понеділок, 25 серпня 2025 р.

Положення про деякі типи організації освітньої діяльності ЗДО (основні акценти)

 

Положення про деякі типи організації освітньої діяльності 

закладу дошкільної освіти

(основні акценти)

КМУ постановою від 07.07.2025 № 818 затвердив Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти (далі — Положення). Це Положення визначає основні засади функціонування суб’єктів освітньої діяльності за деякими типами організації освітньої діяльності, визначеними статтею 35 Закону України «Про дошкільну освіту», а саме: ясла, дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний (родинний) садок, мінісадок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини.

Типи організації освітньої діяльності

Дія Положення поширюється на таких суб’єктів освітньої діяльності:

– державні, комунальні, приватні, корпоративні заклади дошкільної освіти (далі — ЗДО);

– інших юридичних осіб публічного чи приватного права, що мають у своєму складі (складі своїх філій) дошкільний підрозділ (далі — інші юридичні особи);

– фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.

Дія Положення не поширюється на ЗДО, дошкільні підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти або інших юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців, що організовують та провадять освітню діяльність за типом організації освітньої діяльності — спеціальний дитячий садок.

Суб’єкти освітньої діяльності можуть поєднувати різні типи організації освітньої діяльності, утворюючи для цього окремі структурні підрозділи та / або групи вихованців.

Формування та наповнення груп

Суб’єкти освітньої діяльності формують групи вихованців, зокрема: вікові, різновікові, чергові, інклюзивні та / або спеціальні. Групи також можуть бути:

– з різним розпорядком перебування дітей;

– за різними формами здобуття дошкільної освіти;

– з організацією освітнього процесу за різними освітніми чи парціальними програмами тощо.

Групи вихованців формують відповідно до рішення керівника ЗДО або уповноваженої ним особи.

Співвідношення кількості вихованців до кількості вихователів може бути перевищено не більше ніж на 20% максимальної кількості дітей у групі та виключно у групах вихованців дошкільного віку.

Кількість вихованців у групах державних, комунальних ЗДО, дошкільних підрозділів державних, комунальних закладів загальної середньої освіти не може становити менше:

– п’яти дітей віком від року;

– трьох дітей віком до одного року.

Групи за віком

Відповідно до віку дітей формують такі групи:

– вікова — у групі перебувають діти одного віку;

– різновікова — перебувають діти з різницею у віці.

Формування групи за сімейними (родинними) ознаками передбачає, що вихованці перебувають між собою в сімейних (родинних) стосунках незалежно від ступеня їх споріднення.

Інклюзивні та спеціальні групи

Інклюзивні та / або спеціальні групи вихованців створюють, щоб забезпечити здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) та їх психолого-педагогічний супровід.

Для дітей з ООП в інклюзивних групах організовують інклюзивне навчання відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 10.04.2019 № 530.

Спеціальні групи утворюють та організовують їхню діяльність відповідно до Порядку утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 04.04.2025 № 381.

Здобувати дошкільну освіту дитині з ООП може допомагати асистент дитини, якого допускають до участі в освітньому процесі в порядку, визначеному МОН.

Групи з різним часом перебування

Для того щоб організовувати освітню діяльність, можна формувати групи вихованців із різним часом і розпорядком перебування. Зокрема, групи:

– повного дня — не більше 12 годин;

– короткотривалого перебування;

– чергові — у ранкові, вечірні години; у вихідні, святкові та неробочі дні.

  Якщо для того щоб створити окрему групу вихованців з короткотривалим перебуванням, немає достатньої кількості дітей, то їх можуть зарахувати для короткотривалого перебування до групи повного дня. Це можливо в разі наявності / створення в закладі груп повного дня.

Час і розпорядок перебування вихованців у групах встановлюють установчими документами та / або рішенням керівника ЗДО, якщо інше не встановлено його засновником / засновниками.

Групи з різними формами здобуття освіти

Для того щоб організовувати освітню діяльність, можна формувати групи вихованців за такими формами здобуття освіти: очною (денною), мережевою, дистанційною, а також педагогічного патронажу.

 

Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу

Освітній процес організовують відповідно до освітніх і парціальних програм, програми розвитку, плану роботи на рік суб’єкта освітньої діяльності.

Напрями діяльності

Освітній процес спрямовують на розвиток особистості, обдарувань вихованців та досягнення ними результатів, визначених Державним стандартом дошкільної освіти.

Освітній процес здійснюють з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку вихованців, їхніх особливих освітніх потреб.

Для того щоб виявляти та розвивати здібності вихованців, освітній процес можна організовувати за одним чи кількома пріоритетними напрямами, як-от: художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо.

Під час освітнього процесу застосовують засоби й методи розвитку, виховання, навчання, а також форми взаємодії з вихованцями, що є найбільш прийнятними для дітей відповідного віку та враховують їхні освітні потреби. Зокрема, педагогічні працівники можуть адаптувати / модифікувати зміст освітньої програми.

Освітні програми

Освітній процес здійснюють за однією або декількома освітніми та / або парціальними програмами (ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Рішення про використання в освітньому процесі конкретної освітньої, парціальної програми (конкретних освітніх, парціальних програм) схвалює педагогічна рада суб’єкта освітньої діяльності. У разі відсутності педагогічної ради рішення ухвалює керівник ЗДО, іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу.

Для того щоб забезпечити потреби вихованців, досягнення ними результатів, визначених Державним стандартом дошкільної освіти, суб’єкти освітньої діяльності мають право комбінувати, інтегрувати, а також в інший спосіб адаптувати обрані ними освітні та парціальні програми.

Залучати вихованців під час освітнього процесу до участі в заходах, не пов’язаних із виконанням освітніх та / або парціальних програм, забороняється, крім випадків, визначених законодавством.

Освітнє середовище

Освітній процес організовують у безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі. Воно має відповідати віковим особливостям вихованців, давати їм змогу займатися різними видами активностей чи усамітнюватися, підтримувати ініціативу та самостійність.

У групових приміщеннях облаштовують місця для:

– розвитку, в тому числі для ігрових та фізкультурних активностей;

– дозвілля та відпочинку вихованців.

Щоб забезпечити тимчасову або постійну підтримку дітей в освітньому процесі, здійснювати психолого-педагогічний супровід, в тому числі організовувати корекційно-розвиткові заняття з дітьми з ООП, суб’єкти освітньої діяльності облаштовують:

– ресурсні кімнати;

– ресурсні осередки в інших приміщеннях;

– сенсорні кімнати тощо.

Вимоги до педагогічних працівників

Освітній процес організовують педагогічні працівники та особи, залучені до освітнього процесу. Вони в партнерстві з батьками:

– забезпечують єдність розвитку, виховання та навчання вихованців;

– беруть участь у створенні безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких проявів жорстокого поводження з дитиною, насильства, у тому числі булінгу (цькування).

Працівники суб’єктів освітньої діяльності, інші фізичні особи, безпосередньо залучені до забезпечення здобуття дошкільної освіти та взаємодії з дітьми, повинні відповідати вимогам, визначеним статтею 25 Закону України «Про дошкільну освіту».

Матеріально-технічні ресурси

Педагогічних працівників забезпечують ресурсами (ігровими, дидактичними, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними тощо), які дають змогу:

– здійснювати освітній процес;

– реалізовувати обрані освітні та парціальні програми;

– виконувати вимоги Державного стандарту дошкільної освіти.

Орієнтовні переліки матеріально-технічного, навчально-методичного та інформаційного забезпечення ЗДО, рекомендовані для забезпечення провадження якісної освітньої діяльності, затверджує МОН.

Особливості організації цілодобового перебування вихованців

Суб’єкт освітньої діяльності з підстав, визначених частиною четвертою статті 17 Закону України «Про дошкільну освіту», може створювати умови для тимчасового цілодобового перебування вихованця / вихованців віком від трьох років. Це може робити суб’єкт освітньої діяльності, який функціонує за одним із таких типів організації освітньої діяльності як дитячий садок, мінісадок, сімейний (родинний) садок, центр розвитку дитини.

Для цілодобового перебування створюють окремі групи дітей одного віку або різновікові. Група з цілодобовим перебуванням функціонує у вечірній, нічний та ранковий час.

Загальний строк цілодобового перебування вихованця / вихованців у ЗДО, крім сімейного (родинного) садка, становить не більше двох діб на тиждень або 10 діб на місяць.

Порядок надання послуги цілодобового перебування вихованця, у тому числі розмір і процедура її оплати, підстави звільнення від оплати, визначає засновник / засновники ЗДО або уповноважені ними органи /особи.

                                            Джерело: https://emetodyst.expertus.com.ua/10024937

Немає коментарів:

Дописати коментар

Положення про деякі типи організації освітньої діяльності ЗДО (основні акценти)

  Положення про деякі типи організації освітньої діяльності  закладу дошкільної освіти (основні акценти) КМУ постановою від 07.07.2025 № 818...