СТВОРЮЄМО ІНКЛЮЗИВНИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Інклюзивний заклад дошкільної освіти – заклад
освіти, що забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема:
адаптує освітні програми, середовище, методи та форми навчання, використовує
наявні ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних
послуг, створює позитивний клімат.
Для прийняття рішення про розгортання інклюзивної практики в освітньому закладі слід вивчити наявні для цього умови.
Умови створення інклюзивного дошкільного закладу
− Наявність родин з дітьми, що мають особливі потреби, згодних прийти в
дошкільний заклад.
− Психологічна готовність керівника і колективу закладу до інклюзії –
ознайомлення з основними цінностями, цілями та методиками організації
інклюзивної практики та підтримка їх.
− Наявність відповідних фахівців (дефектологів, психологів, логопедів,
тьюторів) або домовленості про психолого-педагогічний супровід дітей з
особливими потребами фахівцями з центрів психолого-педагогічного розвитку та
корекції, психолого-педагогічної та медико-соціальної допомоги.
− Наявність спеціальних умов для навчання і виховання дітей з обмеженими
можливостями здоров’я, в тому числі безбар’єрного середовища.
− Можливість підвищення кваліфікації педагогів.
Після прийняття рішення розгортається інноваційна педагогічна
діяльність, яка передбачає обов’язкові процедури: усвідомлення цінностей,
постановку цілей, добір та створення засобів і методів, оцінку результатів та
корекцію діяльності.
Головна мета дошкільного закладу, що впроваджує інклюзивну освіту, – забезпечити умови для спільного виховання і навчання дітей з різними психофізичними особливостями розвитку.
Завдання інклюзивного дошкільного закладу
− Створення комфортного простору для всіх.
− Створення середовища, що сприяє гармонійному розвитку особистості.
− Формування толерантного співтовариства дітей, батьків, персоналу та
соціального оточення, о Створення педагогічної системи, центрованої на потреби
дитини та її сім'ї, о Формування міждисциплінарної команди фахівців, які
організовують освітній процес.
Діяльність проходить у кілька етапів відповідно до поставлених завдань.
Перші
кроки впровадження інклюзивної практики
−
Керівник дитсадка приймає рішення про організацію
інклюзивної практики в закладі, о Разом з представником від управління освіти
керівник аналізує кваліфікацію фахівців, комплектацію предметно-розвивального
середовища, освітніх програм і технологій, за якими працює заклад, на
відповідність їх умовам реалізації інклюзивних цілей.
−
Керівник обговорює з педколективом основні цілі, цінності
та принципи інклюзії, перспективний та поточний плани дій колективу, визначає
робочу групу та координатора з організації інклюзивної практики в ДНЗ. о
Координатор або представники робочої групи проводять зустрічі з комісією з
комплектування для визначення дітей з особливими освітніми потребами, які приходять
до дитсадка, і для отримання рекомендацій від психолого-медико- педагогічної
комісії, о За наявності в закладі консалтингового центру проводиться первинний
прийом дітей з особливими потребами для діагностики та розробки рекомендацій,
о Робоча група (це можуть бути фахівці Консалтингового центру разом з
педагогами) на основі рекомендацій, отриманих від психолого-медико-
педагогічної комісії, і за результатами діагностики, проведеної фахівцями
садка, затверджують освітній маршрут для дітей з особливими потребами в
дошкільному закладі (Лекотека, Служба ранньої допомоги, група розвитку «Особлива
дитина», інклюзивна група, додаткові заняття з фахівцями), розробляють
індивідуальний освітній план.
−
Керівник вибирає команду фахівців для обслуговування інклюзивної
групи, о Педагоги розробляють заходи з адаптації дітей групи до приходу дітей з
особливими потребами.
−
Керівник, педагоги та фахівці проводять зустрічі з
батьками вихованців з особливими потребами та з дітьми вікової норми для
роз’яснення та узгодження нових умов.
−
Керівник підписує договір з батьками вихованців.
−
Робоча група визначає параметри діагностики дітей в
адаптаційний період.
−
Педагоги складають розклад та розпорядок дня.
Якщо дитсадок прийняв рішення включити в освітній процес дитину з
особливими освітніми потребами, то передусім слід скласти освітній
проект, у якому враховуватимуться особливості дитини та плануватимуться
зміни освітнього середовища.
Якщо в малюка порушено фізичну
сферу, планується весь маршрут його пересування по закладу, всі
режимні моменти та їх забезпечення (відвідування туалету, сидіння за столом,
прогулянки, рухові заняття), плануються педагогічні дії з організації
навчання та взаємодії дитини з іншими дітьми.
Якщо порушення в дитини пов’язані з емоційно-вольовою
сферою, продумуються дії вихователя щодо узгодження способів
управління групою та залучення новачка до дитячої спільноти.
Якщо в дитини порушення розумової
сфери – потрібні добре продумані програма з розвитку та
корекції, яка відповідає можливостям дитини, і форми узгодження та організації
різнорівневих програм на заняттях у групі.
Дуже важливо, щоб вихователі освоїли індивідуальний підхід, який застосовують у своїй професійній діяльності фахівці (психологи, логопеди, дефектологи). Для цього педагогів слід навчати на курсах професійної перепідготовки та підвищення кваліфікації, створити в дошкільному закладі міждисциплінарні команди фахівців.
Подальші
кроки в організації інклюзивної практики
Розробка концепції організації інклюзивної практики, що включає основні
цінності й технології їх реалізації.
− Розробка освітньої програми з урахуванням державних вимог та особливостей
інклюзивного процесу.
− Створення методичного забезпечення освітнього процесу.
− Запровадження варіативних форм реалізації інклюзивної освіти.
− Підвищення професійної кваліфікації педагогів та фахівців.
− Створення міждисциплінарної команди педагогів та фахівців для розв’язання
завдань індивідуальної та групової діагностики й розробки індивідуальних і
групових освітніх планів.
− Створення предметно-розвивального середовища.
− Розробка нової структури управління інклюзивним закладом.
− Налагодження партнерських взаємин з усіма учасниками освітнього процесу.
− Створення мережевої взаємодії з організаціями-партнерами.
Комментариев нет:
Отправить комментарий