пятница, 24 августа 2018 г.

Позааудиторний захід "Культура мови та спілкування"


Культура  мови та спілкування

Мета: Розкрити красу, багатст­во й різноманітність української мови, збагачувати словниковий запас студентів, систематизувати й узагальнити правила мовного етикету; розвивати зв'язне усне мовлення; виховувати любов та повагу до рідної мови, прагнення вивчати, плекати її.
Міжпредметні зв'язки: укра­їнська література, усна народна творчість, педагогіка.
Обладнання: записані на арку­шах ватману висловлювання ви­датних людей про українську мову; таблиця "Вживання займенників ти, Ви при звертанні".

Викладач:
Ну, що б, здавалося, слова,
Слова та й голос – більш нічого,
А серце б’ється, ожива, 
Як їх почує!... (Т.Г. Шевченко)

- Сьогодні на честь методичного тижня свята спеціальності «Дошкільна освіта» я б хотіла цю годину спілкування присвятити саме нашій рідній українській мові як головному засобу спілкування, рідному слову як основі, знаряддю професії педагога, вихователя. І наше завдання – розкрити красу, багатство, різноманітність української мови,адже з часів незалежності України в державі діє закон про мови, українська мова перебуває в статусі державної.
Також наше завдання – звернути увагу на таку важливу державну та суспільну проблему як культура спілкування, згадати та узагальнити правила мовного етикету.
Хотілося б звернути нашу увагу на виховання в кожному з нас поваги до рідної мови, прагнення вивчати і плекати її, оберігати, за словами І. Франка як «коштовний скарб народу». Адже ми – педагоги, і це одне з наших головних завдань.

Вступне слово викладача:
Рідне слово... Воно бринить, хви­лює душу. Бо мова українська — то невичерпне джерело, скарбниця на­родного духу. Вона мелодійна, ласка­ва, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тим, хто її зневажає.

Читець розповідає вірш Олексан­дра Олеся "Як довго ждали ми своєї волі слова..."
Як довго ждали ми
Своєї волі слова,
І ось воно співа, бринить.
Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.
Як довго ждали ми...
Уклін часом народу,
Що рідну мову нам зберіг
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам стоять не міг.

Викалдач: Рідна мова! Запашна, співуча, гнучка, сповнена музики і квіткових пахощів, вона встала з ко­лін, як піднялася й наша Україна.
Проголошення незалежності дало право посісти українській культурі на­лежне їй місце. А основою, джерелом культури є материнська мова.   І той, хто не знає рідної мови або цурається її, засуджує себе на зли­денність душі.

1.   Українські поети й письменники про мову

Викалдач: Назва першої сторінки нашого спілкування – «Українські поети й письменники про мову».
Зараз у нас в аудиторії 2 команди, які заздалегідь ознайомлені з планом нашого заходу і готувались до презентації.
Шановні присутні колеги, запрошую вас до участі. В кінці заходу ви маєте: 
– визначити кращого читця віршів, гуморесок;
– кращу команду знавців мовного етикету та культури мови.
А зараз – бліц-турнір команд із заготовленими цитатами.
Тож розпочинаємо!
Перша команда, прошу!                   (2-га команда)

Викладач: Наша мова дійсно заслуговує на визнання та захоплення.
9-го листопада у нашій країні державне свято – День Української писемності і мови. З історією цього свята можна ознайомитись на сторінках газети коледжу «Вересень» .


2. Мовний етикет.
Викладач:
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих - рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова.
Неволі стогін, волі спів,.
Життя духовного основа.

Викладач: Відомий український педагог Василь Сухомлинський пи­сав: "Мова — це віконця, через які лю­дина бачить світ". Видатний учитель вважав: "Багата мова — багатий ду­ховний світ, убогість слова — це убо­гість думки".
Кожен мовець пови­нен прагнути до того, аби його мова стала досконалою, зрозумілою всім. Тобто він має оволодіти куль­турою мови. А це завдання можна реалізувати лише тоді, коли засво­їш основи мовної нормативності, навчишся користуватися багатст­вом лексичних засобів мови, змо­жеш висловлювати думку логічно, ясно, виразно, багато, різноманіт­но, звичайно, дотримуючись правил мовного етикету.  

Культура спілкування…

Ввічливі та чемні всім приємні…
-Як ви розумієте цей вислів? Майбутні вихователі повинні розуміти і вміти пояснити його дітям.
Що подобається вам у спілкуванні з оточуючими? (порадьтесь, ваша точка зору)
Які порушення елементарних правил спілкування вас обурюють, викликають незадоволення? (порадьтесь, ваша точка зору).

Викладач: Мова тісно пов'язана з пове­дінкою мoвця. Проведемо вікторину, яка дасть змогу пригадати основні правила мовного етикету.








Вікторина «Мовний етикет»

Питання №1.-3 якої мови в українську запозичене слово "етикет"? З'ясуйте його лексичне значення. (Варіанти відповідей команд)
Відповідь. Термін "етикет" похо­дить від французького слова, що оз­начає ярлик, етикетка. Етикет — це правила поведінки.

Питання № 2. -Як розширилося значення поняття "етикет" у словос­полученні "мовний етикет"?(Варіанти відповідей команд)
Відповідь. Те, що називають мовним етикетом, використовуєть­ся щоденно в мовленні кожної лю­дини. Це найбільш вживані слова і вирази, з якими люди звертаються один до одного, виявляючи ввічли­вість, пошану. Мовний етикет ро­бить спілкування людини з іншими приємним, бажаним.     

Питання № 3. -Назвіть основні пра­вила мовного етикету. (Варіанти відповідей команд)
Відповідь. Першим вітається той, хто заходить у приміщення, молодий перший вітається зі старшою люди­ною, чоловік — із жінкою. Гарна тради­ція в селі, де вітаються з усіма людь­ми, знайомими і незнайомими.

Питання № 4.- Що таке формули мовного етикету?  Наведіть приклади. (Варіанти відповідей команд)
Відповідь. 
1-й: Це слова, сполучення слів, за допомогою яких виражається ввічливість, це особливі форми звертання до знайомих людей, вживання пошанної множини (займенника Ви) та ін­ші.
2-й: В українській мові є чимало засобів вираження ввічливості: дякую, на все добре, будь ласка, доб­рого здоров'я.
3-й:За допомогою звертання ми можемо назвати і покликати людину, звернутися до неї з прохан­ням, пропозицією. До близьких і знайомих звертаємося: Надю! Іване Петровичу! Мамо! До незнайомих на­лежить звертатися словами: пані, па­не, добродійко, добродію.
4-й: Варто пам'ятати, коли звертаємось на ти, а коли на Ви (пояс­нює за таблицею правила звертання).




Ви
Ти
Звертання до незнайомої або малознайомої людини.
Звертання до близької, добре знайомої людини.
Звертання до рідної або старшої за віком, посадою людини.
При дружньому, фамільярному, інтимному ставленні до людини.
У офіційних обставинах спілкування.
У неофіційних обставинах спілкування.
Звертання стримане, з підкресленою ввічливістю.
Звертання до рівної або молодшої за віком, посадою людини.

5-й: Для мовного етикету важливими є і певні заборони, тобто те, чого не можна допускати: голосно говорити, жестикулювати, штовхати співбесідника, смикати за одяг, на­шіптувати щось одному з кількох спів­розмовників, вживати слова чорт, біс, часто повторювати слова жах, Боже.

Питання № 5. Як ви розумієте зміст слів давньогрецького філософа   Сократа   «Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив»? (Варіанти відповідей команд)
Відповідь. Цей вислів можна по­яснити так. Мовлення людини відоб­ражає її культуру, освіченість, вихова­ність. Якщо людина інтелігентна, то вона говорить чітко, виразно, гарно, не вживає жаргонних слів. Її мова - як струмочок. Мова неосвіченої, невихованої людини засмічена суржиком, грубими словами.












3. Правила мовного етикету.

Викладач:- Проведена  вікторина підготувала нас до виконання наступного завдання, пов'язаного з мовним етикетом.

I. Прислів’ями сформулювати правила мовного етикету:
(Приклади студентів).
1. Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.
2. Краще мовчати, аніж брехати.
3. Дав слово — дотримай його.
4. Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам.
5.  Що маєш казати, то, насампе­ред, обміркуй.
6.  Треба знати, де що сказати.
7.  Ласкаве слово, як день ясний.
8.  Погане слово проковтни.
9.  Всякому слову свій час.
10. Хліб-сіль їж, а правду ріж.

II. Так само прислів'ями виявити порушення правил мовного етикету:
(Приклади студентів).
1. Базіка - мовний каліка.
2. Ляпає язиком, як помелом.
3. Накрив мокрим рядном та ще й помелом.
4.Говорить, наче три дні не їв.
5. Гавкає, як собака на прив'язі.
6. Заторохтіла сорока, як діжка з го­рохом.
7. Меле, як порожній млин.
8. Глухий слухає, як німий говорить.
9. Бесіди багато, а розуму мало.
10. На городі бузина, а в Києві дядько.

Викладач: Отже, ми  з вами сьогодні повторили основні правила та формули мовного етикету. Ними потрібно послуговуватися повсякчас, це має бути нормою поведінки кожно­го з нас. Але в усьому потрібно знати міру, щоб не виглядати так комічно. Адже, як свідчать спостереження, це завдання посильне не кожному. Це доводять нам відомі письменники і поети-гумористи.
Запрошую вас до гумористичної сторінки.

4. Гумористична сторінка.
Викладач: І дійсно, гумор зігріває наші серця, звеселяє душу, а інколи допомагає побачити в різних життєвих ситуаціях.
Читання гуморесок команд на теми
дотримання культури мови та спілкування.


5. Словничок-сміховичок студента (сленг)

Приклади сучасного студентського сленгу від команд, обговорення, дискусія «За-проти».

Визначення переможців, слово від журі (кращий читець вірша; гуморески; краща команда).

Групі визначити кращого знавця рідної мови, того, хто найкраще володіє культурою рідної мови, спілкується нею.

Представлення виставки літератури, пам’ятки                                 «Народ скаже,  як зав’яже».

Заключне слово викладача.

-Зі слова ще від сповиточка від­кривається для людини великий, таємничий, неповторний світ, пе­редаються поняття про добро і зло, про історію, долю, сподівання на­роду.
Наше завдання — зберегти рідне слово, не дозволити його занапастити.
А закінчимо наше спілкування поетич­ними рядками, які є зверненням до всіх поколінь і закликають берегти рідну мову і рідне слово.

Виступ студентів(1-2 команда)(заклики,звернення, висновки про мову).







Викладач:

Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові,
В жаркому, гарячому, гарному слові?
Як грає воно, наче в горні бушує,
Яким воно дужим глаголом вирує… (Л. Первомайський) 
Як парость виноградної лози плекайте мову!
Пильно й неустанно політь бур’ян.
Чистіше від сльози вона хай буде.
Вірно і слухняно нехай вона щоразу служить вам.
Нас далеко чути, нас далеко видно,
Дмуть вітри історії в наші паруси.
Розвивайся й далі, мово наша рідна,
І про нас нащадкам пісню донеси!
Вивчайте, любіть свою мову,
Як рідну Вітчизну любіть,
Як стягів красу малинову,
Як рідного неба блакить!

Звучить українська пісня (П. Зібров «У нас є все»).



Комментариев нет:

Отправить комментарий