ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗІЇ
В ДОШКІЛЬНІ ЗАКЛАДИ РІЗНИХ ТИПІВ
В ДОШКІЛЬНІ ЗАКЛАДИ РІЗНИХ ТИПІВ
Конституція України, Закон України «Про освіту»
гарантують усім дітям право на освіту, отже, й можливість реалізувати це право
в усіх державних освітніх закладах незалежно від статі, раси, національності,
соціального та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання тощо. Діти з
особливими потребами мають право на задоволення своїх потреб так само, як і
всі інші члени суспільства.
Інклюзивна освіта передбачає особистісно орієнтовані підходи, методи навчання для кожної дитини
з урахуванням її особливостей, здібностей, психофізіологічних порушень. Це –
гнучка система, де враховуються потреби всіх дітей, не тільки з проблемами
розвитку, а й різних етнічних, соціальних груп, різної статі, віку. Система
навчання підлаштовується під дитину, а не дитина під систему, тож переваги
дістають усі вихованці. Діти з особливими потребами можуть перебувати в групі
повний час або частково, навчаючись з підтримкою і за індивідуальним навчальним
планом.
Перебування в групі зі здоровими однолітками дає дитині
можливість набувати комунікативних та соціальних навичок відповідно до її віку,
спільні заняття сприяють концентрації її уваги, посиленню мотивації до
навчання.
Досвід перебування в інклюзивній групі – добре підґрунтя
для подальшої освіти та набуття вмінь, конче потрібних для успішного
самостійного життя в суспільстві. Перший етап введення дітей з особливостями
психофізичного розвитку до загальноосвітнього простору здійснюється в
дошкільному закладі.
Включення таких дітей у педпроцес закладу змінює насамперед установки
дорослих: у всіх дітей є особливості, а не тільки у дітей з особливими
освітніми потребами. Дотепер у педагогічній практиці цим особливостям не
завжди приділялася належна увага. Особливості «особливих» дітей не помічати
неможливо – доводиться змінювати педпроцес, щоб професійно розв’язувати
проблеми їх освіти разом з іншими. Водночас, створюючи спеціальні особливі
умови для «особливих» дітей, порушується принцип рівних прав для інших
вихованців. Тому слід навчитися працювати, враховуючи індивідуальні
особливості кожного. Освіта з урахуванням індивідуальних відмінностей дітей
потребує створення нових форм та способів організації освітнього процесу. Тут
потрібний постійний творчий пошук, внесок від кожного. До педпроцесу
залучаються всі його учасники – педагоги, батьки, діти, адміністрація.
На жаль, доводиться констатувати: нині мало хто в нашій
країні готовий до повноцінного впровадження моделі інклюзивної освіти через
недостатню кваліфікацію кадрів, відсутність нормативної бази, досить високу
витратність процесу. Тож сучасний етап слід розглядати як перехідний і рухатися
дуже обережно, обмірковуючи кожний крок, аналізуючи умови та добираючи
оптимальні засоби для реалізації інклюзії у практиці.
На сучасному етапі становлення інклюзивної освіти також важливо спиратися на досвід
інтегративної освіти, на спеціалізовані заклади, які накопичили досвід роботи з
дітьми з особливими освітніми потребами, оскільки тут працюють фахівці,
створено спеціальні умови та методики, орієнтовані на врахування
індивідуальних особливостей дітей. Ці заклади треба розглядати як ресурс для
тих, хто хоче включитися в інклюзію. Варто продумати спеціальні заходи з
налагодження взаємодії між загальноосвітніми та спеціалізованими закладами.
Принципи дошкільної
інклюзивної освіти
Принцип індивідуального підходу передбачає вибір форм, методів і засобів навчання та виховання з
урахуванням індивідуальних освітніх потреб кожної дитини в групі.
Індивідуальні програми розвитку ґрунтуються на діагностиці функціонального
стану дитини й припускають вироблення індивідуальної стратегії розвитку
конкретного вихованця. Індивідуальний підхід передбачає не тільки увагу до
потреб дитини, але й надає їй самій можливості реалізувати свою
індивідуальність.
Принцип підтримки самостійної
активності дитини. Реалізація цього
принципу дає змогу формувати соціально активну особистість, яка є суб’єктом
свого розвитку та соціально значущої діяльності. Якщо активність – цілком
прерогатива дорослих, формується так звана «навчена безпорадність» – феномен,
коли дитина очікує зовнішньої ініціативи, сама лишаючись пасивною. Це
стосується і батьків дітей з особливими потребами. Батьки можуть сподіватися
на допомогу або активно домагатися пільг від держави, ігноруючи власні
можливості участі у соціальному житті.
Принцип активного залучення в
освітній процес усіх його учасників передбачає створення умов для розуміння та прийняття одне одного з метою
досягнення плідної взаємодії на гуманістичній основі. Інклюзія – активне
включення дітей батьків і фахівців у спільну діяльність.
Принцип міждисциплінарного
підходу. Різноманітність індивідуальних характеристик дітей
диктує необхідність комплексного, міждисциплінарного підходу до методів та
засобів виховання й навчання. Фахівці (вихователь, логопед, соціальний педагог,
психолог, дефектолог, за участю старшого вихователя), що працюють у групі,
регулярно здійснюють діагностику дітей та складають в результаті обговорення
освітній план дій, розрахований як на конкретну дитину, так і на групу в
цілому.
Принцип варіативності в
організації процесів навчання і виховання. Включення в інклюзивну групу дітей з різними особливостями розвитку
передбачає наявність варіативного розвивального середовища, тобто відповідних
розвивальних та дидактичних посібників, засобів навчання, безбар’єрного
середовища, варіативної методичної бази та здатність педагога до застосування
різноманітних методів і засобів роботи як загальної (дошкільної), так і
спеціальної педагогіки.
Принцип партнерської взаємодії із
сім’єю. Завдання фахівця – встановити довірчі партнерські
взаємини з рідними дитини, домовитися про спільні дії, уважно ставитися до
їхніх запитів.
Принцип динамічного розвитку
освітньої моделі дошкільного закладу. Модель дошкільного закладу, включаючи нові структурні підрозділи,
фахівців, розвивальні методи і засоби, може змінюватися.
Впровадження інклюзії
вимагає врахування особливостей різних типів закладів дошкільної освіти.
Дошкільний заклад
компенсуючого типу – заклад, який відвідують діти
однієї категорії, працюють фахівці, є спеціально організоване предметно-
розвивальне середовище.
Для реалізації інклюзивної практики в такому закладі
можливі різні форми соціальної інклюзії – створення на базі садка додаткових
освітніх послуг, які можуть відвідувати діти вікової норми; залучення родин, у
яких є діти з особливими потребами, до соціальних програм міста (відвідування
театрів, музеїв, цирку, організація конкурсів, фестивалів, створення
дитячо-батьківських клубів тощо).
Дошкільний заклад комбінованого типу – заклад, у якому виховуються діти різних категорій і діти вікової норми,
працюють фахівці, є спеціально організоване предметно-розвивальне середовище.
У дошкільних закладах такого типу можна створювати
комбіновані групи – аналог інклюзивних груп, законодавчо визначивши для них
штати, фінансування, освітні програми. Всі інші дії з реалізації інклюзії
можна чинити за аналогією з дошкільним закладом компенсуючого типу.
Дошкільний заклад, у якому діють спеціальні служби (Лекотека, Служба ранньої допомоги, Консалтинговий центр). У такому закладі фахівці працюють з дітьми різних категорій, створено
відповідне предметно-розвивальне середовище.
Інклюзія реалізується через створення варіативних умов
для різних дітей: індивідуальні форми роботи з дітьми, дитячо-батьківські
групи, консультації батьків, групи для батьків, дитячі групи як короткочасного,
так і 10, 12, 14-годинного перебування. У закладі має бути забезпечений
медико-психолого-педагогічний супровід дітей та їхніх батьків силами залучених
до служб відповідних фахівців.
Масовий дошкільний заклад, у якому є групи розвитку
«Особлива дитина». У спеціальних групах, як
передбачено штатним розписом, працюють фахівці з дітьми різних категорій.
Дошкільні заклади з групами розвитку «Особлива дитина»
подібні за моделлю до закладів зі службами, оскільки також пропонують різні
освітні послуги залежно від освітніх потреб «особливих» дітей. Істотно, що для
таких груп передбачені фахівці, здатні забезпечити освітні потреби «особливих»
дітей. Інклюзія передбачає участь дітей у спільних заходах, взаємні
відвідування груп дітей, об’єднання дітей на заняттях з додаткової освіти в
підгрупах.
Дошкільні заклади, в яких відкривають інклюзивні групи,
можуть брати у штат фахівців, які забезпечуватимуть освітні потреби «особливих»
дітей. Сама інклюзивна група має реалізувати різнорівневі освітні програми та
програми із соціалізації дітей.
Заклади дошкільної освіти, де є по двоє-троє дітей з особливими
потребами, але які за складом не можуть відкрити інклюзивні групи, можуть
скористатися послугами фахівців психолого-педагогічних, медико- соціальних
центрів, фахівців спеціалізованих дошкільних закладів, які забезпечать
консультування з питань діагностики та складання освітніх планів для дітей з
особливими потребами.
Підготувала викладач спеціальності
«Дошкільна освіта» Л. М. Ткаченко
Комментариев нет:
Отправить комментарий