Виховання творчої особистості – одне з
найважливіших соціальних завдань, які покликані розв'язувати всі ланки освіти. Широкі
можливості для проникнення дошкільнят у творчий процес дає художня праця.
Залучаючи до неї дитину, вихователь не лише сприяє її психічному розвитку і становленню
особистості, а й спонукає до відтворення прекрасного.
Заняття з
художньої праці є однією з основних форм навчання дошкільнят трудовим діям.
Головне їхнє значення полягає у:
-
розширенні знань дітей
про навколишній світ і речі, створені людьми у процесі праці;
-
формуванні
морально-естетичних уявлень;
-
розвиткові сенсорних
здібностей, творчої уяви і фантазії;
-
удосконаленні навичок
мовної культури;
-
виробленні трудових
умінь;
-
навчанні планувати,
організовувати і контролювати свою роботу;
-
працювати самостійно,
дотримуватися культури та естетики праці;
-
розвитку творчих
здібностей, нахилів та інтересів.
Правильно організована художня праця у дошкільному закладі і вдома, стимулює бажання працювати, формує духовні й
фізичні сили дошкільника. Усе це є доброю підготовкою до подальшого успішного навчання в школі.
Як і всі інші, заняття з художньої праці мають
розвивальний характер. Дошкільнята набувають знань про різні види матеріалів,
їхні властивості, засвоюють відповідну термінологію. Розглядаючи взірці
виробів (зокрема
виготовлення листівок), вони обстежують їхню
форму, колір, характеризують будову та співвідношення деталей, визначають
спосіб виготовлення. А це вимагає від дитини цілеспрямованого спостереження,
осмислення структурних елементів виробу, напруження пам'яті, усвідомлення
самостійних дій. Відбувається процес розширення уявлень про навколишній світ,
активізується розумова діяльність.
Водночас із удосконаленням та розвитком
психічних процесів розвивається мовлення. Заняття з художньої праці дають можливість
відучити від
користування загальними словесними означеннями, давати більш точну
характеристику предметам, матеріалам та їхнім властивостям. Коротка доступна і
цікава інформація про матеріали, не лише поглиблює знання, підсилює емоційне
сприймання, а й збільшує запас слів новими поняттями (пап'є-маше, вовна,
макраме, оригамі та ін.). Розглядаючи взірець, закріплюються деякі просторові й
математичні поняття, а при описі різних дрібних предметів, зроблених
власноручно, діти привчаються використовувати конкретніші словесні вирази. Мова
збагачується епітетами, порівняннями, вдосконалюються граматична будова і
зв'язне мовлення (при описуванні зразків, аналізі та оцінюванні невеликих
предметів).
Художня праця благотворно впливає і на розвиток
сенсомоторики – узгодженості в роботі очей і рук, удосконалює координацію
рухів. Водночас, обстежуючи предмет або матеріал, дитина набуває чуттєвого
досвіду, що відіграє велику роль у пізнанні довкілля. Спочатку предмет
сприймається очима загалом, надалі обстеження предмета рукою і поглядом
супроводжується аналізом основних частин. На наступному етапі виділяються
дрібніші деталі та їхні пропорційні співвідношення. Наприкінці відбувається
повторне цілісне сприймання предмета чи матеріалу. Таким чином, малятам
пропонується система узагальнених дій на пізнання предметів, матеріалів та
їхніх властивостей, пропорційних співвідношень цілого і його частин. Чим
ширшою буде орієнтація дітей у цьому, тим скоординованішими, чіткішими і
впевненішими будуть рухи, вдосконалюватимуться трудові вміння і навички,
більше розвиватимуться творчі здібності.
Для успішного розвитку творчих здібностей на
занятті з художньої праці доцільно продумувати і творчі завдання при виготовленні листівок. Спочатку розглядаються різноманітні дрібні предмети,
виготовлені власноручно, як взірці. Вихователь запитує дітей
про матеріал, з якого вони виготовлені, його властивості, про послідовність
роботи, пропонує знайти кілька варіантів виготовлення, подумати над
декоруванням. Завершальний етап такої роботи –
поява нових продуктів дитячої діяльності. Саме на цьому етапі дитина починає цікавитись якістю своєї продукції,
намагається зробити її якнайкраще, відчуває задоволення від виконаної роботи.
Освітньо-виховний
потенціал розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку полягає у
можливості набуття дітьми цілісних знань, у підвищенні мотивації дошкільників
до здобуття додаткової інформації, опануванні найважливішими методами наукового
пізнання (висунути та обґрунтувати задум, самостійно сформулювати завдання
проекту, знайти метод аналізу ситуації тощо) та навиками пошуково-дослідницької
роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий