пятница, 24 августа 2018 г.

Конспект заняття "СУЧАСНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ"


Тема: «Сучасне заняття як форма організації навчання
дітей дошкільного віку
»

Вид заняття: лекційно-практичне

Мета:
-   систематизувати та узагальнити знання студентів про заняття як ефективну форму організації навчання, познайомити з різними видами сучасних занять, їх особливостями та вимогами до використання в дошкільному навчальному закладі;
-   продовжувати формувати навички аналізу занять згідно сучасних вимог, розвивати професійно-педагогічні та творчі здібності, пам'ять, уяву, мислення, мовлення студентів;
-   виховувати прагнення отримувати нові знання самостійно, професійні якості, почуття відповідальності.

План
1.     Заняття як форма дошкільного навчання. Значення і основні ознаки заняття.
2.     Типи і види сучасних занять, їх характеристика.
3.     Структура заняття. Характеристика мети і змісту основних частин заняття.
4.     Вимоги до сучасного заняття в дошкільному навчальному закладі.
5.     Аналіз різних видів занять.

Обладнання: опорний конспект, презентація (слайди), відеозаписи занять у ДНЗ, література.

Література:
1.     Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / науковий керівник: А. М. Богуш // Дошкільне виховання. – 2012. - №7. – С. 4-19.
2.     Гранично допустиме навчальне навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (Затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 р. №446) // Дошкільне виховання. – 2015. – №7. – С. 4-5.
3.     Дитина: програма виховання і навчання дітей від двох до семи років /
О. В. Огнев'юк, К. І. Волинець, О. В. Проскура, та ін. – 3-тє вид. доопр. та доповн. – К.: Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 492 с.
4.     Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: навчальний посібник /
Т. І. Поніманська. – К.: «Академвидав», 2006. – 456 с.
5.     Сучасне заняття в дошкільному закладі: навчально-методичний посібник / За ред. Н. В. Гавриш. – Луганськ: Альма-матер, 2007. – 496 с.




Хід заняття

І.  Організація заняття.
Визначення мети і мотивація теми заняття.


Актуалізація теоретичних знань з теми «Методи і форми організації навчання»:
1.     Дати визначення методу та прийому навчання.
2.     Назвати групи методів навчання за джерелами знань, навести приклади:
-   наочні (спостереження, демонстрація);
-   словесні (розповідь, читання творів художньої літератури, бесіда);
-   практичні (вправи, ігри, прості досліди, моделювання).
3.     Методи навчання за типом пізнавальної діяльності:
-   пояснювально-ілюстративний;
-   репродуктивний;
-   частково-пошуковий;
-   проблемний;
-   дослідницький;
-   метод розвитку творчих здібностей дітей на основі теорії вирішення винахідницьких завдань;
-   метод розв’язання винахідницьких завдань.
4.     Визначення форми організації навчання.
5.     Назвати форми організації навчання дітей у дошкільному закладі (індивідуальні, індивідуально-групові, групові, фронтальні).
6.     Основні форми організації навчання дошкільників за провідною діяльністю, їх характеристика та особливості використання:
-   дидактична гра;
-   екскурсія.

               II.      Вивчення нового матеріалу за планом теми.

1.     Заняття як форма дошкільного навчання. Значення і основні ознаки заняття.
Заняття – форма організації навчання, за якою вихователь, працюючи з групою дітей у встановлений режимом час, організовує і спрямовує пізнавальну діяльність з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини.
Ознаки заняття:
-   активне засвоєння дітьми знань і вмінь, передбачених програмою;
-   провідна роль вихователя, який визначає тему, завдання і зміст заняття, підбирає методи і прийоми, організовує і оцінює пізнавальну діяльність дітей, спрямовує їх на використання набутих знань, умінь і навичок у практичній діяльності;
-   постійний склад дітей усієї вікової групи.


2.     Типи і види сучасних занять, їх характеристика.

Типи занять за організацією дітей: 
-   індивідуальні (1 - 4 дитини);
-   індивідуально - групові (до 8 дітей);
-   групові (до 15 дітей);
-   фронтальні (вся група).

Види занять за спрямованістю змісту:
Односпрямовані:
-   предметне;
-   тематичне.
Різноспрямовані:
-   комбіноване;
-   комлексне;
-   інтегроване.

Види занять за дидактичними цілями:
предметне - односпрямоване навчально-пізнавальне заняття, що дозволяє формувати у дошкільників чітку систему уявлень, знань, певних вмінь і навичок в межах окремих освітніх галузей (математики, розвитку мовлення, ознайомлення з природою, образотворчої діяльності тощо);
тематичне - заняття, що підпорядковується певній темі та одній меті;
комбіноване - складається з кількох частин, які майже не пов'язані між собою;
комплексне - заняття, спрямоване на різнобічне розкриття сутності певної теми засобами різних видів діяльності, що послідовно змінюють одне одного; складається з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які підпорядковуються єдиній меті, доповнюють одна одну, складають єдине ціле;
інтегроване - заняття, спрямоване на розкриття цілісної сутності певної теми засобами різних видів діяльності, що об’єднуються через взаємне проникнення та збагачення; стрижнем є тема-образ, який розкривається через різні види діяльності дітей, що стимулює їх пізнавальну діяльність.

Види занять за змістом навчання:
-         розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування (художня література, мовленнєвий розвиток, грамота);
-         ознайомлення з соціумом (ознайомлення з навколишнім, народознавство, безпека життєдіяльності, економіка);
-         ознайомлення з природним довкіллям;
-         логіко-математичний розвиток (математика, конструювання);
-         художньо-продуктивна діяльність (малювання, ліплення, аплікація, живопис, музична діяльність, театральна діяльність);
-         здоров’я та фізичний розвиток.

3.     Структура заняття. Характеристика мети і змісту основних частин заняття.
                  I.      Організаційний момент. Вступна частина.
Мета:
- пробудження інтересу дітей до змісту заняття;
- повідомлення теми заняття;
- мотивація, формулювання мети, пояснення шляхів її досягнення.
Основні прийоми: сюрпризний момент, ігрова ситуація, художнє слово (загадка, вірш), проблемна ситуація та ін. 
               II.      Основна частина.
Мета:
- послідовне формулювання дітям навчальних завдань та їх вирішення;
- організація самостійної діяльності дітей.
Основні методи і прийоми: бесіда, читання і заучування художніх творів, розповідання казок, переказ літературних творів, складання розповідей, рішення педагогічних ситуацій та ін.
           III.      Підведення підсумків.
Мета:
-   аналіз діяльності і самоаналіз дітей;
-   з'ясування шляхів використання здобутих знань у діяльності після заняття;
-   окреслення можливостей пізнавальної діяльності на наступних заняттях, у повсякденному житті.
Основні прийоми: аналіз, визначення висновків, прислів'я, приказки, художнє слово, гра та ін.

Тривалість занять:
-   група раннього віку та I молодша група – до 10 хвилин;
-   II молодша група – 15 хвилин;
-   середня група – 20 хвилин;
-   старша група – 25 хвилин.

Тривалість спеціально організованих інтегрованих занять збільшується на:
-   II молодша група – 5 хвилин;
-   середня група – 10 хвилин;
-   старша група – 15 хвилин.






4.     Вимоги до сучасного заняття в дошкільному навчальному закладі.

§ Вказати тему заняття (з урахуванням вікових особливостей дітей).
§ Вказати тип, вид заняття.
§ Чітко визначити розвивальні, навчальні та виховні завдання (з урахуванням  не паспортного, а психологічного віку).
§ Початок заняття робити інтригуючим, цікавим, незвичайним.
§ Обов'язкова ігрова форма проведення заняття.
§ Чітка мотивація заняття.
§ Раціональне використання часу на занятті, помешкання групи, зміни видів діяльності дітей.
§ Забезпечити ефективність використання на кожному занятті новітніх технологій, педагогічних ідей, методології ТРВЗ; відмовитися в ДНЗ від занять-уроків, як у школі.
§ Забезпечити міжпредметні зв'язки, інтеграцію видів діяльності дітей. Створити "ситуацію успіху": доброзичлива атмосфера; цікава мотивація дитячих видів діяльності; створення настрою та радості; можливість вільно висловлюватися без критики зі сторони вихователя чи дітей; обов'язкова підтримка дорослого; заохочення та похвала дитини тощо.
§ Відмова від надмірної опіки дітей.
§ Забезпечити ефективність організованої самостійної роботи дітей, вирішення ними творчих завдань.
§ Забезпечити можливості самостійних відкриттів, пошуку, дій.
§ Всі відповіді дітей повинні бути обґрунтовані, вислухані.
§ Наявність індивідуального розвивального матеріалу.
§ Правильне розташування дітей - запорука успіху(півколом, у колі, за столами ).
§ Дбати про активну мовленнєву діяльність кожної дитини.
§ Передбачати обов'язкову зміну видів діяльності дітей.
§ Вчити дітей знаходити багатоваріативне розв'язання поставлених завдань, активне використання методології ТРВЗ, відкритих запитань.
§ Обмеження в мовленні вихователя антипедагогічних виразів, що "замикають" дітей на вихователя: неправильно, не думаєш, помовчи та ін.
§ Забезпечити гігієнічні, педагогічні, психологічні, естетичні умови для проведення заняття, охорону життя та здоров'я дітей.

5.     Аналіз різних видів занять.
Перегляд та аналіз відеозаписів занять, визначення їх типів і видів.





           III.      Підведення підсумків заняття. Визначення висновків щодо організації освітнього процесу в дошкільному закладі, Значення занять як найефективнішої форми організації навчання (дискусія).

Оцінка участі студентів у занятті.
Домашнє завдання.





Комментариев нет:

Отправить комментарий