суббота, 6 января 2024 г.

ІНКЛЮЗИВНЕ ДОШКІЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

          Дитина з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту (Закон України «Про освіту» №2145-VII від 05.09.17р.)

Відповідно до розуміння інклюзивної освіти та міжнародних документів (Міжнародна стандартна класифікація освіти (ISCED) розроблена ЮНЕСКО), до категоріїї «діти з особливими освітніми потребами» відносять:

    дітей з порушеннями психофізичного розвитку;

    дітей з інвалідністю;

    дітей із родин переселенців;

    дітей-іноземців (з особливими мовними потребами, які не вивчали й не розуміють мову країни);

    обдарованих дітей;

    дітей-представників національних, релігійних менш;

    дітей із сімей зі складними життєвими обставинами;

    дітей-сиріт та ін.

Труднощі дітей з особливими потребами пов’язані не лише з відчуттями фізичного обмеження і дискомфорту, переживанням втрати своїх можливостей, але й з «багажем» того негативного ставлення, з яким стикається людина у своєму найближчому оточенні.          Уявлення про дитину з особливими потребами, як про людину, яка багато чого не може робити, потребує допомоги інших – викликає найчастіше почуття жалю. Це заважає дитині включатися в активну соціальну взаємодію.

Умови успішної соціалізації дитини з ООП:

    раннє виявлення порушень і проведення корекційної роботи з перших місяців життя;

    готовність батьків допомагати дитині протягом усіх років інтегрованого навчання;

    супровід вихованця командою супроводу здатною надавати консультативну допомогу педагогам і батькам;

    можливість отримувати інклюзивну освіту за місцем проживання дитини;

    наявність спеціальних освітніх програм і посібників;

    орієнтація на дитину;

    матеріально-технічне забезпечення освітнього процесу;

    система взаємодії фахівців, батьків, педагогів, служб ІРЦ, тобто наявність оптимальної системи комплексного супроводу дітей з ООП.

Інтеграція означає «відновлення цілого». Інтегрування дітей з ООП до освітніх закладів це світовий процес до якого долучені всі високорозвинені країни, в основі концепції інклюзії лежить дотримання принципів прав дитини на використання всіх можливостей які пропонує суспільство.

 Інклюзія – «приналежність або включення», тобто тут індивідуальність кожної людини розглядається як норма, люди не діляться на групи відповідно своїх особливостей. В освіті інклюзія виступає за право кожної дитини, незалежно від індивідуальних переваг і недоліків, брати участь в житті суспільства нарівні з іншими і вчитися в одному освітньому середовищі з однолітками, а не в спеціалізованих освітніх закладах.

Інклюзія виходить із того, що право всіх дітей на спільну освіту і виховання потрібно реалізовувати, попередньо провівши ряд реформ.

Інклюзія забезпечує:

    визнання рівної цінності для суспільства всіх дітей;

    подолання бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх дітей, а не тільки дітей з особливими освітніми потребами;

    аналіз і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних закладів для окремих категорій дітей. Проведення реформ і змін, спрямованих на користь усіх;

    переконання, що відмінності між дітьми – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а не перешкоди, які необхідно долати;

    визнання прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що розташовані за місцем проживання;

    покращення ситуації у школах(дошкільних закладах) у цілому як для учнів(дітей), так і для педагогів.

    визнання ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у розвитку місцевих громад;

    розвиток партнерських відносин між школами і місцевими громадами;

    визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.

Переваги інклюзивної освіти

Для дітей з ООП

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, соціальний та емоційний розвиток дітей.

Ровесники є прикладом для наслідування.

Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

Освітній процес проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.

У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

Для інших дітей

Вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, налагоджувати і підтримувати дружні стосунки з дітьми, які відрізняються від них.

Вчаться співробітництву.

Вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.

Для педагогів та фахівців

Вихователі інклюзивних груп краще розуміють індивідуальні особливості дітей та оволодівають різноманітними педагогічними технологіями, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням індивідуальних особливостей дитини.

Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.

«Про затвердження Порядку організації інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти» ( 28 липня 2021 року)

 Діти з ООП здобувають дошкільну освіту відповідно до державного стандарту дошкільної освіти як і всі діти, проте за допомогою найбільш прийнятних методів, що враховують їхні потреби та можливості.

 Запроваджено 5 рівнів підтримки: від труднощів І ступеня прояву (незначні чи поодинокі) у дітей, яким надаватиметься підтримка першого рівня (визначається та надається у закладі освіти), до труднощів V, найтяжчого ступеня прояву, тобто дітям надаватиметься підтримка другого-п’ятого рівня (визначається фахівцями ІРЦ та зазначається у Висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини).

Кількість дітей з ООП тепер визначається за рівнями підтримки: 

    не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;

    не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки; 

    не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.

 Якщо інформація про рівень підтримки, якої потребує дитина, не міститься у висновку ІРЦ, то вона розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу та складності порушень.

 Для дошкільнят, труднощі у яких було виявлено під час навчання в закладі дошкільної освіти, за рішенням закладу освіти може надаватись підтримка першого рівня. Для цього за письмовою заявою батьків керівник дитсадка утворює команду психолого-педагогічного супроводу, яка визначає обсяг такої підтримки. Якщо ж зусиль закладу буде недостатньо і дитині потрібна буде спеціальна допомога, заклад рекомендуватиме батькам звернутись до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.

 Для всіх дітей з особливими освітніми потребами, незалежно від визначеного рівня підтримки, команда психолого-педагогічного супроводу складає індивідуальну програму розвитку, а для тих дошкільнят, які цього потребують, – індивідуальний навчальний план.

 Таким чином, на основі аналізу існуючих проблем у реалізації інклюзивної освіти в ЗДО, необхідна побудова певної моделі інклюзії в даних установах. Що, в свою чергу, дасть можливість, з одного боку, батькам скористатися правом своїх дітей на доступність дошкільної освіти, з іншого – надасть можливість ЗДО реалізувати дане право. Побудова такої моделі має спиратися на кращий досвід дошкільних закладів в області реалізації інклюзивної освіти та враховувати різноманітні індивідуальні особливості дітей з ООП.

Комментариев нет:

Отправить комментарий