воскресенье, 15 января 2017 г.

 ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ  ПРЕЗЕНТАЦІЙ
В ДОШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Ткаченко Л.М

Мультимедійні презентації — сучасний засіб представлення інформації різними способами — у вигляді тексту, звуку, графіки, анімації та відео. Таким чином вдається забезпечити оптимальні розвивальні й навчальні умови для дітей з різними особливостями сприйняття — візуалів, аудіалів, кінестетиків.
У роботі з дітьми презентації стають у пригоді під час проведення занять, свят, розваг, режимних моментів (наприклад, під час проведення ранкової гімнастики, перед миттям рук та прийомом їжі для нагадування правил поведінки та етикету, користуваня столовими приборами).
У роботі з педагогами цей засіб дає змогу показати цікаві моменти занять, систематизувати й унаочнити інформацію для зустрічей за “круглим столом”, обміну досвідом тощо.
У роботі з батьками презентації незамінні під час проведення консультацій, батьківських зборів, днів відкритих дверей, оформлення стендів, інформаційних куточків, створення групових газет, проектної роботи (створення презентацій разом з батьками, наприклад “Моя сім’я”).
Презентації допомагають зацікавити вихованців, показати їм те, що неможливо побачити на власні очі, збільшити маленьке, зменшити велике, пришвидшити повільне, загальмувати швидке тощо. Завдяки цьому вихователь має змогу урізноманітнити наочність, швидко та якісно підготувати яскраву розповідь з цікавими завданнями до заняття, змоделювати об’єкт або явище, показати динаміку зміни об’єктів тощо.
Тому грамотно підготовлена презентація сьогодні часто визначає ефективність заняття.
 ЕТАПИ СТВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ ДО ЗАНЯТТЯ
До створення презентацій слід підходити дуже серйозно, ретельно планувати свою роботу, намагатися рівномірно розподіляти інформацію по
слайдах, виважено добирати зображення.
Алгоритм створення навчальних презентацій:
1.    Визначення теми та мети заняття (саме від мети залежить вигляд презентації).
2.    Складання  плану-конспекту заняття (це допомагає краще визначити, що саме дітям необхідно показати і якими мають бути слайди презентації).
3.    Визначення послідовності  слайдів та їх змістового наповнення.
4.    Створення слайдів  презентації.
5.    Апробація заняття: перегляд  презентації загалом і визначення її відповідності  початковій меті.
Презентації можна використовувати майже на кожному занятті, якщо вони зроблені грамотно, не переобтяжені  інформацією та різними звуковими чи іншими ефектами.
Втім, для вихователя фізично неможливо створити презентацію під кожне заняття. Тому вихователям слід створювати електронну базу, як готових презентацій, так  і просто матеріалів з відповідних тем (дидактичних вправ, ігор, малюнків, фото тощо) і активно використовувати їх у роботі.
ТИПОВІ  ПОМИЛКИ У ПРЕЗЕНТАЦІЯХ
Психофізіологічні особливості дошкільнят — швидка стомлюваність, недостатня довільна ува­га, підвищена збудливість — визначають високі вимоги до організації занять з використанням мультимедійних засобів. Для збереження у малят високого рівня уваги й працездатності впродовж усього заняття треба правильно визначати три­валість перегляду презентацій та кількість слай­дів у них.
·                   Доцільно робити презентації невеликими та виважено добирати зображення: не ставити ма­люнки там, де відповідний предмет або явище можна показати дітям “наживо”.
·                   Педагог створює презентацію для дітей, а не для себе, тому багато текстової інформації на слайдах бути не повинно: допускається не біль­ше одного-двох невеликих речень — підказок для педагога під час заняття.
·                   Якщо треба детальніше роздивитися предмет, на слайді має бути одне велике фото з його зоб­раженням крупним планом. Недоречно давати панорамні фотографії з великою кількістю різних предметів і дрібним нерозбірливим текстом, який дошкільнята не зможуть прочитати.
·                   На одному слайді доречно поєднувати зоб­раження одного стилю, тим паче коли дітям пропонують порівняти об’єкти чи явища.
·                   Не варто переобтяжувати слайди великою кількістю предметних зображень: діти можуть одночасно переглядати лише 5-7
ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ЗАНЯТЬ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
Вибираючи місце для встановлення екрана, слід враховували гігієнічні рекомендації: відстань від дітей до екрана — 2-4 м; екран має бути встановлений на висоті трохи вище рівня голів дітей, що сидять (діти  мають, не закидаючи голови, бачити всю площину зображення), при цьому промінь не повинен потрапляти в очі дітей та педагога.
Щоб малята під час виконання завдань могли показувати зображення на стіні, слід доречно використовувати  спеціальну підставку. Готуючи презентації, створюючи слайди, на яких діти мають показувати певні частини зображення, необхідно враховувати зріст дітей та висоту підставки.
При розміщенні вихованців слід враховувати  індивідуальні особливості кожної дитини: її зріст, стан зору, слуху, вміння зосереджуватися тощо. При цьому стільці доцільно розставляти не півколом, як це часто роблять, а у кілька рядів (у шаховому порядку). Якщо встановлювати стільці півколом, то не всі діти добре бачать усі деталі зображення на екрані.
Слід пам’ятати: що пасивне поверхове розглядання дітьми слайдів не дасть позитивних результатів — ні навчальних, ні виховних. Презентація з різними переходами між слайдами, запитаннями, завдан¬нями, іграми тощо сприяє закріпленню знань.
Щоб підвищити активність роботи з демонстраційним матеріалом, викликати яскраві емоції та інтерес, недоцільно відкривати слайди заздалегідь. Тільки в певний момент бесіди або розповіді вихователь демонструє картинку й аналізує її. Слайди аналізують переважно від загального до окремого.
ПЕРЕВАГИ  ВИКОРИСТАННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА ЗАНЯТТЯХ
·                   Презентації забезпечують наочність подання матеріалу, що сприяє кращому засвоєнню інформації дітьми.
·                   Можна демонструвати не тільки статичні зображення, а й динамічні процеси (відеофрагменти, анімацію, слайди-завдання тощо).
·                   Презентація дає можливість моделювати такі ситуації, які складно чи неможливо показати з допомогою звичайного дидактичного матеріалу або побачити у повсякденному житті.
·                   Діти із задоволенням працюють на таких заняттях, активно долучаються до виконання завдань, оскільки педагог має змогу одночасно використовувати і звук, і дію, й зображення (зокрема мультиплікацію), що підвищує інтерес та підсилює увагу малят.
·                   Заняття з використанням мультимедіа активізують пошукову діяльність дітей.
НЕДОЛІКИ
·                   Вихователям складно створити якісні сучасні презентації.
·                   За надто частого невиправданого використання презентацій (та ще й одноманітних) діти втрачають інтерес до заняття.
·                   Презентації обов’язково потрібно коригувати відповідно до потреб конкретних педагогів і груп дітей.
Вимоги до навчальної презентації
·                   Час перегляду презентацій не має перевищувати 15 хв.
·                   Кількість слайдів в одній презентації для дітей:

-         молодшої групи — 5-6;
-         середньої групи — 8-9;
         - старшої групи — 12-15.

·                   Зміст матеріалу в презентації має відповідати віковим особливостям дітей.
·                   В інтерактивній презентації важлива не так кількість слайдів, як навчальне навантаження на кожен з них — один слайд демонструють малятам упродовж 5-10 с, а інші, особливо багатошарові, можна розглядати по кілька хвилин.
·                   Неприпустимим є перенасичення слайдів різноманітними переходами, анімованими картинками, великою кількістю фотографій, що негативно впливає на сприйняття інформації дітьми.
 Отже , уміле використання на заняттях мультимедійних презентацій у поєднанні з іншими видами  унаочнення  дає  змогу значно підвищити якість занять, активізувати розумову діяльність дошкільнят, закріплює їхній пізнавальний інтерес.

Однак за будь-якого ступеня технізації освітнього процесу провідна й вирішальна роль належить педагогові, а ІКТ, навіть у найсучасніших варіантах, завжди будуть лише його помічниками.  Найвищий рівень технізації не замінить позитивного впливу особистості педагога на формування особистісних якостей дитини.

Комментариев нет:

Отправить комментарий