вторник, 22 августа 2017 г.

ВИГОТОВЛЕННЯ КВІТІВ З ПАПЕРУ НА ЗАНЯТТЯХ З ХУДОЖНЬОЇ ПРАЦІ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ



Художня ручна праця – це діяльність, що спрямована на виготовлення реального предмета, який дитина може використовувати в іграх, розвагах, побуті. Вона є одним із видів дитячої діяльності, що потребує від дітей не тільки спеціальних знань та умінь, дотримання технологічної дисципліни, а й здатності оперативно приймати рішення у нестандартних ситуаціях, постійно вдосконалювати процес праці та створюваний нею продукт.
         Функціональною метою ручної праці для дітей є виготовлення виробів з паперу, картону, текстильних і природних матеріалів. Виготовлення подарунків рідним і друзям позитивно впливає на свідомість дитини: привчає проявляти увагу до оточуючих, працювати заради того, щоб зробити їм приємне. Така праця розвиває довільну увагу, просторову уяву, спостережливість, художнє мислення, естетичне чуття, конструктивні здібності, дрібну моторику рук, формує корисні практичні навички, збагачує знаннями про властивості різних матеріалів. Її результати, здебільшого, викликають позитивні емоції, захоплення у дорослих, що посилює ефект самопізнання, самоусвідомлення, самоствердження дитини.
         Художня ручна праця – це творчі дії дитини з різними матеріалами та естетично значущими предметами, виробами для прикрашання побуту, ігор, праці і відпочинку. За своїм змістом та ціннісними орієнтаціями така праця  різнобічно впливає на особистість, яка формується, на її фізичний та розумовий розвиток, на вдосконалення почуттів та уявлень. При цьому навчання дитини не обмежується лише засвоєнням певних навичок та прийомів роботи, воно має сприяти становленню творчої індивідуальності.
Правильно організована ручна праця в дошкільному закладі  дає дітям поглиблені знання про якості і можливості різних матеріалів, сприяє закріпленню позитивних емоцій, стимулює бажання працювати, опановувати основи прикладної майстерності, заохочує до декоративної творчості, тобто готує кожну дитину до навчання в школі. Вона є дієвим засобом формування морально-вольових якостей характеру, таких як  уміння зосереджено займатися справою певний час, доводити розпочату справу до кінця, допомагати товаришу, звертатись по допомогу, домовлятись між собою. Ручна праця  вчить наполегливості, старанності, навіть терпінню. Без певних зусиль не отримати гарний результат, який би задовольнив естетичні потреби – охайність, яскравість, виразність виробу.
         Різноманітність художніх технік  цілком відповідає різноманітності квіткових мотивів, що дозволяє з реалістичною точністю виготовляти декоративні вироби.
 Існує безліч художніх технік, використання яких дозволяє  створювати цілі шедеври паперової творчості. Це такі як :
-   паперова пластика – виготовлення напівоб’ємних та об’ємних  виробів
-   техніка  орігамі – складання виробів з цілого аркуша
-   техніка  квіллінга – скручування елементів зображення з паперових смужок
-   торцювання – накручування на олівець клаптиків м’якого паперу   наклеювання їх на шаблон.
         Якими б вишуканими, складними і дивними не були паперові шедеври, в основі їх народження залишаються ті елементарні навички ручної праці, які формуються у дошкільному дитинстві: вміння користуватись простим олівцем, складати папір в різних напрямках,  різати ножицями рівно, по контуру, по лініях згину, «на око», робити надрізи, вирізати симетричні та  багато однакових деталей; наклеювати частини зображення на поверхню, скручувати папір, обривати його шматочками, компонувати, скріплювати виріб тощо.
         Фактично квіти з різних видів паперу – це поєднання зображувальних, аплікативних технічних умінь з конструктивними навичками, що є сходинкою дизайнерської діяльності дошкільників, яка обов’язково містить прагматичне зерня: квіти – це красиво, ними можна прикрашати, їх можна дарувати, а можна просто милуватись і пишатися своїми досягненнями.
         Виготовлення паперових квітів спрямоване на розвиток творчої активності, ініціативності, образного мислення, дитячої уяви і фантазії, сприйнятливості до краси в навколишньому, збереження й творення краси можна  розглядати як інтегрований (синтезований) підхід до художньої  діяльності дошкільника. Він передбачає надання дітям  можливості якомога більше спостерігати, використовувати різні доступні  матеріали, розвивати не лише розум, а й естетичні почуття.
         Орієнтовну тематика занять по виготовленню квітів з паперу:
1.    «Водяна лілія» (лотос) – паперопластика.
2.    «Весняний луг» – паперопластика, аплікація.
3.    «Запашний бузок» – набивання (тичкування).
4.    «Квітуча яблуня» (гілка, дерево) – декоративне конструювання.
5.    «Проліски й підсніжники» – аплікація.
6.    «Мімоза» – аплікація з паперових кульок (серветки).
7.    «Нарцис» – паперопластика, квілінг.
8.    «Кульбабки» – квілінг.
9.    «Тюльпани» - аплікація.
10.                      «Лілії» - паперопластика на основі долоні.
11.                      «Айстри» (хризантеми)  – з гофрованого паперу.
12.                      «Жоржини» – з кольорового паперу, складання і вирізання «на око».
13.                      «Троянди» – техніка пейп-арт.
14.                      «Тюльпан» – орігамі.
15.                      «Гвоздики» – з серветкових кружечків, техніка торцювання.
16.                      «Соняшники» – паперопластика, квілінг.
17.                       «Ромашки» – паперопластика, квілінг.
18.                       «Волошки» – з гофрованого паперу
         Звичайно, дітей старшого віку цікавлять не лише квіти, тому план роботи вихователя з художньої праці  містить багато інших  завдань, виконання яких  потребує різних матеріалів, різних способів  з’єднування частин у ціле, різного використання  готових виробів, але всі їх об’єднує багато спільних моментів, що стосуються організації роботи дітей, умов для занять  і методики роботи самого вихователя.
Отже, художня ручна праця – це творча робота дитини з різними матеріалами, в процесі якої вона створює корисні та естетично значущі вироби для прикрашання побуту, гри, відпочинку, а виготовлення квітів з паперу зокрема сприяє, у значній мірі, саме розвитку загально навчальних умінь, тому що інтелектуальні й моторні зусилля дитини мають вираження в образі естетично цінних  продуктів, що саме по собі позитивно впливає на емоційний фон  навчального процесу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий