за якість виконання дорученої справи, поваги до праці. Адже саме ці риси сприяють прогресивному рухові суспільства, реалізації поставлених суспільством завдань. Внутрішня культура знаходить прояв у зовнішній культурі: доречність одягу, відсутність зайвих прикрас, помірний макіяж, охайність, постава, манера тримати себе, вираз обличчя, міміка, жести, емоційна стійкість тощо.
Відповідальна і творча праця педагога передбачає гуманні й демократичні його взаємини зі своїми вихованцями, їхніми батьками, колегами, які слід будувати на етико-деонтологічних принципах, а саме:
-     щодня і щохвилини виправдовувати довіру всіх тих, з ким маєш справу, кого навчаєш і в кого навчаєшся сам;
-     неухильно дотримуватися професійної етики, в будь-якій ситуації коор­динувати свої дії, виходячи з кращих традицій педагогічної праці;
-     бути добре підготовленим до будь-якого діалогу з питань, що належить до кола професійної компетенції;
-     у будь-якій ситуації пам'ятати про обов'язок, чесність та порядність, а головне, про святість справи, якій служиш;
-     завжди тверезо оцінювати дійсність, зокрема й особисті досягнення, за­вжди вміти підсвідомо оцінювати міру свого педагогічного впливу, на­магатися знаходити єдино правильний вихід з кожної життєвої ситуації.
Повноцінне,   досконале   володіння   педагогічною   культурою,   яка ґрунтується   на   етико-деонтологічних   принципах,   притаманне   лише працелюбним, допитливим людям, які перебувають у постійному пошуку, які, якщо чого не знають, дізнаються, запитують, з'ясовують, якщо чого не вміють, навчаються, а головне — невтомно вдосконалюють власну педагогічну культуру.
Важливим проявом дотримання етико-деонтологічних принципів є комунікативна компетентність та культура спілкування педагога.
Характерною особливістю культури спілкування педагога є взаємозв'язок із співрозмовником, відгук на його думку і почуття. Саме за цих умов педагогічне спілкування, комунікативна діяльність в цілому досягає свого соціального призначення.
У спілкуванні віддзеркалюється внутрішня культура педагога. Лаконічність, динамізм спілкування залежать від внутрішньої зібраності в справах, вчинках, мовленні.
Педагогічне спілкування – це вимогливість до себе та інших людей у всьому, що стосується навчання та виховання.
Магістральний напрям розбудови системи освіти, який висуває життя, гуманістична педагогіка співробітництва педагогів і дітей, навчальних закладів і батьків, навчальних закладів і соціального оточення.
Суть педагогіки співробітництва можна реалізувати лише на основі найвищого рівня професійної культури педагога. Саме від його знань, умінь, досвіду, професійної майстерності багато в чому залежить соціалізація молодого покоління, майбутній інтелектуальний і моральний розвиток нашого суспільства.

Комментариев нет:

Отправить комментарий