суббота, 6 января 2024 г.

ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В НЕБЕЗПЕЧНІ ЧАСИ

 

Який із заходів безпеки найефективніший у довгостроковій перспек­тиві? Звісно ж, формування в дітей здатності розпізнавати небезпеки та адекватно на них реагувати. Деякі практичні поради щодо роботи з дошкільниками в цьому напрямі стануть у нагоді.

Під час війни головне завдання всіх дорослих і педагогів зокрема – зберегти життя та здоров'я дітей і навчити їх безпечної поведінки в загроз­ливих ситуаціях.

Під час налагодження системної роботи з пи­тань безпеки в ЗДО у пригоді може стати До­рожня карта безпеки, розроблена фахівцями ДУ «Український інститут розвитку освіти» та роз­міщена на сайті установи.

Доречними стануть прості, але дієві поради, що допоможуть максимально ефективно сформувати навички безпечної пове­дінки дошкільнят в умовах війни.

Регулярно проводити бесіди про безпеку.

Діти, котрі перебувають або перебували на оку­пованих чи прифронтових територіях, уже зна­ють із власного досвіду, що таке небезпека, але слід бути впевненими щодо їхніх дій у можли­вих небезпечних ситуаціях. Говорити доступною мовою, з урахуванням віку дітей, використовува­ти зрозумілі слова. Варто не лише пояснювати, що і як слід робити в ситуаціях загрози, а й від­працьовувати разом відповідні дії.

Навчити дітей адекватно діяти під час три­воги. Важливо, щоб вони навчилися розрізня­ти звуки, що попереджають про небезпеку: сиг­нал повітряної тривоги, відлуння пострілів чи вибухів тощо. Для цього використову­вати казки, історії, мультфільми. Їх можна знайти в рубриках «Сучасне дошкілля під крилами захис­ту» на сайті МОН та «Відеотека» Кейсу безпеки на сайті УІРО.

Навчити малечу реагувати на відповідні сигна­ли. Дуже важливо сформувати вміння лягати на землю і прикривати голову, почувши постріли чи вибухи, триматися біля внутрішньої стіни бу­дівлі. Тут стане в пригоді гра в хованки, під час якої дорослий разом з дитиною можуть обсте­жити кімнату та визначити надійні місця для схо­ванки. Багаторазове повторення допоможе дітям в небезпечній ситуації відреагувати відповідно.

Під час повітряної тривоги слід швидко спус­титись до укриття і перебувати там до кінця три­воги й іще 10 хвилин після відбою. Якщо скорис­татися укриттям немає можливості, необхідно заздалегідь з'ясувати, де можна сховатися:

    у будівлі – перейти до приміщення без ві­кон, вибрати місце в кутку між несучими сті­нами й недалеко від виходу, аби в разі не­безпеки швидко покинути приміщення;

    надворі – спуститися в підземний перехід, метро або лягти на землю чи в якесь загли­блення, затуливши голову руками чи предме­тами, що можуть захистити від травмування.

Відпрацьовувати з дітьми план евакуації. Діти мають знати, по яких сходах рухатись, якими виходами можна скористатися в разі небезпеч­них ситуацій та де можна сховатися. Тренуватися разом з вихованцями стільки, скільки потрібно, щоб вони знали, куди йти, якщо ситуація стане критичною.

Формувати базові знання з мінної безпеки.

Важливо розповідати дітям про можливі ризики. Особливо це стосується тих районів, де можуть бути міни або інші нерозірвані вибухові пристрої.

Правила мінної безпеки для дітей

    не торкатися невідомих предметів.

    не підходити до нерозірваної вибухівки, не торкатися, не розглядати.

    повідомляти дорослих про підозрілу знахідку.

    не гратися в незнайомих місцях.

 Важливо навчити дітей розпізнавати ознаки мінної загрози. У пригоді стане мультсеріал «Пес Патрон».

Обговорити важливість запасів. Будувати роз­мову відповідно до ситуації, спиратися на до­свід дітей, зокрема, можливо, набутий під час перебування в окупації. Допомогти малечі усві­домити, що важливо завжди мати невеликий за­пас води, їжі та медикаментів.

Зберігати спокій та навчати цього дітей. Якщо діти бачать, що дорослі панікують, це може посилити їхній власний страх. Важливо, щоб до­рослі поряд із дітьми зберігали спокій і показува­ли приклад конструктивного реагування на ситу­ацію. Опановувати техніки самозаспокоєння дорослим й допомагати в цьому вихованцям.

Звертатися до професіоналів: фахівців та громадських організацій, які надають психоло­гічну допомогу та поради з питань безпеки для дітей. Практичні поради фахівців розміщено в рубриці «Сучасне дошкілля під крилами захис­ту» сайту МОН, зокрема в розділах «Педагогам, батькам, дітям» та «Поради психологів».

Безпека дорожнього руху для дошкільників

Дбаючи про безпеку дошкільників комплексно, слід не забувати формувати і «класичні» правила безпечної поведінки: у природі, побуті та соціумі.

Рух транспорту та пішоходів на вули­цях і дорогах – занадто складне явище, щоб діти могли зорієнтуватися в ньо­му самостійно. Організовуючи роботу із запобігання дорожньо-транспортному травматизму, дорослим варто звернути увагу на деякі важливі моменти.

Ознайомлення із правилами дорожнього руху в ЗДО варто пов'язувати з усіма розділами про­грами. Проводити таку роботу треба систематично, поступово ускладнюючи програмові вимоги, враховуючи здібності та вік дітей.

Батьки і педагоги мають постійно оновлюва­ти власні знання щодо правил дорожнього руху для пішоходів та вимог, які висуваються до пере­сування з групою дітей вулицями і в транспорті.

Варто чітко визначати межі ділянок, де діти мо­жуть спокійно кататися на велосипедах та інших транспортних засобах. Можна дозволяти малечі самостійно гратися лише на дитячих майданчиках, а з'їжджати на санчатах лише з тих гірок, які бать­ки перевірили самі й упевнилися, що вони безпеч­ні (не виходять на проїжджу частину дороги).

Пояснювати та повторювати дошкільникам, як вони мають поводитися на вулиці й у транспор­ті, потрібно стільки разів і так часто, як це необ­хідно, аби вони не тільки запам'ятали алгоритми відповідних дій, а й діяли в стандартних ситуаці­ях упевнено, компетентно та завбачливо.

Важливо пам'ятати, що в процесі навчання ді­тей правил дорожнього руху не можна обмежу­ватися лише словесними поясненнями, значне місце слід відвести практичним формам навчан­ня. Зокрема доречними будуть короткі цільові прогулянки неподалік від дитячого садка, під час яких діти матимуть можливість на практиці до­тримуватися правил для пішоходів, спостеріга­ти дорожній рух, закріплювати набуті знання. Особливу увагу слід приділити організації спо­стережень, під час яких дітей варто розміщува­ти в таких місцях, де група не заважатиме руху.

Підготовка дітей до нестандартних ситуацій

Неможливо передбачити всі загрози, з якими можуть зіткнутися діти. Але варто докласти зусиль для формування й розвитку в них універ­сальних якостей, що допоможуть їм дбати про свою безпеку в будь-яких ситуаціях.

Під час прогулянок корисно розбирати різні реальні ситуації, формувати здатність розпізнавати, відчувати небезпеку, навіть потенційну.

Слід учити дітей контролювати свої емоції, керувати своїм тілом, усвідомлю­вати його можливості, застосовувати набу­тий досвід у нових ситуаціях.

Необхідно розвивати в дітей самостій­ність, уміння застосовувати знання, набуті на заняттях, у повсякденному житті.

Важливе завдання сьогодення – учитися жити в заданих умовах, тут і зараз. Насамперед це означає – дорослим дбати про захист та безпеку і при­вчати до цього малечу. А ще, попри всі небезпе­ки і негаразди, учити дітей дослухатися до своїх відчуттів та емоцій, помічати красу сві­ту навколо і радіти життю.

Комментариев нет:

Отправить комментарий