ПРАКТИКА
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
1.
Мета і
завдання практики
Практика з природознавства є
продовженням опанування природничих дисциплін. Вона є складовою
науково-методичної підготовки майбутніх вихователів, забезпечуючи у них
формування природничо-наукового світогляду, а також уміння формувати у дітей
природничої компетентності.
Одна з інваріантної складової змісту Базового
компонента дошкільної освіти є «Дитина в природному довкіллі», яка передбачає
формування доступних дитині дошкільного віку уявлень про природу планети Земля
та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного
ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність у
дитини уявлень про живі організми і природне середовище, багатоманітність
явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок
природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний впливи
людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи
проявляється в її природоцільній поведінці: виваженому ставленні до рослин і
тварин, готовності включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою,
дотримання правил природокористування.
Метою практики з природознавства є формування
професійних умінь майбутніх вихователів з питань ознайомлення дошкільників з
природою і формування екологічної свідомості та екокультури дошкільників,
оволодіння знаннями про природу рідного краю, про розвиток мистецтва, культури,
а також практичними вміннями по вирощуванню рослин, організації екскурсій в
природу, іншими видами професійної діяльності.
Завдання практики:
- поглиблення теоретичних
знань з курсу природознавства і методики ознайомлення дітей з природою;
- формування умінь та
навичок по вирощуванню рослин, догляду за квітами квітника, організації
природоохоронної діяльності;
- ознайомлення здобувачів освіти із можливостями використання різноманітних об’єктів природи у роботі з дітьми дошкільного віку з метою формування екологічної культури;
- забезпечення високого
рівня екологічних знань та накопичення досвіду ціннісного ставлення до природи
та стійких екологічних мотивацій дошкільника;
- формування теоретичної бази знань про завдання, зміст, форми та методи роботи по формуванню екологічної культури у дітей дошкільного віку;
- формування
професійних умінь і навичок ознайомлення дошкільників з природою;
- розвиток навичок педагогічного прогнозування та практичного втілення
екологічних та методичних знань в умовах сучасного
дошкільного виховання.
У ході практики
здобувачі освіти виконують такі види діяльності:
- самостійне спостереження
за об’єктами живої та неживої природи;
- складання
характеристик різних видів природи;
- збір гербарію;
- складання плану
ділянки та квітника;
- підбір художнього
слова;
- підготовка
звітної документації.
Мета та завдання практики полягають в організації «живого споглядання» при
вивчені рідної природи, розвитку інтересу до природи, бережного ставлення,
підготовки до майбутньої роботи з дітьми дошкільного віку.
У
результаті проходження практики здобувач освіти повинні знати:
-
правила поводження в природі;
-
назви типових рослин і тварин, рослинні групування своєї місцевості;
-
пам’ятки природи;
-
види рослин і тварин своєї місцевості, занесених до Червоної книги;
-
види найбільших річок своєї місцевості, їх розташування;
-
педагогічні технології формування екологічної культури дітей дошкільного
віку.
У
результаті проходження практики здобувач освіти повинні вміти:
-
визначати відомі та невідомі рослини і тварини своєї місцевості;
- проводити спостереження у природі;
- збирати та опрацьовувати польовий матеріал;
- організовувати та проводити навчальні екскурсії у
природу;
-
застосовувати набуті знання в практичній діяльності;
-
добирати відповідне обладнання, оволодівати організаційними,
проектувальними, конструктивними, комунікативними уміннями;
-
впізнавати рідкісні
та зникаючі види рослин і тварин;
-
виявляти
природні взаємозв’язки;
-
оцінювати
вплив людини на природні явища, прогнозувати їх наслідки;
-
дотримуватись
правил поведінки при особистому спілкуванні з природними об’єктами і їх
комплексами в усіх видах діяльності;
-
пропагувати
ідеї бережного ставлення до природи.
Знання, отримані здобувачами освіти
під час практики, сприяють формуванню наукового світогляду та готують основу
для подальшого засвоєння природничого матеріалу.
2. ОРГАНІЗАЦІЯ
ПРОВЕДЕННЯ ПРАКТИКИ
Під час проходження
практики з природознавства здобувачі освіти виконують програму під керівництвом
викладача-керівника практики від коледжу.
Для
проведення практики з основ природознавства необхідно чітко відібрати об’єкти
спостережень і детально спланувати методику проведення онлайн екскурсій. Об’єкти спостережень повинні відповідати
змісту освітньої лінії Базового компонента дошкільної освіти «Дитина
у природному довкіллі», розділу «Дитина у природному довкіллі» освітньої
програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
Під час онлайн
екскурсій здобувачі освіти навчаються вести спостереження за природними
об’єктами, досліджують рослинні угрупування навчально-дослідної ділянки,
водойм, їх динаміку, взаємовідносини між членами угрупувань, виконують
індивідуальні та групові завдання. Крім того, здобувачі освіти отримують
навички планування і озеленення навчально-дослідної ділянки, догляду за квітниками
і газонами, навички планування куточка природи, флористичної роботи,
оволодівають технікою збирання рослин у природі та способами їх засушування,
набувають навичок морфологічного аналізу рослин, вчаться визначати рослини
самостійно та давати їм характеристику. Вивчають видовий склад безхребетних і
хребетних тварин прісноводної водойми.
Робота здобувачів освіти здійснюється під
керівництвом викладача, який спрямовує їх увагу на певні природні об’єкти чи
явища природи. У ході екскурсій студенти виконують певні завдання, які
визначені програмою практики. По
закінченню роботи проводиться підсумкова бесіда, в якій здобувач освіти
повідомляє про результати своєї роботи.
Результати своїх спостережень здобувачі освіти
занотовують у щоденнику, описуючи в загальних рисах особливості
навчально-дослідної ділянки, схеми квітників, спостереження стосовно окремих
рослин.
Тривалість
практики складає 5 робочих днів. Загальна кількість годин, що відводиться на
практику становить 30 год. (ознайомлення-екскурсія(відеопрезентація) та
самостійна практична робота за програмними завданнями).
Протягом практики здобувач освіти
повинен здати звітну документацію викладачу-керівнику практики для її перевірки
та підготуватися до захисту результатів практики (заліку).
3. ЗМІСТ ПРАКТИКИ
Тематика
екскурсій |
|
1 – й 02.06.25 р. |
Біоценоз лісу:
ярусність – дерева, кущі, трав’янисті рослини, мохи, гриби. Представники тваринного світу:
молюски, павукоподібні, комахи, плазуни, птахи, ссавці. Збір матеріалу і оформлення гербарію (5
видів росли: дерево, кущ, рослина лісу, квітка і рослина луків) за вимогами з
описом рослини. |
2 – й 03.06.2025 р. |
Біоценоз луків: лучні
злаки, бобові, різнотрав’я. Представники тваринного світу: комахи, земноводні, плазуни,
птахи. Опис рослин (5 видів), тварин (5 видів),
занесених до Червоної книги (З фотоматеріалами. Опис рослин і тварин для
дітей дошкільного віку). |
3 – й 04.06.25 р. |
Біоценоз водойми:
ярусність – прибережні рослини, занурені у воду, вільноплаваючі. Представники тваринного світу:
молюски, ракоподібні, комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи. Опис 5 видів рослин і 5 видів тварин куточка природи дошкільного закладу(вибір
вікової групи за групою загальної педагогічної практики |
4 – й 05.06.2025 р. |
Штучний біоценоз парку. Поняття
про паркові стилі. Ландшафтний стиль парку, ярусність. Використання
у парковому будівництві дерев, кущів природної флори України й
інтродукованих. Декоративні трав’янисті рослини у парковому оформленні:
багаторічні, дворічні, однорічні. Представники тваринного світу: комахи, птахи,
ссавці. Підготовка Методичної скарбнички
(прикмети, прислів’я, приказки, загадки, вірші,
визначені освітньою програмою «Дитина») для дошкільного віку. |
5 – й 06.06.2025 р. |
Агроценози. Куточок природи в закладі
дошкільної освіти. Ознайомлення з кімнатними рослинами та іншими мешканцями
куточка природи, дати їх біологічну характеристику. Догляд та пересадка
кімнатних квітів. Квітник на ділянці закладу дошкільної освіти. Ознайомлення з однорічними, дворічними та багаторічними квітами
квітника. Догляд за квітами квітника. Характеристика окремих видів
декоративних рослин (на вибір). Створити план
оформлення квіткової ділянки ЗДО або квітника з підписом назв квітів, їх видів. Звіт-захист результатів
проходження практики, ілюстрований фотографіями чи презентацією (виступ). |
Перелік звітної документації здобувача
освіти-практиканта:
1.
Характеристика різних
видів кущів, дерев, тварин, птахів, комах, риб, які зустрічаються в даній
місцевості:
- 5 видів декоративних рослин (на вибір);
- 5 видів тварин;
- 5 видів
рослин та 5 видів тварин куточка
природи.
2.
Опис рослин (5 видів), тварин (5 видів), занесених до Червоної книги.
3.
Гербарій
трав’янистих рослин.
4.
Методична скарбничка (прикмети, прислів’я, приказки, загадки, вірші).
5.
План
оформлення квіткової ділянки або квітника.
6. Звіт-захист про проходження практики, ілюстрований фотографіями чи презентацією.
Гербарій трав’янистих рослин
Цибуля лінійна – це маленька рослинка з тонкими, довгими листочками. Вона росте на сонячних полях і луках, де немає багато дерев. У неї біленькі або фіолетові квіточки, які зібрані в маленьку круглу «шапочку» на верхівці стебла. Цибуля лінійна пахне трохи гостренько, як звичайна цибуля, але її листочки тоненькі і дуже ніжні. Вона росте повільно і любить тепле сонечко. В Україні цибуля лінійна — дуже рідкісна рослина, тому її занесли до червоної книги. Щоб ця красива і корисна рослинка не зникла, потрібно берегти природу, не зривати її і не топтати.
Перегузня (клас – ссавці) – це маленький, але дуже спритний хижий звір! Вона схожа на ласку або куницю. Має довге гнучке тіло, короткі лапки та пухнастий хвіст. Шерстка у перегузні темна з білими плямами, а на хвостику — чорне кільце. Живе перегузня в лісах, біля річок або у скелях. Вона добре лазить, може бігати, стрибати і навіть ховатися в нірках. Активна вночі — тоді вона полює на мишей, пташок, ящірок і навіть комах. Їсть м’ясо, бо це хижак. Перегузня дуже обережна і рідко показується людям. В Україні вона зустрічається дуже рідко — тільки на півдні. Тому її також занесли до червоної книги України, щоб усі знали: перегузню треба захищати й не чіпати.
ЦЕНТРАЛЬНА ЗОНА
Призначення: формує візуальний акцент квітника, приваблює увагу дітей. Квіти: Рудбекія блискуча (Rudbeckia fulgida) – великі жовті "сонячні" квіти, багаторічник. Ехінацея пурпурова (Echinacea purpurea) – високі фіолетово-рожеві суцвіття, медоносна. Лаванда вузьколиста (Lavandula angustifolia) – фіолетові колоски з приємним ароматом, притягує бджіл.
СЕРЕДНІЙ ЯРУС (навколо центру)
Призначення: створює колірну палітру та плавний перехід до країв. Квіти: Чорнобривці (не показані, але доцільні) – жовто-помаранчеві, з насиченим запахом. Тюльпани (Tulipa) – весняні яскраві квіти різного кольору. Бегонія вічноквітуча (Begonia semperflorens) – рожеві, червоні, білі квіти, рясне тривале цвітіння.
КРАЙОВА ЗОНА (обрамлення)
Призначення: оформлення меж клумби, створення акуратного вигляду. Квіти: Аліссум морський (Lobularia maritima) – низькорослий, білий або фіолетовий, ароматний. Іберіс вічнозелений (Iberis sempervirens) – біле цвітіння, щільна кущова форма.
(прикмети, прислів'я, приказки, загадки, вірші
про природу, тварин і рослин)
Прикмети про погоду
• Грім у березні - знову буде холодно.
• Якщо вранці туман стелиться по землі, а не піднімається вгору –
на ясну погоду.
• Якщо взимку сніг рипить під ногами – на морозну погоду.
• Якщо ввечері багато роси
– завтра буде сонячний день.
Прикмети про тварин
• Собака качається по землі
– до негоди.
• Кішка ховається під
батарею або згортається в клубок – до похолодання.
Прикмети про птахів
• Ворони взимку сидять на
гілках дерев, розпушивши пір'я – на мороз.
• Птахи в'ють гнізда на
сонячній стороні – літо буде холодне.
• Горобці ховаються під
стріхи – на дощ або заметіль.
• Чим раніше ластівки
прилітають – тим теплішою буде весна.
• Якщо ластівки високо літають, буде гарна погода, якщо низько -
очікуй дощу.
Прикмети про комах
• Комарі та мошки літають
роєм – бути гарній погоді.
• Якщо влітку багато мурашок – на суху погоду.
Немає коментарів:
Дописати коментар