ФОРМУВАННЯ
ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО
ФАХІВЦЯ
В УМОВАХ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Сучасне суспільство, що характеризується
стрімким динамічним розвитком усіх сфер життєдіяльності, процесами гуманізації
і демократизації, зумовлює необхідність повернення вищої педагогічної освіти в
контекст культури. У ситуації, що склалася висуваються нові вимоги до
особистості фахівця дошкільної освіти та його професійної діяльності. У зв’язку
з цим змінюється підхід до визначення змісту загальнокультурної і фахової
підготовки у вищій педагогічній школі. Спеціаліст у галузі дошкільної освіти
стає носієм загальнолюдських цінностей, виступає як представник певної культури
з розвиненим творчим відношенням до професійно-педагогічної діяльності,
досвідом спілкування та гуманним ставлення до дітей. Досягнення цілей сучасної
освіти пов’язане з особистісним потенціалом майбутнього вихователя, створенням
ефективних умов для його становлення і реалізації як суб’єкта професійної
культури.
Актуальність
дослідження щодо формування професійної культури як необхідної якості в процесі
фахової підготовки майбутніх вихователів зумовлена Національною доктриною
розвитку освіти, Державною національною програмою «Освіта» («Україна XXI століття»), Національною стратегією розвитку освіти в
Україні на період до 2021 року, Галузевим стандартом вищої освіти, Базовим
компонентом дошкільної освіти, Концептуальними засадами та напрямками розвитку
вищої освіти в Україні, Концепцією розвитку освіти України на період 2015 -
2025 років, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про вищу
освіту» та іншими державними нормативними документами.
Проблема виховання фахівця, який поєднує високий професіоналізм,
інтелігентність, соціальну зрілість і творчий потенціал, може бути вирішена у
вищому навчальному закладі шляхом системної науково обґрунтованої організації
різних видів діяльності студентів, оскільки їх особистісна і професійна
культура формується в процесі різнопланової діяльності, а розвиток і
самовизначення залежить від широти, діапазону і змісту цієї діяльності.
Якщо виховання у вищому навчальному закладі розглядати як
процес систематичного і цілеспрямованого впливу на духовний і фізичний
розвиток особистості, то виховання професійної культури зокрема - це
формування системи таких соціальних якостей, що безпосередньо забезпечують
творчий рівень трудової і професійної діяльності майбутнього фахівця,
визначають його особистісні характеристики, відношення до праці, свідому
потребу самовдосконалення.
На рівень професійної культури майбутнього фахівця впливають
багато чинників, але найвагомішими з них є: наукова і загальна культура
викладачів, культура організації різнопланової діяльності студента, якість і
естетичний вигляд матеріально-технічного і методичного забезпечення навчального
процесу.
Нові вимоги до виховання передбачають і нові вимоги до
педагогічного середовища. У вищому навчальному закладі задача формування загальної
і професійної культури майбутнього фахівця вирішується колективом викладачів -
людей різного віку і досвіду, різних спеціальностей і педагогічних поглядів,
різного характеру і темпераменту, морального розвитку та інше.
Специфіка викладацької праці полягає в тому, що крім спеціальних
знань, професійною необхідністю є наявність авторитету серед колег і студентів
тому, що праця викладача спрямована на перетворення людини, удосконалення її
особистості, інтелектуальний розвиток і професійне становлення майбутніх
фахівців. Досягти педагогічних цілей в сумісній діяльності можливо передусім за
умов високої культури педагогічного спілкування, в тому числі культури і етики
поведінки викладачів у колективі, що повинні стати взірцем для оточуючих,
прикладом для студентів. Відома сила дії прикладу пояснюється насамперед його
відчутністю і конкретністю, а його привабливість збільшується, якщо
приклад близький до життєвих інтересів молодої людини. Такі якості особистості
як дисциплінованість, організованість, відповідальність, ввічливість, уважність
та інше здобуваються лише за умов, коли молода людина не тільки теоретично
засвоює знання про ці правила і норми поведінки, а й бачить позитивні зразки
діяльності і поведінки людей. Формування професійної культури майбутнього
фахівця неможливе у колективі,
де не склалась культура сумісної діяльності і міжособистісного спілкування
викладачів.
Гуманізація освіти і виховання пов’язана також з якісною
зміною їх змісту й стилю, впровадженням нових форм сумісної діяльності
викладача і студента, оскільки досягти педагогічних цілей освіти можливо лише
за умов демократичних, діалогових, варіативних методів спілкування, що
формують стійкі внутрішні духовні основи молоді.
Формування цілісної культури майбутнього фахівця відбувається
також у процесі вивчення навчальних дисциплін - фундаментальних, гуманітарних,
спеціальних, що створюють моральну, інтелектуальну і психологічну базу для
професійної майстерності, формують широкий спектр творчих здібностей молоді.
Реалізація вище означених завдань вимагає відходу від стереотипів, догматизму мислення викладачів,
впровадження нових прийомів та методів викладання, в основі яких лежить не
викладання дисципліни в старому його розумінні, а робота з керівництва
різнобічною діяльністю студента. Підвищення рівня професійної культури
студента неможливо також без покращення якості навчальної діяльності, а саме:
культури навчальної праці, її продуктивності за рахунок наукової організації
та інтенсифікації навчального процесу.
Гармонійний розвиток особистості неможливий без підвищення
обсягу культурного і інформаційного насичення навчального процесу,
впровадження проблемного навчання й моделювання професійних ситуацій.
Професійна культура фахівця залежить не тільки від організації
навчально-виховного процесу у навчальному закладі, а й організації всієї
структури діяльності студента (навчальної, науково-дослідної, трудової,
суспільної, культурної та інше). Причому процес формування цілісної особистісної
культури передбачає ускладнення, розширення видів діяльності студента протягом
навчання, що, як показує досвід, позитивно впливає на якість навчальної
діяльності, поглиблює мотивацію, розвиває зацікавленість і відповідальність
студентів за результати навчання.
Участь студентів на всіх рівнях управління навчальним закладом
(самоуправління), залучення до розробки і обговорення заходів щодо удосконалення
навчально-виховного процесу, підвищення його якості і ефективності створюють єдиний
морально-психологічний клімат,
стимулюють творчу активність, професійне і моральне становлення майбутнього
фахівця.
Особлива роль у формуванні творчої активності, розумового
мислення, інтелектуальної і професійної культури майбутніх фахівців належить
науково-дослідницькій роботі студентів як комплексного засобу формування
культури. Її ефективність підвищується залежно від рівня організації, змістом і
якістю самостійної роботи студентів. В організації цієї роботи повинні
поєднуватися різні напрями, форми і види, що комплексно розвиватимуть культуру
майбутнього фахівця, його світоглядну, загальнонаукову і методологічну
підготовку, уміння вести наукові дискусії.
Отже, організаційно-практичні, управлінські проблеми, що пов’язані
з пошуком нових форм організації навчально-виховної роботи, апробацією нових
ідей, принципів і методів виховання, стилем міжособистісних відносин можуть
бути вирішені скоординованими зусиллями усіх викладачів і співробітників
навчального закладу, відвертих відносин між педагогічним колективом і колективом
студентів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий