ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: шляхи впровадження
Сьогодні проблемам включення дітей з особливими потребами до соціального життя й загальноосвітнього простору приділяється особлива увага. Так, на Всеукраїнській конференції, організованій МОН України («ДВ», 2013, №6), впровадження інклюзивної освіти визначено як одне з важливих завдань. Водночас реалізувати його у нинішніх умовах непросто. На допомогу керівникам і педагогам подаємо своєрідний алгоритм уведення інклюзивної практики в роботу дитсадка.
ПОНЯТТЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Демократичні перетворення, що відбуваються в Україні,
процес входження у світове економічне співтовариство зумовили зміну ставлення
суспільства до проблем людей з обмеженими можливостями здоров’я, привели до
усвідомлення необхідності їх ширшої інтеграції в соціум. Так, у 1994 р. 92 країни,
зокрема й Україна, прийняли Саламанкську декларацію, в якій пріоритетним
завданням освітньої політики було проголошено створення інклюзивної освіти.
До кінця XX ст. у багатьох розвинених країнах світу (США,
Великій Британії, Німеччині, Скандинавських країнах) провідною стратегією в
освіті дітей з особливими потребами стала інтегративна освіта, за якої для
включених у загальноосвітній процес дітей з особливими потребами створювалися
додаткові спеціальні умови.
Інтегративна освіта полягає у
створенні корекційних класів у масових школах і відповідних груп у дитячих садках.
Це – перший крок від класичної системи спеціальної освіти (яка передбачає повну
сегрегацію «особливих» і «нормальних» дітей) до освіти, що визнає відмінності
між людьми як цінність і приймає кожну людину як повноправного учасника
освітнього процесу.
Досвід реалізації інтеграційних програм показав, що, з
одного боку, індивідуальний підхід, який застосовується до дітей з особливими
потребами, конче потрібний кожній дитині, а також, що створені в процесі
роботи методи і способи навчання та виховання відкривають нові перспективи для
дітей з нормативним розвитком. З іншого боку, стало очевидним: виокремлення «особливих»
класів і груп часто призводить до виключення «особливих» дітей із соціального
життя школи й дитячого садка, створює певні бар’єри в спілкуванні та взаємодії
дітей. Тому від ідеї інтеграції почали переходити до ідеї інклюзії – спільного
навчання й виховання дітей з різними стартовими можливостями.
Інклюзивна освіта передбачає
особистісно орієнтовані підходи, методи навчання для кожної дитини з
урахуванням її особливостей, здібностей, психофізіологічних порушень. Це –
гнучка система, де враховуються потреби всіх дітей, не тільки з проблемами
розвитку, а й різних етнічних, соціальних груп, різної статі, віку. Система
навчання підлаштовується під дитину, а не дитина під систему, тож переваги
дістають усі вихованці. Діти з особливими потребами можуть перебувати в групі
повний час або частково, навчаючись з підтримкою і за індивідуальним навчальним
планом.
Інтеграція передбачає адаптацію дитини до вимог системи,
інклюзія ж полягає в адаптації системи до потреб дитини.
Отже, інклюзивна освіта – наступний крок у розвитку освіти не тільки дітей з особливими потребами, а й усієї освітньої системи.
ЩО ДАЄ ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА
ДИТИНІ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
Конституція України, Закон України «Про освіту»
гарантують усім дітям право на освіту, отже, й можливість реалізувати це право
в усіх державних навчальних закладах незалежно від статі, раси, національності,
соціального та майнового стану, стану здоров’я, місця проживання тощо. Діти з
особливими потребами мають право на задоволення своїх потреб так само, як і
всі інші члени суспільства.
Перебування в групі зі здоровими однолітками дає дитині
можливість набувати комунікативних та соціальних навичок відповідно до її віку,
спільні заняття сприяють концентрації її уваги, посиленню мотивації до
навчання.
Досвід перебування в інклюзивній групі – добре підґрунтя
для подальшої освіти та набуття вмінь, конче потрібних для успішного
самостійного життя в суспільстві.
Комментариев нет:
Отправить комментарий