Який
із заходів безпеки найефективніший у довгостроковій перспективі? Звісно ж,
формування в дітей здатності розпізнавати небезпеки та адекватно на них
реагувати. Деякі практичні поради щодо роботи з дошкільниками в цьому напрямі
стануть у нагоді.
Під
час війни головне завдання всіх дорослих і педагогів зокрема – зберегти життя
та здоров'я дітей і навчити їх безпечної поведінки в загрозливих ситуаціях.
Під
час налагодження системної роботи з питань безпеки в ЗДО у пригоді може стати Дорожня
карта безпеки, розроблена фахівцями ДУ «Український інститут розвитку
освіти» та розміщена на сайті установи.
Доречними
стануть прості, але дієві поради, що
допоможуть максимально ефективно сформувати навички безпечної поведінки
дошкільнят в умовах війни.
Регулярно
проводити бесіди про безпеку.
Діти,
котрі перебувають або перебували на окупованих чи прифронтових територіях, уже
знають із власного досвіду, що таке небезпека, але слід бути впевненими щодо
їхніх дій у можливих небезпечних ситуаціях. Говорити доступною мовою, з
урахуванням віку дітей, використовувати зрозумілі слова. Варто не лише
пояснювати, що і як слід робити в ситуаціях загрози, а й відпрацьовувати разом
відповідні дії.
Навчити дітей адекватно діяти під час тривоги. Важливо,
щоб вони навчилися розрізняти звуки, що попереджають про небезпеку: сигнал повітряної
тривоги, відлуння пострілів чи вибухів тощо. Для цього використовувати казки,
історії, мультфільми. Їх можна знайти в рубриках «Сучасне дошкілля під
крилами захисту» на сайті МОН та «Відеотека» Кейсу безпеки на сайті
УІРО.
Навчити
малечу реагувати на відповідні сигнали. Дуже важливо сформувати вміння лягати
на землю і прикривати голову, почувши постріли чи вибухи, триматися біля
внутрішньої стіни будівлі. Тут стане в пригоді гра в хованки, під час якої дорослий разом з
дитиною можуть обстежити кімнату та визначити надійні місця для схованки.
Багаторазове повторення допоможе дітям в небезпечній ситуації відреагувати
відповідно.
Під
час повітряної тривоги слід швидко спуститись до укриття і перебувати там до
кінця тривоги й іще 10 хвилин після відбою. Якщо скористатися укриттям немає
можливості, необхідно заздалегідь з'ясувати, де можна сховатися:
− у
будівлі – перейти до приміщення без вікон, вибрати місце в кутку між
несучими стінами й недалеко від виходу, аби в разі небезпеки швидко покинути
приміщення;
− надворі
– спуститися
в підземний перехід, метро або лягти на землю чи в якесь заглиблення,
затуливши голову руками чи предметами, що можуть захистити від травмування.
Відпрацьовувати з дітьми план евакуації. Діти
мають знати, по яких сходах рухатись, якими виходами можна скористатися в разі
небезпечних ситуацій та де можна сховатися. Тренуватися разом з вихованцями
стільки, скільки потрібно, щоб вони знали, куди йти, якщо ситуація стане
критичною.
Формувати базові
знання з мінної безпеки.
Важливо
розповідати дітям про можливі ризики. Особливо це стосується тих районів, де
можуть бути міни або інші нерозірвані вибухові пристрої.
Правила
мінної безпеки для дітей
− не
торкатися невідомих предметів.
− не
підходити до нерозірваної вибухівки, не торкатися, не розглядати.
− повідомляти
дорослих про підозрілу знахідку.
− не
гратися в незнайомих місцях.
Важливо навчити дітей розпізнавати ознаки
мінної загрози. У пригоді стане мультсеріал «Пес Патрон».
Обговорити важливість запасів.
Будувати розмову відповідно до ситуації, спиратися на досвід дітей, зокрема,
можливо, набутий під час перебування в окупації. Допомогти малечі усвідомити,
що важливо завжди мати невеликий запас води, їжі та медикаментів.
Зберігати
спокій та навчати цього дітей. Якщо діти бачать, що
дорослі панікують, це може посилити їхній власний страх. Важливо, щоб дорослі
поряд із дітьми зберігали спокій і показували приклад конструктивного
реагування на ситуацію. Опановувати техніки самозаспокоєння дорослим й
допомагати в цьому вихованцям.
Звертатися
до професіоналів: фахівців та громадських організацій, які
надають психологічну допомогу та поради з питань безпеки для дітей. Практичні
поради фахівців розміщено в рубриці «Сучасне дошкілля під крилами захисту»
сайту МОН, зокрема в розділах «Педагогам, батькам, дітям» та «Поради
психологів».
Безпека
дорожнього руху для дошкільників
Дбаючи
про безпеку дошкільників комплексно, слід не забувати формувати і «класичні»
правила безпечної поведінки: у природі, побуті та соціумі.
Рух
транспорту та пішоходів на вулицях і дорогах – занадто складне явище, щоб діти
могли зорієнтуватися в ньому самостійно. Організовуючи роботу із запобігання
дорожньо-транспортному травматизму, дорослим варто звернути увагу на деякі
важливі моменти.
Ознайомлення
із правилами дорожнього руху в ЗДО варто пов'язувати з усіма розділами програми.
Проводити таку роботу треба систематично, поступово ускладнюючи програмові
вимоги, враховуючи здібності та вік дітей.
Батьки
і педагоги мають постійно оновлювати власні знання щодо правил дорожнього руху
для пішоходів та вимог, які висуваються до пересування з групою дітей вулицями
і в транспорті.
Варто
чітко визначати межі ділянок, де діти можуть спокійно кататися на велосипедах
та інших транспортних засобах. Можна дозволяти малечі самостійно гратися лише
на дитячих майданчиках, а з'їжджати на санчатах лише з тих гірок, які батьки
перевірили самі й упевнилися, що вони безпечні (не виходять на проїжджу
частину дороги).
Пояснювати
та повторювати дошкільникам, як вони мають поводитися на вулиці й у транспорті,
потрібно стільки разів і так часто, як це необхідно, аби вони не тільки
запам'ятали алгоритми відповідних дій, а й діяли в стандартних ситуаціях
упевнено, компетентно та завбачливо.
Важливо
пам'ятати, що в процесі навчання дітей правил дорожнього руху не можна обмежуватися
лише словесними поясненнями, значне місце слід відвести практичним формам
навчання. Зокрема доречними будуть короткі
цільові прогулянки неподалік від дитячого садка, під час яких
діти матимуть можливість на практиці дотримуватися правил для пішоходів,
спостерігати дорожній рух, закріплювати набуті знання. Особливу увагу слід
приділити організації спостережень, під час яких дітей варто розміщувати
в таких місцях, де група не заважатиме руху.
Підготовка
дітей до нестандартних ситуацій
Неможливо
передбачити всі загрози, з якими можуть зіткнутися діти. Але варто докласти
зусиль для формування й розвитку в них універсальних якостей, що допоможуть їм
дбати про свою безпеку в будь-яких ситуаціях.
Під
час прогулянок корисно розбирати різні реальні ситуації, формувати
здатність розпізнавати, відчувати небезпеку, навіть потенційну.
Слід
учити дітей контролювати свої емоції, керувати своїм тілом,
усвідомлювати його можливості, застосовувати набутий досвід у нових
ситуаціях.
Необхідно
розвивати в дітей самостійність, уміння застосовувати знання,
набуті на заняттях, у повсякденному житті.
Важливе
завдання сьогодення – учитися жити в заданих умовах, тут і зараз. Насамперед це
означає – дорослим дбати про захист та безпеку і привчати до цього малечу. А
ще, попри всі небезпеки і негаразди, учити дітей дослухатися до своїх
відчуттів та емоцій, помічати красу світу навколо і радіти життю.
Комментариев нет:
Отправить комментарий